Izvor: RTS, 26.Apr.2019, 08:38 (ažurirano 02.Apr.2020.)
Oprez u vožnji – deca moraju biti vezana i u sedištu
Nadležni savetuju oprez zbog pojačanog saobraćaja, naročito na auto-putevima i Ibarskoj magistrali. Statistika upozorava da je u prethodnih pet godina, u vreme uskršnjih i prvomajskih praznika na putevima poginulo 39 ljudi. Najugroženija su deca, posebno ukoliko nisu adekvatno vezana. Naročito zabrinjava to što tek svaki drugi vozač prevozi decu na zakonom propisan način.
>> Pročitaj celu vest na sajtu RTS <<
Dečje auto-sedište mora biti pravilno postavljeno, odgovarajuće veličine, a dete u njemu mora biti vezano. Tek polovina vozača pridržava se ovih pravila.
Pre tri godine u sedištu se prevozilo manje od 40 odsto dece. Danas je taj procenat za 20 veći. Ipak, ono na šta nadležni ukazuju jeste da u dve trećine slučajeva sedište u kojem se vozi dete nije dovoljno pričvršćeno ili su kaiševi kojima se deca vezuju labavo postavljeni.
"Mnogi roditelji prevoze decu u sedištima samo da bi ispunili formalnost. U slučaju sudara, u slučaju prevrtanja na sve putnike, pa i decu u vozilu deluju jako velike sile. Ukoliko sedište nije dobro pričvršeno za vozilo, odnosno ukoliko dete nije obezbeđeno u sedištu doći će do povređivanja ili čak do smrti deteta", upozorava Damir Okanović iz Komiteta za bezbednsot saobraćaja.
U saobraćajnim nesrećema u protekloj godini poginulo je četvoro, a povređeno oko 750 dece. Da bi promenila ovakvu statistiku, država je pooštrila kaznenu politiku – za one koji ne prevoze decu na propisan način zaprećene su kazne od 10 do 120 hiljada dinara.
"Roditelji greše kada kažu sebi ne moram da stavim dete u sedište, idem samo 100, 200 metara. Da bi se dogodila saobraćajna nesreća ne treba vam 100 kilometara, dovoljan je jedan jedini metar. Zbog toga dete uvek mora biti u sedištu", napominje Okanović.
Da bi podstakle roditelje da na pravilan i bezbedan način prevoze svoju decu, neke Opštine poklanjaju auto sedišta. Među njima su Čajetina, Niš, Novi Sad, Zrenjanin, Valjevo, Čačak.