Nacionalna služba za zapošljavanje uvek uz poslodavce: Predstavljeni modeli rešavanja ključnih problema unutar firmi

Izvor: SrbijaDanas.com, 29.Avg.2020, 07:27

Nacionalna služba za zapošljavanje uvek uz poslodavce: Predstavljeni modeli rešavanja ključnih problema unutar firmi

Nacionalna služba za zapošljavanje podržava sve poslodavce i firme u Srbiji

Ukoliko poslodavac ne može da pronađe i izabere odgovarajuće radnike za firmu - Nacionalna služba za zapošljavanje može rešiti problem. Takođe, NSZ poseduje najveću bazu podataka o nezaposlenima na nacionalnom nivou.

Ovo su načini na koje Nacionalna služba za zapošljavanje podržava poslodavce i rešava njihove probleme:

1.Posredovanje u zapošljavanju:
>> Pročitaj celu vest na sajtu SrbijaDanas.com <<
Nacionalna služba za zapošljavanje poslodavcima obezbeđuje pravovremeno informisanje o zakonskoj regulativi u oblasti rada i zapošljavanja, aktuelnim programima i merama aktivne politike zapošljavanja koji uključuju programe finansijske podrške prilikom zapošljavanja lica sa evidencije Nacionalne službe.

Poslodavcima koji iskazuju potrebu za zapošljavanjem, nakon izvršene predselekcije lica u skladu sa zahtevima posla, upućuju se lica sa evidencije Nacionalne službe. Na taj način poslodavci imaju mogućnost da izvrše odabir kandidata za potrebne pozicije u svojoj kompaniji. Ukoliko sa područja jedne filijale nije moguće obezbediti traženi profil lica sa evidencije, u dogovoru sa poslodavcem se može pokrenuti postupak međuregionalnog posredovanja koji podrazumeva da se više filijala uključe u postupak predselekcije i odabira kandidata za upućivanje kompaniji.

2.Sajmovi zapošljavanja

Sajmovi zapošljavanja predstavljaju mesto susretanja poslodavaca i lica koja traže zaposlenje, obezbeđuju promociju kompanija i kvalitet pružene usluge prilikom odabira kandidata. Tokom održavanja ove manifestacije kompanijama je omogućeno da obave razgovor sa potencijalnim kandidatima za posao, da prikupe radne biografije na otvorenim pozicijama i u kratkom roku obezbede kadrovske potrebe.

U vezi sa epidemiološkom situacijom u Republici Srbiji  i povećanog rizika za zdravlje stanovništva, radi sprečavanja širenja infekcije virusom SARS – CoV-2, obustavljena je realizacija sajmova zapošljavanja.

3. Organizovanje sprovođenja javnih radova

Program javnih radova namenjen je radnom angažovanju prvenstveno teže zapošljivih nezaposlenih lica i nezaposlenih u stanju socijalne potrebe, radi očuvanja i unapređenja radnih sposobnosti nezaposlenih, kao i radi ostvarivanja određenog društvenog interesa. Javni rad sprovodi poslodavac - izvođač javnog rada, koga određuje Nacionalna služba za zapošljavanje na osnovu javnog konkursa. Maksimalna dužina trajanja javnog rada je četiri meseca, u skladu sa raspoloživim finansijskim sredstvima.

Pravo učešća na Javnom konkursu za organizovanje sprovođenja javnih radova na kojima se angažuju nezaposlena lica i nezaposlene osobe sa invaliditetom imaju:

- organi autonomne pokrajine i organi jedinica lokalne samouprave

- javne ustanove i javna preduzeća

- privredna društva

- preduzetnici

- zadruge i

- udruženja koja imaju status pravnog lica, odnosno koja su upisana u Registar Agencije za privredne registre.

Sredstva namenjena za organizovanje sprovođenja javnih radova koriste se za:

4. Subvencija za zapošljavanje nezaposlenih lica iz kategorije teže zapošljivih na novootvorenim radnim mestima

Podrazumeva finansijski podsticaj u jednokratnom iznosu poslodavcima iz privatnog sektora za otvaranje novih radnih mesta na kojima se zapošljavaju nezaposlena lica iz kategorije teže zapošljivih.

