Izvor: Radio 021, 07.Jun.2019, 08:59   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Srbija kuburi sa vozačima kamiona, u Nemačkoj ih vrbuju po parkinzima i stajalištima

Nemačkoj privredi trenutno, i pored ogromnog priliva stranaca, nedostaje oko 60.000 vozača kamiona, autobusa, lakih privrednih vozila, a isti problem postoji i u Srbiji.

Podatak koji je u sredu objavljen u Nemačkoj zabrinuo je srpske privrednike, vlasnike transportnih preduzeća, čini se najviše, jer je kod njih nedostatak profesionalnih vozača, čini se, najuočljiviji.

"U celoj Evropi nedostaje oko 50 odsto vozača od optimalnog broja. Koliko nedostaje u Srbiji, >> Pročitaj celu vest na sajtu Radio 021 << teško je reći, ali se malo i preduzima da se taj problem otkloni. Čak i zakonska regulativa više odmaže nego što pomaže", potvrđuje za "Novosti" Neđo Mandić, predsednik Poslovnog udruženja međunarodni transport (PUMED).

Problem je pre svega u nezainteresovanosti mladih da se posvete ovom pozivu.

"Školovanje učenika u srednjoj školi za ovo zanimanje ne daje željene rezultate i činjenica je da se oni obučavaju na neadekvatnim vozilima", objašnjava Mandić, a tu su i propisi po kojima svršeni đak sa diplomom, odnosno željenom kategorijom, ne može da bude profesionalni vozač dok ne napuni 21 godinu. Te tri godine su predug period, i mladi odu na drugu stranu.

Mandić kaže da je PUMED pokušao i da sam iškoluje potrebne kadrove, ali da je i ta akcija dala "mršave" rezultate.

"Mi smo organizovali o našem trošku obuku kandidata. Sve potrebno do sticanja kategorije. To nisu mala sredstva, radi se o oko 1.500 evra po vozaču. Ali, ni to nije dalo željene rezultate", priča predsednik PUMED.

Kada neko položi za profesionalnog vozača, to ne znači da automatski može za volan neke drumske krstarice, autobusa.

"Neophodno je bar tri meseca da uz njega bude drugi vozač, suvozač. I to smo finansirali, ali je odziv i dalje daleko od potrebnog", kaže Mandić.

Kako pišu "Novosti", bilo je ideja da se ponovo, kao u vreme JNA, u redovima Vojske Srbije obučavaju regruti za vozače kamiona, autobusa.

"Razgovarali smo, naravno, i sa Vojskom. Situacija je trenutno takva da nije realno očekivati da se na ovaj način, kao nekada, dobijaju vozači potrebnih profila", kaže Mandić.

U Nemačkoj vozače "love" po parkinzima i stajalištima

Nemačkoj trenutno nedostaje čak oko 60.000 vozača kamiona, tvrde špediteri.

"Mi u Nemačkoj i u Evropi smo pred kolapsom kada je reč o snabdevanju – jednostavno više ne pronalazimo vozače", izjavio je u Dirk Engelhart iz nemačkog Saveznog udruženja prometa robe, logistike i zbrinjavanja otpada.

Na nemačkim putevima je u ovom trenutku oko 560.000 vozača koji su u proseku stariji od 50 godina. Svake godine u penziju ode njih oko 30.000, a na tržište rada stigne samo 15.000 novih kamiondžija.

Interesovanje za tu profesiju u Nemačkoj je relativno je slabo, mnogi mladi ljudi ne odlučuju se za taj posao zbog lošeg ugleda koji vozači imaju u javnosti, loših uslova rada, ali i zbog najava sve većeg razvoja autonomnih vozila u kojima niko neće morati da sedi za volanom.

Kako bi to zanimanje učinili atraktivnijim, špediteri nude bolje plate, pa i više novca od standarda regulisanog kolektivnim ugovorom. Radi se na poboljšanju ulova rada, na viznim olakšicama za strane vozače - a pokušava se i da se privuče što više žena - trenutno ih ima samo oko 1,7 odsto.

Berlinski list "Velt" piše tako o šefovima špediterskih firmi koji "animiraju svoje vozače da na odmorištima stupaju u kontakte sa vozačima konkurentskih preduzeća i pokušaju da ih nagovore da pređu da rade kod njih". Spominju se takođe i premije vozačima koji uspeju da dogovore prelazak. Za svaki uspešan "transfer", špediteri svojim radnicima isplaćuju i po 500 evra.

Ipak, takva praksa ne može da reši problem. Zato lobisti i špediterske firme sve glasnije zahtevaju promene zakonske regulative kako bi se proširio krug potencijalnih kandidata.

"Država bi morala da omogući kandidatima iz trećih zemalja da jednostavnije mogu da traže posao u Nemačkoj", kaže za "Velt" Martin Bulheler iz BGL-a.

Radi se o zemljama koje nisu članice Evropske unije i u kojima očigledno ima dovoljno potencijalnih kandidata. Konkretno se misli pre svega na Bosnu i Hercegovinu, Srbiju i Ukrajinu. Vozači iz tih zemalja u Nemačkoj mogu da računaju s mesečnom bruto platom između 2.500 i 3.000 evra, piše nemački list.

Situacija s nedostatkom kamiondžija sve je dramatičnija i zbog činjenica da paralelno raste broj i količina potreba za transportom zbog onlajn šopinga: neko tu robu mora i da dopremi do mušterije.

Posledice nedostatka radne snage u Nemačkoj mogle bi da se osete već ovo leta.

"Moguće su prazne police u supermarketima ili benzinske pumpe bez goriva", kaže Engelhardt za "Velt".

Autor: Novosti, Dojče vele

Preuzimanje delova teksta ili teksta u celini je dozvoljeno bez ikakve naknade, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na www.021.rs. Preuzimanje fotografija je dozvoljeno samo uz saglasnost autora.

Nastavak na Radio 021...






Povezane vesti

Nemačkoj nedostaje između 45.000 i 60.000 vozača kamiona

Izvor: Blic, 07.Jun.2019

Nemačkoj trenutno nedostaje između 45.000 i 60.000 vozača kamiona, a nastavi li se trend opadanja broja kamiondžija, država bi mogla doživeti kolaps logistike i trgovine, javljaju nemački mediji.

Nastavak na Blic...

Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Radio 021. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Radio 021. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.