Izvor: SrbijaDanas.com, 28.Sep.2019, 08:17

Zbog čega Srbi ne ostavljaju firme svojoj deci: Istraživanja pokazala NEVEROVATNE PODATKE

Zbog čega Srbi ne ostavljaju firme svojoj deci: Istraživanja pokazala NEVEROVATNE PODATKE

Istraživanja pokazuju da se oko 70 odsto porodičnih firmi u Srbiji nalazi "u rukama" prvog vlasnika

Osnivaču kompanije iz Holandije, u 55. godini života, stiže pismo od države u kome se zahvaljuje što je zaposlio ljude, plaćao porez, bio društveno odgovoran... U nastavku ga pitaju i da li je definisao ko će njegovom kompanijom rukovoditi u budućnosti. Poslednja rečenica je i "ukoliko nemate plan, mi ćemo vam pomoći da izvršite transfer na narednu generaciju". >> Pročitaj celu vest na sajtu SrbijaDanas.com <<

Pitanje ko će naslediti poslove vrlo je važna strategija u svakom porodičnom biznisu, ali i često teška za mnoge vlasnike kompanija.

Dilema je veća imajući u vidu da mnogi roditelji decu ne uzimaju za sposobne da nastave porodični biznis, kao i da s druge strane, mnoga deca to ne žele. S tim u vezi, i statistika je vrlo nemilosrdna kada su u pitanju transferi s generacije na generaciju.

, da je druga generacija nasledila trećinu srpskih firmi i da je treća generacija na čelu samo 2,4 odsto ovakvih preduzeća. Takođe, čak 92 odsto vlasnika u našoj zemlji je i osnovalo preduzeće. Dakle, oni su "prvi vlasnici". Ipak, njih 76,6 odsto očekuje da će preduzeće nastaviti sa poslovanjem u vlasništvu porodice nakon što se povuku, a 77,5 odsto veruje da bi kompanijom mogao da rukovodi neko iz porodice.

S druge strane, za razliku od Srbije, u evropskim porodičnim kompanijama prva generacija upravlja samo u trećini kompanija, druga ili treća generacija vlasnika vodi skoro polovinu kompanija, a 18 odsto ima na čelu četvrtu generaciju vlasnika.

Da li, dakle, roditelji treba da se sklone na vreme i uvuku decu u biznis pre tridesetih i koliko vlasnici kompanija greše jer ne puštaju decu u kompanju, često je aktuelna dilema.

Psihoterapeut, profesor dr. Nevena Čalovska Hercog objašnjava da uvlačenje dece i naslednika u biznis protiv njihove volje može biti samo kontraproduktivno, ali isto tako i ne dati deci da nastave posao ukoliko su za to i sposobni.

- Ako deca sebe ne vide u biznisu roditelja, teško je očekivati rezultate. U tom slučaju za posao je bolje uvući menadžere sa strane. Istovremeno to što je porodični biznis u pitanju nikako ne znači da ga nužno moraju nastaviti najbliži srodnici. Sasvim je drugo ukoliko to deca žele  - ocenila je Čalovska.

Boris Vukić, iz jedne konsultantske kuće, više puta je isticao prednosti i mane različitih poteza roditelja, ali i ukazivao na realnost u Srbiji.

- Viđao sam primere gde roditelji ne puštaju decu da sama vode firme iako deca imaju i po 50 godina. Bilo je i primera da vlasnik na sastanku sa konsultantima tvrdi kako sin "još nije zreo" za preuzimanje upravljanja preduzećem, a sin je, inače, upravo tih dana dobio unuka. U takvim slučajevima, važno je da roditelju nađu drugo zanimanje za sebe, da se ne vraćaju u formu i tako narušavaju i sistem i poziciju svog deteta - svojevremeno je objasnio Boris Vukić iz konsultantske kuće, upozoravajući i na drugačije momente.

- Ono u čemu roditelji često greše je što decu primoravaju da preuzmu njihove poslove. Prva poruka osnivaču firme je da ta deca imaju pravo na svoj život. Oni moraju da prave svoje izbore u životu, pa tako i u poslu - objasnio je Vukić .

Ono u čemu se slažu mnogi stučnjaci jeste da deci osim školovanja, tokom odrastanja treba razviti radne navike, kao i da nauče minimum dva strana jezika. Takođe, nikako ih ne treba bacati u vatru, jer onda izgore, nego ih postepeno uvoditi u posao.

BONUS VIDEO: KAKO JE NASTAO GASTARBAJTER? Tog oktobra 1968... (VIDEO)

Nastavak na SrbijaDanas.com...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta SrbijaDanas.com. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta SrbijaDanas.com. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.