Visina subvencije je određena kategorijom lica i stepenom razvijenosti jedinice lokalne samouprave prema mestu rada lica, a u skladu sa važećom uredbom Vlade Republike Srbije.

Poslodavci kojima se odobri subvencija imaju obavezu da lica čije se zapošljavanje subvencioniše zadrži u radnom odnosu na neodređeno vreme sa punim radnim vremenom, u skladu sa zakonom, najmanje 12 meseci, odnosno u slučaju prestanka radnog odnosa lica da izvrše zamenu u skladu sa javnim pozivom i izmiruju obaveze po osnovu poreza i doprinosa za obavezno socijalno osiguranje, u skladu sa zakonom.

5. Oslobađanje od plaćanja doprinosa za obavezno socijalno osiguranje

Poslodavac koji na neodređeno vreme zaposli lice sa invaliditetom u skladu sa zakonom koji uređuje sprečavanje diskriminacije lica sa invaliditetom, za koje odgovarajućom pravno-medicinski validnom dokumentacijom dokaže invalidnost, oslobađa se obaveze plaćanja doprinosa za obavezno socijalno osiguranje koji se plaćaju na osnovicu, odnosno na teret sredstava poslodavca, za period od tri godine od dana zasnivanja radnog odnosa tog lica. Ovaj deo doprinosa uplaćuje Nacionalna služba za zapošljavanje mesečno, na osnovu obrađenih elektronskih prijava PPP PD dobijenih od Poreske uprave.

6. Programi podsticanja zapošljavanja osoba sa invaliditetom

Podršku zapošljavanju osoba sa invaliditetom, pored uključivanja u ostale programe i mere aktivne politike zapošljavanja, Nacionalna služba za zapošljavanje pruža i kroz sledeće programe:

Poslodavac koji zaposli osobu sa invaliditetom koja se zapošljava pod posebnim uslovima (Rešenjem o proceni radne sposobnosti i mogućnosti zaposlenja ili održanja zaposlenja licu je utvrđen 2. stepen teškoća i prepreka u radu) može da ostvari pravo na refundaciju troškova podrške za programe:

A) Refundacija troškova zarade licu angažovanom na pružanju podrške na radnom mestu - radna asistencija

Poslodavac koji zaposli osobu sa invaliditetom kojoj je potrebna stručna podrška na radnom mestu, može ostvariti pravo na refundaciju troškova zarade za lice koje je angažovano na pružanju stručne podrške novozaposlenoj osobi sa invaliditetom, samo za vreme dok pruža stručnu pomoć, a najduže12 meseci. Poslodavcu se za lice angažovano na pružanju stručne pomoći refundiraju:

B) Refundacija primerenih troškova prilagođavanja radnog mesta

Poslodavac koji zaposli osobu sa invaliditetom kojoj je potrebno prilagođavanje radnog mesta može ostvariti pravo na refundaciju primerenih troškova prilagođavanja radnog mesta u jednokratnom iznosu do 400.000,00 dinara. Pod prilagođavanjem radnog mesta podrazumeva se tehničko i tehnološko opremanje radnog mesta, sredstava za rad, prostora i opreme u skladu sa mogućnostima i potrebama zaposlene osobe sa invaliditetom.

Refundacija troškova podrške za navedene programe se ostvaruje prema propisima o državnoj pomoći za naknadu dodatnih troškova zapošljavanja osoba sa invaliditetom i drugim propisima o državnoj pomoći. Visina refundacije troškova podrške ne sme da bude veća od 100% opravdanih dodatnih troškova.

7. Viškovi zaposlenih

Ukoliko ste poslodavac koji je utvrdio da će zbog tehnoloških, ekonomskih ili organizacionih promena u okviru od 30, odnosno 90 dana, doći do prestanka potrebe za radom zaposlenih na neodređeno vreme, dužni ste da donesete Program rešavanja viška zaposlenih.

