Pandorina kutija socijalnih rejtinga: gotovo polovina potrošača je čula za njih ali ne znaju kako oni funkcionišu

Izvor: Objava, 19.Maj.2020, 14:04

Pandorina kutija socijalnih rejtinga: gotovo polovina potrošača je čula za njih ali ne znaju kako oni funkcionišu

Gotovo polovina (46%) potrošača je čula za sistem socijalnih kredita, pokazuje najnoviji izveštaj kompanije Kaspersky pod nazivom Socijalni krediti i bezbednost: prihvatanje sveta rejtinga, koji ukazuje na percepciju koju ljudi imaju o socijalnom rejtingu i da li su spremni da postanu deo takvog sistema. Korisnici sistema su aktivno spremni da dele svoje podatke i dozvole vladi da nadgleda njihovu aktivnost na društvenim mrežama iz bezbednosnih razloga. Ali za mnoge potrošače, još uvek je nejasno kako ovi automatizovani sistemi servisa zasnovanih na podacima funkcionišu.
Rastuća popularnost društvenih mreža i onlajn servisa dovela je do porasta sistema socijalnog bodovanja – automatizovanih algoritama zasnovanih na ponašanju korisnika i njihovom uticaju na internetu. Isprva su finansijske institucije, kao i dobavljači u e-trgovini, integrisali ovakve algoritme procene potrošača. Danas se ovi sistemi primenjuju u mnogim drugim sferama i sektorima. Na primer, vlade i organizacije mogu da procene koji ljudi imaju pravo na širok spektar usluga u stvarnom svetu. Osim toga, sa izbijanjem COVID-19 pandemije, svet je svedočio implementaciji automatizovanih sistema u cilju kontrole kretanja ljudi, njihove sposobnosti da kupuju robu, i njihovog pristupa socijalnim uslugama. Ali da li su ljudi zaista spremni za ovo?
Prema izveštaju kompanije Kaspersky, gotovo polovina (46%) ispitanika koji su učestvovali u istraživanju širom sveta , čuli su za sistem socijalnih kredita. U isto vreme, bez obzira na implementaciju ovih sistema i njihovu sve veću popularnost, postoje nejasnoće oko toga kako oni funkcionišu i koliko efikasno se implementiraju.
Prema tome, 45% potrošača imalo je probleme sa razumevanjm toga kako sistem socijalnih kredita funkcioniše. Ljudima može biti teško da saznaju svoje bodove, kako se računaju i kako se mogu ispraviti ukoliko ima nepravilnosti. Ali osim toga, s obzirom na to da se ovi sistemi zasnivaju na automatizovanim algoritmima mašinskog učenja, može biti teško saznati koje izbore oni prave i da li se na njih može osloniti – naročito kada je reč o bezbednosti. Pregled kompanije Kaspersky, kada je reč o bezbednosti sistema socijalnog bodovanja, ukazuje na to da takve šeme mogu biti naročito ranjive pred veštačkom manipulacijom, kao što je sposobnost snižavanja nečijih bodova u različite svrhe. Dodatno, kao i bilo koji drugi računarski sistem, oni su podložni različitim vrstama napada, bilo da se radi o tehničkoj i programskoj implementaciji ili o sistemskoj mehanici. Ovo drugo može dovesti do pojave novog tipa crnog tržišta na kome bodovi korisnika mogu biti pretvoreni u pravi novac i obrnuto.
Ipak, ovo ne sprečava organizacije da nastave sa prikupljanjem podataka, naročito kada su ljudi saglasni sa time. Izveštaj kompanije Kaspersky pokazuje da bi preko 40% ispitanika podelilo osetljive lične podatke kako bi osigurali bolje rejtinge i popuste, i da bi uživali posebne usluge. Osim toga, potrošači su dosta spremniji da dele svoje profile na društvenim mrežama za druge aspekte svojih svakodnevnih života.
Značajno, bezbednosni problemi su naročito bitni za potrošače. Jedan od dva ispitanika (51%) kažu da su zadovoljni time da vlada motri aktivnost na društvenim mrežama kako bi se čuvala sigurnost građana.
“Vlade i organizacije se brzo digitalizuju, što im pomaže da na nove načine upotrebljavaju prednosti tehnologije i podatke o potrošačima. Sa jedne strane, tehnologija i podaci poboljšavaju njihove usluge za ljude i olakšavaju nam život. Sa druge, nejasno je u kojoj tačno meri mogu da zahtevaju pristup ličnim informacijama i životima ljudi, i najznačajnije, kako njima upravljaju. Ovo je naročito bitno u situacijama globalne samoizolacije, kada ljudi nemaju drugu opciju do da se oslone na onlajn usluge. I usled potrebe da uspostave kontrolu nad javnim životom danas, ljudi mogu izgubiti kontrolu nad sopstvenim životima sutra,” komentariše Marko Projs (Marco Preuss), direktor tima za globalno istraživanje i analizu, Kaspersky.
Genija Kostka (Genia Kostka), profesorka kineske politike na univerzitetu Freie Universität u Berlinu izjavila je: “U prošlosti, regulatori i kreatori politika u većini zemalja nisu bili u toku sa brzinom po kojoj su se sistemi socijalnog rejtinga široko razvijali. Danas, kada oni sve više postaju deo svakodnevnog života, bitno je razgovarati o rizicima koje ta činjenica povlači sa sobom, kao što su povreda privatnosti, diskriminacija i pristrasnosti. Društva moraju iskreno i transparentno da razmotre da li i kako žele da koriste takve tehnologije, i, što je još značajnije, ko da ih koristi i u koje svrhe.
Mada trenutna digitalna stvarnost čini da izgleda kao da je deljenje ličnih informacija na internetu neminovno, zaštita privatnosti, kako onlajn tako i oflajn, još uvek je moguća. Kompanija Kaspersky potrošačima savetuje preduzimanje sledećih mera kako bi se zaštitili:
• Razmislite koje lične informacije delite na internetu. Mada su sajtovi društvenih mreža dizajnirani da nas podstiču na deljenje sa drugima, sve informacije koje objavite na internetu mogu pasti u pogrešne ruke. Nemojte zaboraviti da izbrišete svoj nalog i istoriju kad god je to moguće kada prestanete da koristite aplikaciju ili onlajn servis i proverite koji sve povezani uređaji imaju pristup vašim ličnim nalozima. Možete koristiti uslugu Privacy Check kompanije Kaspersky kako biste saznali kako da promenite podešavanja privatnosti za vaše onlajn servise i preuzmete kontrolu nad svojim ličnim podacima.
• Naš svet se menja i to znači da se svaki deo našeg života može meriti i bodovati. Budite obazrivi kada delite lične informacije kako ne biste bili uskraćeni za neku uslugu zbog pređašnjeg ponašanja.
• Deljenje ponašanja ima određene prednosti ali samo sa odabranim servisima. Onlajn istraživanje vam može dati popust na vaš omiljeni brend, ali ovo može dovesti do toga da kompanija o vama zna više nego što želite. Ostanite oprezni kada je reč o onlajn aktivnostima.
• Koristite pouzdano bezbednosno rešenje kao što je Kaspersky Security Cloud za sveobuhvatnu zaštitu od širokog opsega pretnji. Rešenje takođe sadrži mnoge funkcije koje čuvaju onlajn privatnost. Na primer, Do Not Track opcija sprečava učitavanje elemenata za praćenje koji nadgedaju vaše aktivnosti na veb-sajtovima i prikupljaju informacije o vama.
Za više informacija o izveštaju molimo posetite veb stranicu.
Pogledaj vesti o: Kaspersky