Kratka istorija upotrebe helikoptera Mi-24 u Severnoj Makedoniji

Izvor: TangoSix.rs, 09.Dec.2019, 11:11   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Kratka istorija upotrebe helikoptera Mi-24 u Severnoj Makedoniji

Severna Makedonija je gnezdo danas jednog od borbeno najmoćnijih helikoptera – sovjetskog Mi-24V NATO oznake Hind-E. Vazduhoplovni entuzijasta Dragan Cvetić je imao sreće da prisustvuje noćnim trenažnim letovima koji su obavljeni oktobra ove godine u vazduhoplovnoj bazi Petrovec. Svoje odlične fotografije makedonskih Mi-24 dopunjuje kratkim pregledom njihove 18 godina duge istorije na nebu male >> Pročitaj celu vest na sajtu TangoSix.rs << balkanske nacije.
Mi-24 je ikona jurišnog helikoptera konstruisanog i proizvođenog u Rusiji. I dok je u Evropi, u bivšim članicama Varšavskog pakta, sve manje i manje operativnih letelica ovog tipa, jedna od poslednjih država koja koristi Mi-24 je Severna Makedonija i to u sastavu njene vojne Vazduhoplovne brigade koja je obično poznata kao makedonsko Ratno vazduhoplovstvo.
Makedonski Mi-24V Jasmin naoružan sa dva saćasta 32-cevna lansera UB-32-57 NRZ S-5 kalibra 57 mm / Foto: Dragan Cvetić Mi-24 ima bogatu istoriju u Severnoj Makedoniji. Ovaj tip helikoptera ušao je u službu početkom 2001. godine izbijanjem sukoba koji je pokrenula albanska manjina. Prvi par polovnih helikoptera Mi-24V Hind-E nabavljeni su 23. marta 2001. godine i bili su isporučeni direktno iz ukrajinske misije KFOR-a (Kosovo Force) aktivnoj u susednoj južnoj srpskoj pokrajini Kosovo i Metohija. Oni su direktno preleteli u vazduhoplovnu bazu Petrovec u blizini Skoplja, čime su gotovo odmah ušli u operativnu upotrebu i borbene operacije sa mešovitim posadama koje su se sastojale od ukrajinskih instruktora i makedonskog letačkog osoblja.
Jedinica koja je koristila Mi-24 bila je 201. protivoklopna helikopterska eskadrila (201. pohe) a letelice su dobile taktičke serijske bojeve 201 i 202. Tokom rata koji je usledio, dodatnih 6 Mi-24V (serijski brojevi 203 do 208) je nabavljeno do sredine juna 2001. godine, dok su do kraja neprijateljstava u sastav makedonskog Ratnog vazduhoplovstva ušla još dva Mi-24V (209 i 210) i par Mi-24K Hind-G2 (211 i 212).
Modernizovana su svega 4 helikoptera, dva u prvoj fazi “Jasmin“ i dva u drugoj fazi “Aleksandar“ / Foto: Dragan Cvetić Kada je rat završen sredinom avgusta 2001, vojska je započela proces svoje reorganizacije i odlučeno je da flota Mi-24V treba da prođe kroz obiman proces modernizacije. Jedan od glavnih razloga za modernizaciju je bio nedostatak sposobnosti Mi-24 za efikasnu, sigurnu i ubojitu upotrebu tokom noći. Renomirana izraelska firma Elbit Systems dobila je ugovor za osavremenjavanje helikoptera a helikopteri Mi-24V 209 i 210 su izabrani da budu prvi makedonski Mi-24 koji će proći modernizaciju.
Proces je započeo početkom 2004. godine prema projektu nazvanom ‘’Jasmin’’. Izraelski stručnjaci su raspoređeni na aerodrom Petrovec gde su započeli sa doradama odabranih Mi-24 kako bi ih pretvorili u platforme kompatibilne i sposobne za upotrebu NVG (Night Vision Goggles) a takođe opremljenim sistemom Aviator’s Night Vision Heads-Up Display (ANVIS/HUD) koji je razvila kompanija Elbit Systems.
Dva danas operativna helikoptera koji su modernizovani na nivo “Jasmin“ mogu da koriste i protivoklopne rakete, zanimljivo moderniji primerci koji su dovedeni na nivo “Aleksandar“ ne mogu / Foto: Dragan Cvetić Do kraja 2005. godine par nemodernizovanih Mi-24V (201 i 205) vraćeni su sa generalnog remonta koji su prošlu u ukrajinskom državnom preduzeću vazduhoplovno remontni zavod AVIAKON Konotop. Ovi helikopteri dobili su novu tzv. ‘’splinter’’ kamuflažu koju je specijalno za upotrebu iznad domećeg terena razvilo Ratno vazduhoplovstvo. Kao prototipovi druge faze modernizacije koja je nazvana ‘’Aleksandar’’, ova dva helikoptera su pored opreme ‘’Jasmina’’ takođe dobili