Revolucija automobilskog pogona: Kinezi na struju, Islanđani na vodu

Izvor: Radio Televizija Vojvodine, 03.Sep.2009, 13:16   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Revolucija automobilskog pogona: Kinezi na struju, Islanđani na vodu

PEKING/REJKJAVIK - Kompanija "Čeri automobili", najveći kineski proizvođač sopstvenih robnih marki, počeće da prodaje električne automobile sa direktnim energetskim napajanjem najverovatnije u junu naredne godine, zahvaljujući vladi koja ohrabruje proizvođače da izrađuju ekološki prilagođena vozila, prenela je njujorška agencija Blumberg. Island planira da se prvi na svetu potpuno otrese fosilnog goriva i za pogon brodova, autobusa i automobila koristiti vodonik >> Pročitaj celu vest na sajtu Radio Televizija Vojvodine << iz brzih, bučnih reka, gejzira i mini vulkana.

Kompanija očekuje da proda oko 30.000 vozila tipa "S18" u naredne tri do četiri godine, izjavio je Fang Jundžou, potpredsednik "Čerija" zadužen za vozila koja koriste nove energije.

Novi automobil kompanije "Čeri" će koštati, kako je najavljeno, oko 130.000 juana (19.000 dolara).

Kina podržava autokompanije koje ulažu u alternativne izvore energije kako bi se smanjio uvoz nafte, smanjilo zagađenje i pomoglo lokalnoj industriji u konkurenciji sa inostranim proizvođačima kao što su "Dženral motors" (GM) i "Tojota."

Kineska firma BYD, koju finansira milijarder Voren Bafet, počela je prva, u decembru prošle godine, da prodaje serijski proizvedene elektirične automobile koji mogu da pune baterije na gradskoj električnoj mreži.

"Čerijev" automobil "S18" može da pređe 150 kilomerara (93 milje) sa jednim punjenjem baterija koje se pune na standarnim kućnim utikačima. Punjenje baterija traje manje od četiri sata, saopštila je kompanija.

Automobil na vodeni pogon?

Island planira da se prvi na svetu potpuno otrese fosilnog goriva i za pogon brodova, autobusa i automobila koristiti vodonik iz brzih, bučnih reka, gejzira i mini vulkana.

Entuzijasti na Islandu uveliko o svoj zemlji govore kao o "Kuvajtu severa" i najvećem svetskom izvozniku novog "zelenog goriva".

Međutim, za Braga Arnasona, profesora hemije na Univerzitetu Rejkjavik, poznatijem među zemljacima kao "profesor vodonik", opredeljivanje njegove zemlje da koristi gorivo koje neće proizvoditi efekat "staklene bašte", od naučne fantastike postaje java.

U ne tako dalekoj budućnosti, autobuse, automobile i brodove na Islandu pokretaće elektromotori napajani iz "vodoničnih akumulatora" čiji će "izduvni produkt" biti - voda.

Za razliku od drugih zemalja koje razmišljaju o vodoniku kao gorivu, Island ima šansu da razvije pogonski sistem oslobođen od ugljendioksida jer će električna energija potrebna da proizvede vodonik iz elektrolize vode dolaziti iz hidro ili geotermalnih izvora a ne iz nafte ili benzina.

Autobusi na - vodonik

Prvi ukus nove ere Islanđani će testirati uskoro kad će se na putevima ostrva pojaviti prva tri autobusa s pogonom na - vodonik.

A da Arnason nije sanjar svedoči i podatak da se projektu pridružilo još devet velikih evropskih gradova među njima Madrid, Amsterdam i Hamburg. U igru su ušli i automobilski gigant Dajmler-Krajsler, naftni kartel Šel i norveška kompanija Norsk hidro.

Sve one su investirale u novu kompaniju pod imenom Islandska nova energija i nameravaju da Island pretvore u laboratoriju za tehnologiju koju mnogi naučnici smatraju da "drži ključeve" za energetske potrebe čovečanstva - kad za pola veka presuše izvori nafte.

Iako pokazatelji upozoravaju da je pogonska energija iz vodoničnih akumulatora trenutno tri puta skuplja od klasične iz fosilnih goriva, pokazalo se da su oni isto toliko puta trajniji, a uskoro, kad se u potpunosti ovlada novom tehnologijom, ona biti bagatelno jevtina. Postoji, međutim, nekoliko tehničkih problema koje treba rešiti.

Vodonik - opasan?

Bezbednost je jedan od njih i stručnjaci još uvek imaju na umu katastrofu nemačkog dirižabla Hindenburg iz 1937. godine, koji je izgoreo u eksploziji vodonika kojim je bio napunjen njegov balon.

Međutim, stručnjaci tvrde da vodonik nije ništa eksplozivniji od benzina i da je za katastrofu Hindenburga kriv požar na zapaljivom kosturu balona, a ne sam vodonik.

Skladištenje na pravi način najlakšeg elementa u svemiru je sledeći problem. Automobilski koncern BMV planira da razvije tip automobila koji bi "tankao" tečni vodonik ali drugi proizvođači smatraju da je gas pod pritiskom "razumniji".

U svakom slučaju, tank mora biti pozamašan a problem mora biti rešen kako bi se omogućilo pokretanje autobusa a posebno brodova koji moraju nositi rezerve goriva za duži vremenski period.

Nastavak na Radio Televizija Vojvodine...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Radio Televizija Vojvodine. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Radio Televizija Vojvodine. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.