Izvor: B92, 28.Nov.2021, 12:07

"Osnovni cilj trgovaca nije da nas usreće - već da sebi naprave profit"

Osnovni cilj trgovaca nije da nas usreće - već da sebi naprave profit

Beograd -- Petak su obeležili redovi - u tržnim centrima, ispred prodavnica, pa čak i u marketima.

Kupovalo se svega više - od bele tehnike, preko garderobe do hrane - jer Crni petak tako nalaže.

I ako malo bolje pogledamo, nema perioda godine u kome nisu aktuelna neka sniženja - preko prolećnih do novogodišnjih. Da li i koliko potrošači zaista uštede kupujući na taj način, za RTS je otkrio Dušan Uzelac, urednik portala Kamatica.

Uzelac je naveo >> Pročitaj celu vest na sajtu B92 << da ciljano treba da krenemo u kupovinu, da ne smemo da dozvolimo sebi emotivne reakcije i impulsivnu kupovinu.

"Poenta našeg odnosa prema novcu je da mi njime kupujemo život - da mi kupujemo, a ne da nam prodaju jer svaka akcija je poziv da nam nešto prodaju. Ako mi pre toga nismo definisali šta želimo da kupimo onda ćemo pasti u zamku da kupimo nešto što nam ne treba", objašnjava Uzelac.

Navodi da je osnovni cilj trgovaca, ne nas da usreće već da sebi naprave profit, te da mi kupujemo ono što nam oni vrlo vešto serviraju.

"Kupujemo uz reči - ovo mi može zatrebati, u, vidi kako su lepe cipele, sve su to da kažem emotivne reakcije koje i očekuju trgovci. To je ono što mi moramo da razumemo kod nas i da sebi postavimo pitanje - da nam niko ništa ne ponudi šta bismo kupili? E, to sačekamo da bude na popustu, to kupimo i to je najbolje iskorišćeni Crni petak", objašnjava Uzelac.

Govoreći o cenama proizvoda, Uzelac navodi da su konstantno podignute.

"Znači, sve cene koje nam se predoče, bilo da je to za dnevne namirnice ili za garderobu su trajno podignute, tu su marže 200, 300, 500 odsto, ali namerno su tako napravljene da bi oni imali prostora za razne akcije da to prodaju. Prisutne su te manipulacije i češće nego na samo taj Crni petak. To su akcijske ponude, katalozi, kupi dva za jedan... sve je to da kažem manipulacija cenom kada on inicira za proizvod koji je nama već poznat, koji već trošimo i privoli nas da eto samo danas, samo sad, samo ove nedelje stupimo u akciju i kupimo taj proizvod", navodi Uzelac.

I to je prosto današnjica, dodaje on i navodi da se danas kupuje estetika, a ne funkcionalnost.

"Čest primer koji navodim je da u tržnom centru nećete nikog videti bez kesa sa odećom, svi je kupuju, a već su obučeni. Dakle, kupuje se estetika, kupuje emocija novog, emocija boje, nijanse u skladu sa sezonom i to je nešto što dominira današnjom potrošnjom", navodi Uzelac.

Na pitanje da li smo zaista nešto uštedeli tokom Crnog petka odgovara:

"Prvo bih pojasnio šta je ušteda. To je najčešće zloupotrebljena reč kod trgovaca. Štednja je gomila, a ako vi na gomili imate više, znači da ste uštedeli i sad se pitanje svodi - ako je neko spustio nešto sa 10.000 na 5.000, da li je tih 5.000 koliko je on smanjio cenu vama na gomili više ili manje - nije, niste na gomilu stavili i nije ušteda u tom smislu, to je simulacija uštede, da nešto što je, kako oni kažu, vredelo 10.000 sada vredi 5.000, to je da kažem onako igra rečima."

Od 2005. godine Crni petak je najprometniji dan u godini u svetu. Ali jedan dan često nije dovoljan, pa su trgovci popuste produžili i na vikend pred nama, a neki čak i na celu prethodnu nedelju. Pred nama su i novogodišnji i božićni popusti.

"Ulazimo u najofanzivniji period potrošnje novca, oni izmišljaju praznike, popuste, samo da se potroši novac. Pa, onda kreću novogodišnji praznici kada kreće period darovanja. Moram da kažem da tu nema ništa pogrešno, mi novac i treba da koristimo da kupimo život, poenta je samo da upravljanje novcem ima odloženo delovanje - vi šta danas uradite sa novcem za šest meseci videćete rezultat na tekućem računu. Znači, danas morate da planirate letovanje i to je ono što se u tim redovima, u tim akcijama često zaboravi i to je momenat onda kada se iz da kažem neke potrošnje koja se ne objašnjava uđe u problem. Potrošnja nije problem, problem je ako vam ta potrošnja napravi neke finansijske trzavice kasnije u životu", ističe Uzelac.

Dušan Uzelac je objasnio i koje su prednost onlajn kupovine.

"Ono što ne znaju mnogi je da kada kupite onlajn onda imate produženo dejstvo, produženi uticaj Zakona o zaštiti potrošača, a to je da imate rok od 14 dana vratite robu bez ikakvih, da kažem, objašnjavanja i da dobijete refundaciju u kompletu zato što niste probali garderobu, niste videli proizvod koji kupujete, a imate pravo da to uradite. Tako da u tom smislu je onlajn kupovina i praktičnija nego da idete na lice mesta", objasnio je Uzelac.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, Twitter nalogu i uključite se u našu Viber zajednicu.

Nastavak na B92...






Pročitaj ovu vest iz drugih izvora

Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta B92. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta B92. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.