Boing je u velikoj nevolji - zašto avio-div nije spustio flotu

Izvor: B92, 14.Mar.2019, 10:56   (ažurirano 02.Apr.2020.)

"Boing je u velikoj nevolji" - zašto avio-div nije spustio flotu

Boing je u velikoj nevolji, jer nije odmah prizemljio avione, rekao je stručnjak za vazduhoplovstvo za RT.

Zemlje širom sveta, a sada i SAD hitno su naložile da svi avioni Boing 737 Max 8 i Max 9 budu prizemljeni. Odluka je doneta nakon nesreće etiopskog aviona Boing 737 Max 8 u kojoj je poginulo 157 ljudi.

Američka Federalna administracija za avijaciju međutim, saopštila je da ne raspolaže bilo kakvim podacima da su ti avioni nebezbedni.

"Boing >> Pročitaj celu vest na sajtu B92 << je u velikoj nevolji“, rekao je Dr. Elmar Đimula, počasni profesor za prava u avio saobraćaju na Berlinskom institutu za tehnologiju. On je objasnio da "obično avionska nesreća je jedinstvena pojava i ne utiče na kompletnu seriju modela."

"Iako Boeing okleva da prizna da su ti nagoveštaji prouzrokovali ovakav utisak, bilo bi dobro da se naredi prizemljenje čitave flote", dodao je on.

To što nema reakcije proizvođača aviona na očigledne rizike "pokazuje neprijatan pogled na njegovu odgovornost prema javnosti", kaže profesor. “Poverenje će biti uništeno na ovaj način. A vraćanje poverenja biće teško i potrajaće godinama. Ovo je istorijsko pitanje“, rekao je on.

Procene analitičkih kuća su da bi Boing verovatno mogao da izdviji od milijardu do pet milijardi da bi „popravio“ svoje 737 MAKS avione za tri meseca. Boeing je, dodaje se, mogao da priušti tu cenu, jer je prošle godine ostvario rekordne prihode od 101 milijardu dolara i ove godine je prevideo još bolje rezultate.

Avio- stručnjak se nije saglasio s američkim predsednikom Donaldom Trampom da je kompleksnost modernih aviona kriva za probleme s novim avionom. Đimula je rekao da je problem zapravo novi dizajn i razlika između čoveka i robota.

“Ovaj aspekt je dobro poznat. Posada kokpita ranije je imala sedam ljudi. Moderni avioni imaju samo dva pilota u kokpitu. Ovo pokazuje da je tehnologija preuzela mnoge zadatke. To je dobro jer se broj padova smanjio tokom proteklih decenija. "

S druge strane, to izaziva nove probleme, dodao je Đimula, jer se mnogi piloti više ne koriste za letenje avionom bez podrške kompjutera. "Naročito u kritičnim situacijama postoji psihološka barijera za isključivanje računara i suočavanje sa opasnom situacijom i mogućnošću smrti", objasnio je on.

Prema Đimula, koji je i advokat, FAA preuzima veliki rizik jer već nije naredila prizemljenje problematičnih boingovih aviona. „Naravno, treći pad se ne može očekivati. Ali dozvoliti da ovaj avion leti nakon dve slične pojave je zapravo vrlo rizično”, rekao je on.

Govoreći o budućim problemima za Boing, on je primetio da je prodaja definitivno u opasnosti. "Ne mogu da zamislim da ih prevoznici ostave tek tako"

Mogućnost da glavni avio-prevoznici prebace svoje narudžbine iz Boinga u Erbas zavisi od sastava njihove flote, dodao je stručnjak. „Ako kompanija posluje samo sa boingom, najverovatnije se neće prebaciti jer piloti ne mogu samo da „skoče“ između dve vrste aviona. Ali kompanije sa mešovitom flotom sigurno će razmisliti o tome, u najmanju ruku“, rekao je Đimula.

Nastavak na B92...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta B92. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta B92. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.