Što je stariji auto, veći je rizik od samozapaljivanja, stručnjaci savetuju - nigde bez PP aparata

Izvor: JužneVesti.com, 11.Jun.2019, 17:32   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Što je stariji auto, veći je rizik od samozapaljivanja, stručnjaci savetuju - nigde bez PP aparata

Nakon što su se za samo dva dana dva automobila zapalila i potpuno izgorela u Nišu, auto-električari i drugi iz struke podsećaju sve vozače da bi u kolima morali da imaju aparat za gašenje požara. Više je uzroka, kažu, ali su glavni problem stari automobili na ulicama.

Da buktinja na kolima ne može da se predvidi, a da može da se desi bilo kada i na bilo kom vozilu, upozorava auto-električar Milan Petrović "Sićevac". Požar može da izazove ili kvar na instalacijama >> Pročitaj celu vest na sajtu JužneVesti.com << ili problem sa gorivom. Svako bi trebalo da ima PP aparat u kolima i da odmah reaguje ako oseti da gori, preporučuje Petrović; Foto: V. M.

Najverovatniji uzrok su neispravne električne instalacije, mada nije isključeno ni da dođe do kvara vezano za gorivo, za dizel, benzin, plin. Dođe do nekog curenja, pa do požara. Mada, na prvom mestu su električne instalacije, stara su vozila, iz uvoza, neproverena, nebezbedna, dešava se da dođe do kvara - objašnjava Petrović.

U svakom slučaju bi u kolima trebalo imati aparat za gašenje požara, preporučuje ovaj električar, osim što bi kvarovima trebalo da se pozabave stručnjaci.

Svaki vozač trebalo bi da ima protivpožarni aparat, mada kod nas po zakonu nije obavezan za sve. Može da se desi da auto izgori dok stignu vatrogasci jer to su plastične stvari, lako zapaljive, vrlo brzo bukne, dođe u kontakt sa benzinom i izgori - dodaje Petrović.

Istog je stava i profesor Više tehničke škole strukovnih studija i mašinski inženjer Boban Cvetanović, koji takođe procenjuje da su slučajevi samozapaljivanja automobila u Nišu proteklog vikenda posledica kvara na instalacijama ili pucanja creva.

Moje mišljenje je da su ovo posledice ili loše elektrike ili je možda puklo neko crevo. Ako nisu namešteni požari, to je slučajnost jer nema pravila kako da nekom date uputstvo da predupredi ovo. Zato i postoje protivpožarni aparati u vozilu, a što je vozilo starije veće su mogućnosti da se to desi. Znači zaključak ništa neuobičajeno i alarmantno, na ovolikom broju starih vozila u gradu ovo je statistička greška - navodi Boban Cvetanović.

Da ne postoji zakonska obaveza da fizička lica u Srbiji imaju aparat za gašenje požara u kolima, navode i iz Tehničkog pregleda Maka Company, tumačeći Pravilnik o podeli motornih i priključnih vozila i tehničkim uslovima za vozila u saobraćaju na putevima.

Za fizička lica ne treba PP aparat, treba za putnička koja vrše javni prevoz PP aparat, to su kombići, taksi, rentakar, oni vrše javni prevoz putnika. U inostranstvu treba, tražiće - kažu iz Tehničkog pregleda Maka Company.

Ipak, pojedini vozači svesni su rizika i procenjuju da je nekoliko hiljada dinara za ovaj aparat dobra investicija.

PP aparat sam uzeo pre svega zbog svoje bezbednosti. Nije skup i može da donese velike uštede ako se desi požar na kolima - kaže vozač punta iz Niša.

Preporuka je i da kvarove rešavaju stručnjaci; Foto: V. MilićKod vozila novije generacije instalacije nisu tog kvaliteta kao što su bile nekada, kaže niški električar, a najrizičnija su ona proizvedena posle 2005. godine.

Od tada ni sam kvalitet izrade više nije isti, nije predviđeno da se auto eksploatiše duže od 10 godina. Sada sami proizvođači više ne gledaju mnogo na kvalitet, proizvedu nešto da traje dok traje garancija posle toga - kaže električar Petrović.

Ovaj "garantni rok" vozilima je, dodaje, oko jedne decenije. Posle toga se već smatraju starim. Ipak, novija vozila imaju više elektronike, što takođe povećava rizik.

Svaki auto stariji od 10 godina, dolazi do rizika da dođe do paljenja, mada i vozila novije generacije su prenatrpana električnim uređajima, sve im na struju radi, počev od svetla, servo, klima uređaja, sve im radi na struju i to povećava rizik od paljenja - dodaje Petrović.

Podsetimo, u subotu je gotovo potpuno izgoreo automobil koji je bio parkiran u Niškoj Banji, a samo dan kasnije plamen je progutao vozilo u centru Niša. Niko nije povređen, ali su vlasnici ostali bez automobila.

Kako reagovati u situaciji da se nešto zapali u kolima, pogledajte u videu ispod teksta.

Nastavak na JužneVesti.com...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta JužneVesti.com. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta JužneVesti.com. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.