Obaveza donošenja Programa zavisi od broja zaposlenih u preduzeću, kao i od broja lica za čijim radom prestaje potreba. Obaveza donošenja Programa postoji u sledećim slučajevima:

- Poslodavac koji ima više od 20, a manje od 100 zaposlenih, a prestaje potreba za radom 10 zaposlenih

- Poslodavac koji ima najmanje 100, a najviše 300 zaposlenih, a prestaje potreba za radom 10% zaposlenih

- Poslodavac koji ima preko 300 zaposlenih, a prestaje potreba za radom 30 zaposlenih.

Poslodavac koji utvrdi da će doći do prestanka potrebe za radom najmanje 20 zaposlenih u okviru perioda od 90 dana, bez obzira na ukupan broj zaposlenih kod poslodavca.

8. Stručna praksa

Program stručne prakse podrazumeva stručno osposobljavanje nezaposlenog za samostalan rad u struci za koju je stečena odgovarajuća kvalifikacija, radi obavljanja pripravničkog staža, odnosno sticanja uslova za polaganje stručnog ispita, kada je to zakonom, odnosno pravilnikom predviđeno kao poseban uslov za samostalan rad u struci.

Program se realizuje bez zasnivanja radnog odnosa.

U program stručne prakse se uključuju nezaposlena lica koja se prvi put stručno osposobljavaju za struku za koju su stekla određenu vrstu i nivo kvalifikacije ili koja su se stručno osposobljavala kraće od vremena potrebnog za polaganje pripravničkog ili stručnog ispita, za preostali period potreban za sticanje uslova za polaganje pripravničkog ili stručnog ispita.

Program stručne prakse sprovodi se u skladu sa zakonom, odnosno u skladu sa aktom o organizaciji i sistematizaciji poslova kod poslodavca, a Nacionalna služba za zapošljavanje finansira program najduže 12 meseci. U slučaju kada se program stručne prakse sprovodi u skladu sa zakonom, Nacionalna služba može da finansira program u dužini propisanoj zakonom, a najduže 12 meseci. Kada se program stručne prakse sprovodi u skladu sa aktom o organizaciji i sistematizaciji poslova kod poslodavca, Nacionalna služba program finansira u trajanju:

Pravo učešća u realizaciji programa stručne prakse može ostvariti poslodavac koji pripada:

a) privatnom sektoru (udeo privatnog kapitala u vlasničkoj strukturi 100%),

b) javnom sektoru, i to isključivo za poslove u oblasti zdravstva, obrazovanja, socijalne zaštite i pravosuđa (broj lica koja će biti uključena u program kod poslodavaca iz javnog sektora biće opredeljen na nivou svake filijale i ne može preći 30% ukupno planiranog broja lica za uključivanje u program),

v) izuzetno, na teritoriji AP Kosovo i Metohija i devastiranih opština u skladu sa propisom Vlade Republike Srbije o stepenu razvijenosti jedinica lokalne samouprave, pravo učešća u realizaciji programa može ostvariti poslodavac koji pripada privatnom ili javnom sektoru, bez obzira na oblast kojom se bavi, pri čemu privatni sektor ima prioritet.

9. Program pripravnika

Program pripravnika za nezaposlena lica sa visokim nivoom kvalifikacija podrazumeva stručno osposobljavanje nezaposlenog za samostalan rad u struci za koju je stečen visok nivo kvalifikacije, radi obavljanja pripravničkog staža, odnosno sticanja uslova za polaganje stručnog ispita, kada je to zakonom, odnosno pravilnikom predviđeno kao poseban uslov za rad na određenim poslovima, uz zasnivanje radnog odnosa.

