Izvor: RTS, 24.Nov.2017, 20:43 (ažurirano 02.Apr.2020.)
Euforija "crnog petka" u svetu, sniženja u Srbiji simbolična
Danas je "crni petak" – dan kada su na Zapadu popusti toliko veliki da se zbog njih, neki smatraju, vredi i pobiti. Prošle godine na današnji dan Amerikanci su potrošili pet milijardi dolara. Odnedavno "crni petak" imaju i trgovci u Srbiji, ali na svoj način.
Noć uoči otvaranja prodavnica – kampovanje, a pošto se tržni centri otvore – stampedo. Tako u svetu protiče "crni petak". U Srbiji slika >> Pročitaj celu vest na sajtu RTS << sasvim drugačija, mada prodavci mame brojnim pogodnostima.
Čini se da popusti sa izloga ne važe uvek i u radnji. Zbog toga većina ljudi kupovinu završava praznih ruku.
Ne pomaže ni to što akcije traju tokom cele nedelje, i što su pojedine radnje otvorene 24 sata. Građani kažu da je na "crni petak" crn jedino njihov novčanik.
I dok neki od anketiranih građana kažu da ne može da se kupi roba "po bagatelnim cenama", kako je najavljeno, drugi navode da može da se nađe i po dobrim cenama, ali da generalno popusti nisu veliki.
"Vrlo je skupo, kao u Izraelu. Popusti su samo 20 posto, a mi smo se pripremili za više", rekao je jedan od turista u Beogradu.
Jedan od razloga što u prodavnicama nema velikih redova je i taj što se gužva preselila na internet. Pojedine firme koje prodaju robu na klik, od jutros beleže pet puta više poseta.
"Nema klasičnih troškova koje imaju prodavnice – od samog prostora, magacina, parkinga... Biznis model internet prodavnice omogućava da ti popusti idu i do 90 odsto. S druge strane, za kupca je ugodnije da izbegne gužve, redove i sve ono što se dešava kad je praznična euforija", ističe Tamara Božić iz internet prodavnice "Tako lako".
Euforija na tržištu od milijardu i trista miliona ljudi počinje nešto ranije. Kineski konkurent "crnom petku" – "dan samaca", koji se obeležava 11. novembra, ove godine oborio je sve rekorde. Kinezi su za 24 sata preko interneta kupili robu vrednu više od 25 milijardi dolara.