Zašto više niko ne govori o katastrofi potonulog tankera?

Izvor: B92, 13.Feb.2018, 10:32   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Zašto više niko ne govori o katastrofi potonulog tankera?

Iranski naftni tanker sudario se s kineskim brodom kod obale Šangaja, potom se zapalio i pre mesec dana potonuo ostavljajući za sobom mrlju površine Pariza.

O posledicama niko više ne govori.

Tanker "Sanči" sa 136.000 tona lake nafte zapalio se i potonuo oko 300 kilometara od Šangaja.

Tanker je plovio pod panamskom zastavom i bio je u vlasništvu iranske kompanije NITC koja upravlja tankerima >> Pročitaj celu vest na sajtu B92 << te zemlje.

Posada kineskog broda je spasena, a niko sa tankera nije preživeo.

Dramatična akcija potrage za posadom tankera i bezuspešna borba da se moguća šteta makar malo umanji trajala je nekoliko dana.

Konačni ishod "borbe" je poraz i spasilaca koji su tražili nestalu posadu tankera i svih timova koji su pokušavali da ispumpaju što više moguće “lake” nafte kako bi se što manja količina izlila u more.

Službe za zaštitu životne sredine, ali i zvaničnici koji se bave ovom oblašću, već su upozoravali da će potonuće iranskog tankera ostaviti nesagledive posledice po morski život koje će trajati decenijama.

"Ovo će uticati na ceo morski život, područje ali i na bakterije", upozorio je Ma Jun, jedan od vodećih kineskih stručnjaka zaduženih za očuvanje životne sredine koji podseća da je tanker potonuo u oblasti koja je jedna od najbogatijih ribom.

Naučnici su upozorili I da bi potrošači trebalo da budu oprezni u kupovini bilo kakvih morskih plodova koji su možda prolazili kroz to područje sve dok ne bude izvršena procena toksičnog uticaja. Ali obim zagađenja je poprilično nejasan jer je reč o tečnom naftnom gasu, koji ne ostavlja crne mrlje kao drugi naftni derivati, manje je vidljiva i rastvorljivija je, te veće zagađenje može da izazove ispod površine.

"Ima mnogo toga što ne znamo o toj velikoj mrlji jer takvu nikada nismo videli. Ovo je prvi slučaj", rekao je Ričard Stejner, naučni saradnik iz Aljaske i konsultant za naftne mrlje.

"Ovo je vrlo velika stvar. Siguran sam da je otrovna materija koja se rastvorila u vodi već rasprostrla na stotine kvadratnih kilometara Istočno-kineskog mora", naveo je Stejner za CBC..

"Reč je o ozbiljnom ekološkom problemu”, dodao je.

Istočno kinesko more je veoma važna ribarska oblast i Kine i Japana i Južne Koreje, te Džonatan Vats, urednik sektora za zaštitu životne sredine “Gardijana”, ukazuje na to da su potencijalno "milioni riba ugroženo" izlivanjem naftnog derivata.

"Sasvim je moguće da će mnoge od njih završiti na policama supermarketa, posebno u te tri zemlje", kazao je on.

"Velika je misterija, veliki strah, upravo gde je ova ogromna količina toksičnog materijala otišla", dodao je on i predložio da se ribaranje obustavi dok se ne utvrdi da je riba bezbedna i da nije kontaminirana.

Novinar iz Tokija Migel Kvintana kaže da u zemljama koje bi mogle osetiti najviše posledica zagađenja, mediji skoro da nisu ni izveštavali o događaju.

Osim ukazivanja na propuste tamošnjih medija, on je upozorio Kanađane na potencijalnu opasnost poput ove, jer, kako navodi, naftni derivati do Kanade dolaze morskim putem, tankerima poput "Sančija".

Ali, o svemu tome pričalo se samo nekoliko dana po potonuću tankera. Mesec dana kasnije skoro ceo svet žmuri i ćuti o najvećoj katastrofi tog tipa u poslednjih nekoliko decenija.

Nastavak na B92...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta B92. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta B92. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.