Program se realizuje kod poslodavca koji pripada privatnom sektoru i traje u skladu sa zakonom, odnosno na osnovu akta o organizaciji i sistematizaciji poslova kod poslodavca, a Nacionalna služba za zapošljavanje (u daljem tekstu: Nacionalna služba) učestvuje u finansiranju programa najduže do 12 meseci. Ukoliko se program pripravnika sprovodi u skladu sa zakonom, Nacionalna služba može da finansira program u dužini propisanoj zakonom, a najduže 12 meseci. Kada se program pripravnika sprovodi u skladu sa aktom o organizaciji i sistematizaciji poslova, Nacionalna služba program finansira u trajanju:

Program pripravnika za nezaposlena lica sa visokim nivoom kvalifikacija realizuje se kod poslodavca koji pripada privatnom sektoru, koji redovno izmiruje obaveze po osnovu poreza i doprinosa za obavezno socijalno osiguranje, ima kadrovske, prostorne i tehničke kapacitete za realizaciju programa. Nezaposleno lice mora imati najmanje šesti nivo kvalifikacije i prosečnu ocenu od najmanje 8,5 na prethodno završenim nivoima studija, do 30 godina starosti i nema radnog iskustva u struci za koju je stečena kvalifikacija ili koje je radilo kraće od vremena utvrđenog za pripravnički staž. U program se mogu uključiti nezaposlene osobe sa invaliditetom i Romi, bez obzira na godine starosti i prosečnu ocenu.

10. Program pripravnika za nezaposlena lica sa srednjim nivoom kvalifikacija podrazumeva stručno osposobljavanje nezaposlenog za samostalan rad u struci, za koju je stečena odgovarajuća kvalifikacija, radi obavljanja pripravničkog staža, odnosno sticanja uslova za polaganje stručnog ispita, kada je to zakonom, odnosno pravilnikom, predviđeno kao poseban uslov za rad na određenim poslovima, uz zasnivanje radnog odnosa.

Program se realizuje kod poslodavca koji pripada privatnom sektoru i traje u skladu sa zakonom, odnosno na osnovu akta o organizaciji i sistematizaciji poslova kod poslodavca, a Nacionalna služba učestvuje u finansiranju programa najduže do 6 meseci.

Program pripravnika za nezaposlena lica sa srednjim nivoom kvalifikacija realizuje se kod poslodavca koji pripada privatnom sektoru, koji redovno izmiruje obaveze po osnovu poreza i doprinosa za obavezno socijalno osiguranje, ima kadrovske, prostorne i tehničke kapacitete za realizaciju programa. Nezaposleno lice mora da pripada jednoj od sledećih kategorija lica: mladi do 30 godina starosti koji su na evidenciji nezaposlenih duže od 6 meseci, nezaposlene osobe sa invaliditetom, nezaposleni Romi, mladi koji su imali ili imaju status mladih u domskom smeštaju, hraniteljskim porodicama i starateljskim porodicama.

11. Sticanje praktičnih znanja

Program sticanja praktičnih znanja podrazumeva sticanje praktičnih znanja i veština nezaposlenog obavljanjem konkretnih poslova kod poslodavca koji pripada privatnom sektoru.

U program se mogu uključiti nezaposlena lica iz sledećih kategorija:

Program sticanja praktičnih znanja podrazumeva proces učenja u cilju sticanja praktičnih znanja i veština za rad na konkretnim poslovima, u trajanju od 3 meseca, u skladu sa dostavljenim programom poslodavca, a realizuje se kroz

1. zasnivanje radnog odnosa na određeno vreme:

poslodavac ostvaruje pravo na naknadu troškova zarade za uključeno lice u trajanju od 3 meseca, u kom slučaju ima obavezu da zadrži lice u radnom odnosu još 3 meseca nakon završetka programa (ukupno 6 meseci);

2. zasnivanje radnog odnosa na neodređeno vreme (na početku programa ili do isteka trećeg meseca, odnosno završetka programa):

poslodavac ostvaruje pravo na naknadu troškova zarade za uključeno lice u trajanju od 3 meseca i ima pravo na naknadu troškova zarade za još 3 meseca, odnosno u ukupnom trajanju od 6 meseci, u kojem slučaju ima obavezu da zadrži lice u radnom odnosu još najmanje 6 meseci nakon isteka perioda finansiranja (ukupno 12 meseci).

