
Izvor: TangoSix.rs, 24.Sep.2024, 07:01
Miloš Vučević detaljnije o razlozima zbog kojih je Srbija izabrala Rafale a ne ruske, američke i kineske avione
Predsednik Vlade Srbije Miloš Vučević ispričao je juče, kroz više detalja, razloge zbog kojih je Srbija izabrala Rafale i još interesantnije, razloge zbog kojih drugi proizvođači višenamenskih borbenih aviona i njihovi proizvodi nisu bili opcija.
Premijer je tokom rasprave o rebalansu budžeta u Skupštini odgovorio na ravnozemljaško pitanje jednog od poslanika koji je tvrdio da će srpski Rafali imati „ugrađenu blokadu korišćenja protiv >> Pročitaj celu vest na sajtu TangoSix.rs << NATO zemalja“.
Vučević je umesto ignorisanja još jedne teorije o degradaciji sposobnosti budućih višenamenskih borbenih aviona RV i PVO, dao duži, ali ne preterano detaljan odgovor, koji predstavlja prvo zvanično državno tumačenje razloga izbora Rafala i navodne nedostatke ponuda i rešenja drugih proizvoađača. Premijer je bio ministar odbrane u finalu pregovora za Rafale, pa je sasvim sigurno bio brifovan od strane stručnih lica uključenih u pregovore o razlozima koje je naveo.
Nakon što je podsetio poslanika koji je postavio pitanje da Vojska Srbije već koristi francuske helikoptere i radare, Vučević se osvrnuo na sve proizvođače i zemlje porekla – osim na Švedsku i SAAB-a:
– Bio je ranije jedan projekat i razgovor sa konzorcijom Evropskih država ili tom koalicijom u proizvodnji, govorimo o Eurofajteru, avionu koji nije dao rezultate i izjalovio se pre više od deset godina, da vremenski ne pogrešim. – Vučević je tako potvrdio da je Srbija razgovarala sa Eurofajterom, ali nije bio jasan zbog čega Tajfun „nije dao rezultate“ i zašto se „izjalovio“. Takođe, moguće je i da je mislio na razgovore koji su se vodili vremenski mnogo ranije nego skorašnji razgovori vezani za nabavku Rafala.
Po svemu sudeći jedno od prvih odustajanja Srbije bilo je od Tajfuna / Foto: Petar Vojinović, Tango Six
Potom je pomenuo razloge zbog kojih Sjedinjene Američke Države nisu bile opcija:
– Sjedinjene države ne vide trenutno našu vojsku kao mogućeg partnera za kupovinu avijacije. Mi smo čak imali razgovor o školsko-borbenim avionima, pa i to dosta teško ide. Iz raznoraznih razloga, kakva je već međunarodna i odbrambena politika Sjedinjenih država. – kazao je Vučević, potvrđujući informacije da Amerikanci, preciznije država (ne kompanije koje proizvode te letelice), nisu želeli da nam ponude ni polovno ni novo.
Prvo pominjanje nečeg američkog „školsko-borbenog“ bilo je na leto 2020. godine kada je u mejnstrim tabloide lansirana priča o mogućoj kupovini aviona T-7A „Red Hawk“. Letelici koja ni u USAF neće ući pre 2028. godine. Kasnije je, kako je Tango Six izvestio iz Dubaija prošle godine, komandant 252. školsko-trenažne eskadrile „Kurjaci sa Ušća“ imao priliku da proba sajamski simulator (razlikuje se od pravog) upravo Boing-SAAB aviona T-7A.
Vučević je zatim pomenuo opcije kupovine borbenih aviona iz Rusije i Kine, zaključujući da se, zbog logističkih razloga, ta opcija nije razmatrala. Jednostavnije prepričano – NATO nam ne bi dozvolio njihov transport:
– I razgovarali jesmo i sa partnerima iz Ruske Federacije, Narodne republike Kine, ali imate dva objektivna problema. Jedan je zajednički i on je specifičan. Pre svega, Ruska Federacija je ovom trenutku apsolutno usmerena na sopstvene kapacitete zbog rata u Ukrajini i vidi snabdevanje njihove vojske kao prioritet svih prioriteta.
Pod dva, zajednički izazov i za tržište i Ruske Federacije, koje je posebno osetljivo i zbog sankcija i zbog rata, ali i za tržište Narodne republike Kine jeste pitanje isporuka. Jeste pitanje kako da kada nešto i hoćete da kupite, i imate para, možete da dobijete.
Pošto smo mi okruženi NATO državama, odnosno državama koje su članice NATO, pa čak i ove koje nisu, ali na svoj teritoriji imaju NATO trupe, vrlo je izazovno, da kažem, nemoguće, da dopremite takav vid naoružanja, posebno kada govorimo o avionima. –
Vučević je ovaj interesantan pregled završio sa kineskim J-10 za koji je rekao da je „odličan avion, sa zaista sjajnom tehnologijom“ ali da „ne postoji fizička mogućnost da mi to dopremimo do Srbije“.
Pred kraj pomenuo je da paket srpske kupovine Rafala obuhvata rezervne delove i „trening centar“, verovatno misleći na simulator.
Premijer je odgovor završio pominjanjem Egipta, zemlje u kojoj su Ministarstvo odbrane i RV i PVO boravili kako bi od tamošnjih kolega dobili informacije o njihovim iskustvima upotrebe Rafala.
The post Miloš Vučević detaljnije o razlozima zbog kojih je Srbija izabrala Rafale a ne ruske, američke i kineske avione appeared first on Tango Six.