Srpska gejming saga: Borba za mesto pod suncem multimilijarderskog tržišta

Izvor: B92, 03.Avg.2020, 10:59

Srpska gejming saga: Borba za mesto pod suncem multimilijarderskog tržišta

Beograd -- "Na vizitkartici mi piše da sam predsednik kompanije, u svojim mislima sam programer, ali u srcu sam gejmer."

Ove reči Satorua Ivate, japanskog dizajnera i producenta video-igara i predsednika kompanije "Nintendo", bez mnogo dileme mogle bi da se primene i na mnoge na domaćoj gejming sceni.

U Srbiji je, pokazuju dostupni podaci, u 2018. godini gejming industrija imala oko 70 timova sa više od 1.500 zaposlenih. Može se pretpostaviti da je danas ovaj broj >> Pročitaj celu vest na sajtu B92 << još veći, što za B92.net potvrđuju i iz Privredne komore Srbije.

"Gejming je u ozbiljnom razvoju u Srbiji. Što se tiče prihoda srpskih gejming kompanija, dosta njih je registrovano u inostranstvu tako da nema podataka o prihodima", kažu iz PKS za B92.net.

Ipak, koliko je ovaj biznis razvijen u našoj zemlji pokazuju brojni primeri – Nordeus je već globalno prepoznat kao jedna od najboljih kompanija u ovoj branši, novosadski Eipix postao je deo velikog ruskog "igrača" Playrix, a stranog vlasnika dobio je još jedan studio iz najvećeg grada Vojvodine.

Kompanija "3lateral", naime, postala je deo kompanije "Epic games", a prisustvo kompanije "Epic Games" u Srbiji donosi novu korist za gejm divelopment i tehnološku zajednicu - lokalni kontakt za buduće prijave za Epic MegaGrants stipendije. Kompanija "Epic Games" je na globalnom tržištu izdvojila do 100 miliona dolara putem inicijative Epic MegaGrants za podršku programerima igara, poslovnim profesionalcima, medijima i stvaraocima zabavnih sadržaja, kao i studentima, edukatorima i programerima alata koji prave neverovatne projekte koristeći Unreal Engine ili poboljšavaju mogućnosti otvorenog koda za 3D grafičku zajednicu.

Kako u kompaniji 3Lateral kažu za B92.net, nakon prošlogodišnje akvizicije od strane "Epic Games-a", nastavljaju da ulažu u regionalnu "gejm divelopment" zajednicu. Planiraju i da izgrade novi kampus u Novom Sadu za koji su u junu ove godine kupili zemljište.

"Epic Games je prošle godine došao na srpsko tržište kupovinom naše kompanije, a primetićete da i druge globalne gejm divelopment firme osnivaju lokalne kancelarije ili preuzimaju kompanije zbog talenta koji je ovde prisutan", kažu iz ove kompanije, najpoznatije po inovativnoj tehnologiji koja snimanjem 4D podataka kreira realistične digitalne avatare.

Procenjuje se da će do 2023. godine tržište igara na globalnom nivou imati prihode od čak 200 milijardi dolara, a i kompanije iz naše zemlje bore se uspešno za deo tog kolača uprkos brojnim izazovima.

U kompaniji "Aparteko", domaćoj publici najpoznatijoj po igri "Slagalica" na Fejsbuku, za B92.net kažu da se od 2012. mnogo toga promenilo.

"Fejsbuk gejming izumire i sada se vodi bitka za gejmere na mobilnim uređajima", kaže direktor kompanije "Aparteko" Vladimir Jovanović i objašnjava da "svaka platforma u periodu svog razvoja privlači kreatore sadržaja i motiviše ih između ostalog i tako što će besplatno, viralno, obezbediti veliki broj korisnika koji će koristiti aplikacije i igre."

Nakon nekog vremena, međutim, kada platforma dođe do željenog broja proizvođača sadržaja i samog sadržaja, počinje tržišne tržišna utakmica u kojoj one zarađuju upravo od kompanija koje plasiraju sadržaj i žele da privuku nove korisnike.

Kako kaže Jovanović, od prodaje tih sadržaja vlasnici platformi uzimaju obično 30 odsto prihoda.

Istina je da će kvalitetni sadržaji nešto lakše naći put do korisnika, ali marketinška potpora dobija sve više na značaju.

"Treba imati u vidu da velike IT kompanije Srbiju ne smatraju interesantnim tržištem. To je veliki kamen spoticanja. Tek od novembra 2019. Gugl je omogućio kompanijama u Srbiji da registruju ‘Google merchant account’ nalog pomoću kog kompanije u Srbiji mogu da ostvaruju prihode od prodaje virtuelnih dobara preko Play Storea", priča Vladimir Jovanović.

Kompanije na Eplovom Epstoru mogu da funkcionišu već nekoliko godina unazad, ali je sama prodavnica tek od sredine aprila ove godine dostupna korisnicima u Srbiji.

Sve u svemu, kada šire svoje bele liste, Gugl, Epl, Amazon i ostali, neku uslugu u Srbiji će omogućiti tek kada je ona već dostupna u 120-150 zemalja sveta.

Iz Naučno-tehnološkog parka Beograd za B92.net kažu da se kod njih, iako se ukupno razvija više od 70 startap i tehnološko-razvojnih kompanija, tek nekolicina njih bavi gejmingom i to posredno, što znači da im gejming nije primarna delatnost.

U Nišu je situacija, međutim, sasvim drugačija.

U ovom gradu na jugu Srbije posluje nekoliko većih kompanija poput Webelinxa, Peaksela, Sozapa, ali se ubrzano javljaju timovi i pojedinci koji sve češće izbacuju svoje projekte. Takođe, nedavno je u Nišu počeo da radi i Gaming akcelerator Exeplay, koji daje i finansijsku podršku mladim i neafirmisanim timovima.

Kompanija "Sozap" je na početku "gejmerskog puta", ali se njihova igra "Armed Heist" jako dobro kotira u svojoj kategoriji. Nadaju se da će i nova igra, “Legends of Libra”, koja je još uvek u fazi testiranja i koja je dostupna samo za android korisnike u nekoliko zemalja, takođe doživeti uspeh.

Iz ove kompanije naglašavaju da je kvalitet najbitniji.

"Naravno ako imate samo ideju i uporni ste a iza sebe nemate kvalitet onda sve pada u vodu, tako da morate da imate kvalitetne ljude na svakoj poziciji. Ako imate dobre divelopere ali nemate dobar marketing ili dizajn tim, jako je teško napraviti uspeh. Ono šta što se pokazalo odličnom praksom je to što mi imamo kancelariju u Nišu i Švedskoj, tako da smo imali više prostora za nalaženje kvalitetnog kadra", kaže za B92.net Marko Dimitrijević iz kompanije "Sozap".

Na inicijativu Startap centra Niš formiran je i Gejming centar sa ciljem infrastrukturne i mentorske podrške novim idejama na temu gejminga.

Za jednim stolom uspešno je okupljena skoro cela gejming zajednica i sada je moguće strateški razmišljati o razvoju gejminga u Nišu.

Ovo je jedno od najperspektivnijih tržišta na svetu i, za naše uslove, ovde se kreće ogromna količina novca. Međutim i ovde ima izazova, a najveći je svakako oštra borba koja se vodi za kadar.

Nastavak na B92...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta B92. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta B92. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.