Pravo učešća u realizaciji programa sticanja praktičnih znanja može da ostvari poslodavac pod uslovom da pripada privatnom sektoru (udeo privatnog kapitala u vlasničkoj strukturi 100%), da ima program sticanja praktičnih znanja i veština kojima treba da ovlada lice, da ima odgovarajuće kadrovske kapacitete i da ima tehničke, prostorne i druge kapacitete za realizaciju programa.

12. Obuka na zahtev poslodavca

Program obuke na zahtev poslodavca podrazumeva učešće u finansiranju programa obuke nezaposlenog radi sticanja znanja i veština potrebnih za obavljanje poslova na konkretnom radnom mestu, ukoliko na evidenciji nezaposlenih Nacionalne službe za zapošljavanje nema lica sa potrebnim znanjima i veštinama.

Program obuke na zahtev poslodavca podrazumeva:

Pravo učešća u realizaciji programa obuke na zahtev poslodavca može ostvariti poslodavac pod uslovom da pripada privatnom sektoru (udeo privatnog kapitala u vlasničkoj strukturi 100%), odnosno da je preduzeće za profesionalnu rehabilitaciju i zapošljavanje osoba sa invaliditetom koje posluje sa većinskim državnim kapitalom, da ima kadrovske kapacitete za realizaciju programa obuke, odnosno da obezbedi instruktora i da ima tehničke, prostorne i druge kapacitete za realizaciju programa obuke.

Za realizaciju obuke na zahtev poslodavca za nezaposlene osobe sa invaliditetom, poslodavac mora da ispunjava kadrovske, tehničke, prostorne i druge kapacitete za realizaciju programa obuke u skladu sa odobrenjem za sprovođenje mera i aktivnosti profesionalne rehabilitacije izdatim od strane ministarstva nadležnog za poslove zapošljavanja.

13. Obuka za potrebe poslodavca za zaposlenog

Cilj obuka za potrebe poslodavca za zaposlenog jeste sticanje dodatnih znanja i veština potrebnih za obavljanje poslova i radnih zadataka sa ciljem održanja zaposlenja kod poslodavca.

Obuka se realizuje radi posebnog usavršavanja zaposlenog ili opšteg usavršavanja zaposlenog.

Pod posebnim usavršavanjem zaposlenog smatra se sticanje dodatnih znanja i veština namenjenih zaposlenom licu, koji kroz obuku obezbeđuje kompetencije, odnosno stiče nedostajuća znanja, sposobnosti i veštine koje nisu prenosive, ili su ograničeno prenosive na druge privredne subjekte ili delatnosti.

Pod opštim usavršavanjem zaposlenog smatra se sticanje dodatnih znanja i veština namenjenih zaposlenom licu, koji kroz  obuku obezbeđuje kompetencije, odnosno stiče nedostajuća znanja, sposobnosti i veštine koje su većinom prenosive na druge privredne subjekte ili delatnosti.

Obuku može sprovoditi javno priznati organizator aktivnosti obrazovanja odraslih, u skladu sa propisima navedenim u Zakonu o obrazovanju odraslih i podzakonskim aktima, odnosno izvođač obuke licenciran od strane nadležne institucije Republike Srbije, u skladu sa posebnim zakonskim propisima (u daljem tekstu: izvođač obuke), a na osnovu iskazane potrebe poslodavca.

Program se realizuje za potrebe poslodavca, u skladu sa raspisanim javnim pozivom i pravilnikom koji uređuje bliže kriterijume i uslove za uključivanje zaposlenog u obuke za potrebe poslodavca i koji propisuje ministar nadležan za poslove zapošljavanja.

Pravo učešća u realizaciji programa obuke na zahtev poslodavca može ostvariti poslodavac koji pripada privatnom sektoru (udeo privatnog kapitala u vlasničkoj strukturi 100%) i ima plan usavršavanja zaposlenog sa predlogom izvođača obuke.

Nastavak na SrbijaDanas.com...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta SrbijaDanas.com. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta SrbijaDanas.com. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.