“Kandaharski zatvorenik“ na Batajnici

Izvor: TangoSix.rs, 27.Apr.2021, 08:56

“Kandaharski zatvorenik“ na Batajnici

Već oko 15 dana na vojnom aerodromu ‘’Pukovnik-pilot Milenko Pavlović’’ u Batajnici povremeno boravi jedan zanimljivi inostrani ‘’gost’’. Kao što je Tango Six već preneo, u toku je isporuka oklopne vojne tehnike koju je Rusija donirala Srbiji, a to se obavlja vojnim transportnim avionom Il-76TD ruske kompanije Aviakon Citotrans.
Obzirom na dosadašnji broj letova, moguće je da je preostalih 20 izviđačko-oklopnih automobila BRDM-2MS već isporučeno >> Pročitaj celu vest na sajtu TangoSix.rs << (Rusija je donirala ukupno 30 ovih vozila) a na društvenim mrežama se pojavila fotografija na kojoj se na batajničkom aerodromu, zajedno sa Il-76 vidi i tenk T-72B1MS što bi značilo da je započeta i isporuka preostalih 19 od 30 doniranih ruskih tenkova.
Il-76TD RF-76842 proizveden je 29.4.1994. godine / Foto: Siniša Ilin Da su, do sada gotovo sve isporuke odrađene avionom Il-76TD registracije RF-76842, lako se može utvrditi putem praćenja servisa Flightradar24. Tu ništa ne bi bilo posebno zanimljivo da se ne pogleda istorija ovog aviona, čiji je fabrički broj 1033418616, serijski 91-04, proizveden 29. aprila 1994. u fabrici TAPOiČ u Taškentu, Uzbekistan.
RF-76842 se od 2004. godine nalazi u ruskoj privatnoj teretnoj čarter aviokompaniji Aviakon Citrotrans koja je osnovana juna 1995. godine. Njeno sedište je na aerodromu Koljcovo kod grada Jekaterinburga a današnju flotu čini pet teških transportera Il-76. Svetu je ovaj avion poznat kao ‘’Kandaharski zatvorenik’’ jer je 1995. godine njegova posada primorana da sleti u Avganistan, članovi posade su držani u zarobljeništvu malo više od godinu dana, a potom su izveli spektakularan beg u slobodu.
1995. avion je leteo za kompaniju “Aerostan“ / Foto: Siniša Ilin Ruskog teretnjaka je usled avganistanskog građanskog rata, 3. avgusta 1995. iznad Avganistana presreo lovački avion MiG-21 snaga tada opozicionog talibanskog pokreta i prizemljio ga na međunarodni aerodrom Kandahar koji je bio pod njihovom kontrolom. Tada je ovaj avion bio deo flote aviokompanije ‘’Aerostan’’ iz Kazanja koja ga je dala u zakup avganistanskoj kompaniji ‘’Ariana’’ (koja ga je letela u službi ruske kompanije Rus Trans Avia Export sa sedištem u gradu Šardža, UAE). Prizemljeni Il-76 bio je na komercijalnom letu koji je naručila zvanična avganistanska vlada i leteo je na maršruti Tirana-Šardža-Kabul.
Prema dostupnim informacijama, u avionu se nalazilo oko 30 tona naoružanja i vojne opreme namenjene režimu tadašnjeg avganistanog predsednika Burhanudina Rabanija, a sedam članova posade činili su komandir vazduhoplova Vladimir Šarpatov, kopilot Gazinur Hairulin, navigator Aleksandar Zdor, potom još Ashad Abjazov, Juri Všivcev, Sergej Butuzov i Viktor Rjazanov.
Posada aviona bila je 378 dana u zarobljeništvu / Foto: Siniša Ilin Talibani su, u zamenu za rusku posadu, tražili puštanje na slobodu mudžahedina koji su navodno zarobljeni još za vreme SSSR-a i koje je još uvek držala ruska vlada. Posrednik u pregovorima između Rusije i Talibana bio je senator SAD Henk Braun ali ni to nije pomoglo da se dođe do sporazuma. Rusija je negirala da u zatočeništvu drži avganistanske građane a američki senator Braun je izdejstvovao da se ruskoj posadi odobri da održava prizemljeni avion.
Pristup avionu i njegovom održavanju, omogućio je da posada, nakon 378 dana zatočeništva isplanira i izvrši bekstvo koje je izvršeno 16. avgusta 1996. godine. Tog dana su, zbog popodnedvne molitve (bio je petak), na radove posadu do aviona pratila samo tri stražara (umesto uobičajnih šest), goloruki članovi posade su ih savladali i uspeli da dođu do aviona. Pilot je uz pomoć akumulatora uspeo da aktivira pomoćnu jedinicu za napajanje kojom je pokrenut prvi motor, a potom su lako, po uobičanoj proceduri startovana i ostala tri motora.
“Kandaharac“ nakon poletanja sa batajničkog aerodroma / Foto: Siniša Ilin Avion se vrlo brzo našao na pisti, Talibani su pokušali da blokiraju poletno-sletnu stazu vatrogasnim kamionom ali je posada uspela da izbegne prepreku i podigne letelicu u vazduh, nakon čega su takođe veoma brzo uspeli da izađu iz vazdušnog prostora pod kontrolom Talibana i usmere avion ka Ujedinjenim Arapskim Emiratima gde su istog dana i sleteli. U noći između 18. i 19. avgusta 1996. posada je avionom vlade Rusije prebačena u Rusiju, odnosno u grad Kazanj a tokom leta im se obratio ruski predsednik Boris Jeljcin koji im je čestitao na podvigu. 22. avgusta kapetan i kopilot avion dobili su titulu Heroja Rusije dok su ostali članovi posade dobili Orden za hrabrost.
Događaj je opisan u knjizi ‘’Beg iz Kandahara’’ autora Aleksandra Petroviča Mišćenka koja je objavljena 2001. godine. Ipak, najznačanije obeležavanje ovih dešavanja je prikazano u ruskom filmu ‘’Kandahar’’ . Premijera filma, koga je režirao Andrej Kavun, održana je februara 2010. godine. Za potrebe snimanja filma su radi što vernijeg prikaza dešavanja, korišćena svedočenja učesnika događaja.
Pratite Tango Six i na društvenim mrežama. Na Instagramu, Jutjubu, Tviteru i Fejsbuku.
The post “Kandaharski zatvorenik“ na Batajnici appeared first on Tango Six.

Nastavak na TangoSix.rs...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta TangoSix.rs. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta TangoSix.rs. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.