REMEK-DELO NAD DUNAVOM: “Žeželj” obara svetske rekorde

Izvor: Večernje novosti, 17.Jul.2018, 15:53   (ažurirano 02.Apr.2020.)

REMEK-DELO NAD DUNAVOM: “Žeželj” obara svetske rekorde

Projektant novog mosta u Novom Sadu Aleksandar Bojović govori o svojevrsnom poduhvatu. Raspon lukova od čak 219 metara zadivio i svetske projektante i građevinare NOVI železničko-drumski most izgrađen preko Dunava u Novom Sadu, na mestu nekadašnjeg Žeželjevog mosta porušenog pre 19 godina u NATO agresiji na našu zemlju, izuzetno je značajan za Srbiju jer se nalazi na Koridoru 10, i prema svim međunarodnim >> Pročitaj celu vest na sajtu Večernje novosti << merilima, veliko je dostignuće naše tehnike - kaže, za "Novosti", diplomirani inženjer Aleksandar Bojović (69), odgovorni projektant konstrukcije mosta i tehnički direktor beogradske firme "DEL ING". Pročitajte još:Automobili preko „Žeželja“ od 19. jula U iščekivanju skorog završetka izgradnje prilaznih puteva i svečanog otvaranja mosta, najavljenog za ovu godinu, iskusni građevinac, sa skoro četiri i po decenije prakse u projektovanju i nadzoru izgradnje čeličnih mostova, sportskih i industrijskih hala i drugih objekata širom sveta, kaže da je veoma zadovoljan obavljenim poslom. Bojović napominje da se o novom grandioznom objektu u široj javnosti malo zna, jer se tokom njegove poprilično duge gradnje uglavnom govorilo o problemima koji su bili prevashodno netehničke prirode. - Železničko-drumski most je čelični, lučni, s dijagonalnim "vešaljkama", i svetski je rekorder u toj vrsti mostova. Ima dva železnička koloseka s najvećim rasponom luka u svetu, od 219 metara, kao i najveće saobraćajno opterećenje u Srbiji, tri puta veće od onog na beogradskoj Gazeli - kaže Bojović. Prema urbanističkim uslovima iz 2009. godine, most je lučni i čelični, a to je najbolje rešenje, što dokazuje i svetska praksa. - Tim urbanističkim uslovima nijednom rečju nije tražena bilo kakva vizuelna sličnost sa starim Žeželjevim mostom - dodaje Bojović. Pročitajte još: "Žeželj" - most nade - U svetu nije uobičajeno da se mostovi nazivaju po njihovim graditeljima, pa se tako, na primer, onaj najčuveniji u San Francisku zove Golden gejt, a ne po projektantu Džozefu Štrausu. Ja sam nedavno predložio da naš novi most dobije naziv po Milutinu Milankoviću, a ima i drugih predloga.Foto D. Dozet Železnički saobraćaj na mostu Reč je o prvom mostu u Srbiji projektovanom potpuno prema evropskim tehničkim standardima, što ga čini poslednjom rečju tehnike. - Prvi je most u Srbiji gde je primenjeno sklapanje na obalama, transport lukova preko reke i spajanje na srednjem stubu. Bojović ističe i da se učešće srpskih firmi koje su podizvođači špansko-italijanskog konzorcijuma "Azvi - Tadei - Horta Koslada" uglavnom prećutkuje u medijima. Među mnogobrojnima su beogradske "DEL ING", "ENKODE", "Mostogradnja", IMD, PIM i "Antikor", zatim "Aksa inženjering" i "Karin komerc" iz Novog Sada, "Letač" iz Inđije, a monitoring je predvodio novosadski Fakultet tehničkih nauka. Potpuni spisak učesnika gradnje biće objavljen u monografiji koja se privodi kraju. Foto Lična arhiva Aleksandar Bojović DIMENZIJE NOVI most, preko kojeg je nedavno pušten železnički saobraćaj, dug je 474 metra, a u okviru njegove širine od 31,5 metara smeštene su još dve drumske trake i dve pešačko-biciklističke staze. Rasponi lučnih delova su 219 i 177 metara. REKORDNA NOSIVOST NA probnom opterećenju izvedenom 3. i 4. aprila, na novom mostu se našlo ukupno 7.050 tona vagona i kamiona. Poređenja radi, masa Brankovog mosta u Beogradu je 3.500 tona, a Gazele 6.000 tona. CENA 55 MILIONA EVRA PREMA poslednjim podacima, most košta 55 miliona evra, od čega EU plaća 25 miliona, a Srbija 30 miliona evra, što po kvadratnom metru iznosi 3.700 evra.

Nastavak na Večernje novosti...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Večernje novosti. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Večernje novosti. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.