optoelektronski sistem treće generacije COMPASS (compact multi-purpose advanced stabilized system) montiran na boku prednjeg dela trupa, ispod kabine operatera naoružanja, koji je opemljen termovizijom, TV kamerom u boji sa kontinuiranim zumiranjem, infracrvenim daljinomerom i naprednim automatskim tragačem kao i naprednim integrisanim digitalnim sistemom HELICOM za komandovanje, kontrolu i upravljanje misijom koji je osmišljen da pilotima helikoptera omogući taktičku sliku u realnom vremenu i digitalnu pokrenu mapu za poboljšanje situacione svesti. Kao deo sistem HELICOM, svaka kabina je dobila dva prikazivača u boji dimenzija 150 x 200 mm, od kojih je jedan višenamenski prikazivač osetljiv na dodir (MFTD) dok je drugi običan višenamenski prikazivač (MFD).
Instalacija nove i teške opreme značilo je da se na helikopterima mora smanjiti masa, zajedno sa svojim instalacijama uklonjena je mogućnost korišćenja protivoklopnih vođenih raketa 9K113 Šturm (NATO oznaka AT-6 Spiral) kao i retko upotrebljavanog sistema za automatsko bombardovanje. Ovo je u drugoj fazi ostavilo makedonske modernizovane helikoptere Mi-24 bez mogućnosti da ispale vođene protivtenskovske rakete, nedostatak koji je trebao biti prevaziđen dodavanjem Elbitovog sistema za precizne napade STAR (Smart Tactical Advanced Rocket). Nažalost, zbog finansijskih ograničenja, ova nadogradnja naoružanja nikada nije zaživela.
Deo remontovanih i modernizovanih helikoptera imaju motore koji su dovedeni na nivo TV3-117VMA / Foto: Dragan Cvetić U međuvremenu, do kraja 2007. godine dodatna dva Mi-24V (202 i 207) su prošli generalni remont u AVIAKON-u. Obojeni u sada već standarizovanu ‘’splinter’’ kamuflažu, ove letelice su dobile crno ofarbane kabine i zelena kabinska svetla, pored toga što su njihovi motori TV3-117VM nadograđeni na nivo  TV3-117VMA koji su pogodni za operacije na velikim nadmorskim visinama.
Završetkom druge faze procesa modernizacije, Ratno vazduhoplovstvo Makedonije dobilo je realno povećanje operativnih sposobnosti, bezbednosti letenja i zaista je ono transformisano u visokotehnološku preciznu udarnu silu sposobnu za razmeštanje i operacije u složenim meteo-uslovima, danju i noću. U narednih 10 godina, RV Makedonije koristilo je svoje Mi-24 sa velikim uspehom učestvujući na stranim i domaćim vežbama, istovremeno štiteći teritorijalni integritet i mir Republike Severne Makedonije.
Strategijski pregled odbrane Severne Makedonije predviđa upotrebu dva Mi-24V do oko 2025. godine / Foto: Dragan Cvetić Trenutno operativno organizovana u preimenovanoj jedinici Skvadron na borbeni helikopteri ‘’“Nokjni Molnji“ (sbh, eskadrila borbenih helikoptera ‘’Noćni gromovi’’), flota Mi-24 Severne Makedonije oslanja se na dva operativna modernizovana helikoptera (209 i 210, nivo Jasmin) sa nadom da će uskoro dodatna četiri proći generalni remont, prateći nedavne i tekuće primere NATO članica, Bugarske, Mađarske, Češke i Poljske koje su odlučile da obnove i čak modernizuju svoje stare ali prilično sposobne jurišne helikoptere Mi-24.
Mađutim, ako se pročita nacionalni Strategijski pregled odbrane iz 2018. godine, sudbina helikoptera Mi-24 Severne Makedonije ostaje neizvesna jer prema tom pregledu dva operativna Mi-24V će biti zadržana u upotrebi do oko 2025. godine, dok se istovremeno predviđa ulaganje u flotu helikoptera Mi-8 i 17 za koje se očekuje da budu jezgro buduće Vazduhoplovne brigade, i da se u tu svrhu brigada eventualno proširi kroz prijem tri helikoptera Mi-17 i Mi-171 koji su sada u službi policijske Helikopterske jedinice specijalne namene.

The post Kratka istorija upotrebe helikoptera Mi-24 u Severnoj Makedoniji appeared first on Tango Six.

Nastavak na TangoSix.rs...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta TangoSix.rs. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta TangoSix.rs. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.