Izvor: B92, 09.Jul.2019, 10:58 (ažurirano 02.Apr.2020.)
Propala sezona: Sunce, more, nameštaj iz SFRJ više ne prolazi
Turizam u Hrvatskoj se prvenstveno bazira na privatnom smeštaju. Vlasnici apartmana svake sezone dodaju krevete, ali, turista je sve manje.
U 2018. godini broj kreveta u privatnim apartmanima je porastao za više od 62.000, što je porast od 11,6 odsto u odnosu na 2017. Ove godine broj kreveta u apartmanima u hrvatskim letovalištima porastao je za još oko 40.000, ali broj turista se smanjuje.
Mnogi od apartmana na hrvatskom primorju nisu uređeni u skladu sa vremenom >> Pročitaj celu vest na sajtu B92 << u kom živimo, pa se, i pored porasta cena apartmana od čak 8 odsto, u velikom broju soba nalazi nameštaj još iz doba Jugoslavije.
Apartmani prazni
Mnogi ugostitelji godinama nisu ulagali u svoje apartmane, a sada plaćaju cenu za svoju nemarnost, pa je veliki broj apartmana, i u srcu sezone, prazan. Turisti će radije uložiti više novca kako bi letovali u uslovima u kojima žele.
Predsednik Hrvatske zadruge turizma, Veljko Ostojić, za index.hr rekao je da Hrvatska u ovom trenutku ima 630.000 kreveta u sklopu privatnog smeštaja, 480.000 kreveta u vikendicama, 240.000 kreveta u kampovima i 170.000 kreveta u hotelima.
"Potražnja za Hrvatskom nije visoka kao pre par godina, tržište prepoznaje kvalitet i turisti su spremni da plate više da bi taj kvalitet i dobili. Potrebno je da ulažemo više u privatni smeštaj, jer je istraživanje koje smo obavili pokazalo da hoteli, pogotovo oni koji su renovirani, mnogo brže i lakše popune svoje kapacitete."
Najbrže se popune apartmani sa bazenima
Dok je bio ministar turizma, Ostojić je, kako navodi, podsticao izgradnju bazena u aparatmanima, što se pokazalo kao odličan potez, jer se ti tipovi apartamana najbrže prodaju.
"Potrebno je svakodnevno ulagati u unapređenje i modernizaciju. Saznali smo da su objekti sa bazenima popunjeni i do 4 nedelje duže od onih koji nemaju bazene, zato smo toliko i ulagali u ovo." kaže Ostojić i dodaje da su najpotrebnija ulaganja u privatnim apartmanima.
Predsednik udruženja turističkih agencija Hrvatske, Boris Žgomba, kaže da je vreme velike potražnje za Hrvatskom prošlo i da je sada potrebno boriti se za svakog gosta, a da su u najgoroj situaciji upravo vlasnici apartamana.
"Vlasnici privatnog smeštaja imaju najviše poteškoća jer su u velikom zaostatku i sporo se prilagođavaju promenama na tržištu. Vreme hiperpopularnosti Hrvatske u oblasti turizma je prošlo, i zato su sada potrebna velika ulaganja u privatne apartmane i podizanju njihovog kvaliteta." kaže Žgomba i dodaje da su vlasnici apartamana koji su redovno ulagali u svoje objekte, u mnogo boljoj poziciji.
"Najvažnije je da se borimo za svakog gosta i da prihvatimo da je to postalo nešto najnormalnije u turizmu. U prethodne tri godine smo mogli da ne ulažemo mnogo i da imamo veliki broj turista, ali situacija se promenila i potrebno je da se borimo sa konkurencijom koja je sve jača iz dana u dan. Turska, Egipat i Grčka imaju sve više gostiju,i da bi se izborili sa njima moramo da počnemo da poštujemo pravila tržišta i ulažemo više."
Žgomba dodaje da su se vlasnici hotela mnogo brže i bolje prilagodili situaciji, te su sniženjima i posebnim akcijama uspeli da privuku veći broj turista i popune kapacitete, dok vlasnici privatnih smeštaja nisu navikli na manji broj turista i ne znaju kako da komercijalizuju svoj smeštaj, niti znaju šta da urade da privuku goste.
Modernom turisti nije dovoljno samo sunce i more
Gosti ne biraju mesto letovanja zbog smeštaja i prevoza, već zbog onoga što to mesto ima da ponudi. Koncerti, sportski događaji, kulturne manifestacije, plaže, samo su neki od faktora u odabira mesta za odmor turiste 21. veka.
"Gosti koji dolaze kod nas uglavnom ne žele da budu izolovani u hotelima, gde im je sve na dohvat ruke, žele da iskuse lokalni život i postanu deo njega. " kaže Žgomba."