Veliki projekat izgradnje autoputa u Srbiji pogođen zastojima

Izvor: Southeast European Times, 18.Jun.2011, 22:11   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Veliki projekat izgradnje autoputa u Srbiji pogođen zastojima

U drugom delu ove serije od dva teksta o kašnjenjima u izgradnji Koridora 10, fokus je na skandalima i drugim preprekama.

18/06/2011

Georgi Mitev Šantek za Southeast European Times iz Beograda – 18.6.2011.

Posle dugog niza zastoja, eksperti sada kažu da srpski deo ogromnog panevropskog autoputa Koridor 10 neće biti završen pre 2016. godine, što je zakašnjenje duže od jedne decenije. Ono što je u početku bilo opisivano kao atraktivna prilika >> Pročitaj celu vest na sajtu Southeast European Times << za strane investicije ukaljano je skandalima.

U najnovijoj epizodi, jedan od vodećih građevinskih partnera države nedavno je uhapšen, zajedno sa bivšim pomoćnikom ministra infrastrukture i energetike zaduženim za drumski transport Miloradom Ilićem.

Šef Nibens grupe za Srbiju Milo Durašković, vlasnik šest kompanija za izgradnju puteva sa 4.200 radnika, u pritvoru je od sredine maja i suočava se sa optužbama za korupciju i finansijske malverzacije.

Drugi graditelji puteva u zemlji takođe imaju svoje probleme: država im i dalje duguje za poslove završene pre nekoliko godina.

Zatim su tu arheološke lokacije koje su pronađene -- na primer antički rimski put Via militaris na južnoj deonici -- ili pretnje tužbama onih koji zahtevaju da autoput bude preusmeren.

Svako odlaganje radova znači poništavanje ugovora i veće troškove zbog povećanja cena benzina, bitumena, čelika i drugih materijala. U početku su troškovi izgradnje autoputa Horgoš-Novi Sad bili procenjeni na 84 miliona evra. Sada bi ukupni troškovi mogli da budu 50 odsto veći.

Novac očigledno sada nije problem. Ministar infrastrukture Milutin Mrkonjić kaže da su obezbeđeni krediti u iznosu od 1,2 milijarde evra, uglavnom od Evropske banke za obnovu i razvoj, Evropske investicione banke i Svetske banke.

Uprkos nizu problema u izgradnji Koridora 10, građevinske kompanije su i dalje veoma zainteresovane za projekat, uglavnom zbog njegove veličine u ovo vreme globalne krize.

Konkurencija obično donosi bolje ponude, ali u Srbiji to ne pojednostavljuje stvari. Generalni direktor kompanije Putevi Srbije Zoran Drobnjak kaže da građevinari kreću sa niskim cenama na tenderima, sa ciljem da kasnije, uz dodatke i „neočekivane radove“, povećaju cene na realne nivoe.

Takvim taktikama mogu da se objasne i neuobičajene cifre za izgradnju jednog dela na južnoj deonici, za koji je grčka kompanija ponudila polovinu onoga što je ponudio srpski konzorcijum, a za trećinu manje od minimalne cene koju je proračunala država, pokazuje dokumentacija.

Koridori Srbije, jedna od dve državne kompanije odgovorne za izgradnju, slaže se da kada izvođači radova postignu dogovor uz nerealno nisku cenu, to onda dovodi u opasnost okončanje posla, ali naglašava da je najvažniji faktor pobediti na tenderu sa najmanjom ponudom.

Posledice odlaganja izgradnje su enormne, možda nemerljive. Pogođen je teretni prevoz u južnoj Evropi, jer je lakše doći iz Turske do centralnoevropske zaobilaznice i ići dalje preko Bugarske i Rumunije, nego preko Srbije. Lokalna ekonomija je osetila uticaj te realnosti.

Srpski turisti koji putuju na grčko i tursko primorje, njihove omiljene letnje destinacije, takođe su pogođeni.

Stanko Bogdan, hrvatski vozač kamiona, kaže da zbog loših puteva i slabe carinske postavke radije prepušta svojim kolegama ture od Hrvatske do Rumunije i prema jugu.

„Put do Birmingema, u Engleskoj ili negde u Francuskoj mnogo je duži, ali nije tako naporan. Carinici vam se učtivo obraćaju sa 'gospodine' i ne pokušavaju da dobiju neku 'malu nadoknadu' niti vas stavljaju 'na čekanje' od ranog jutra do kasnog popodneva sledećeg dana ili čak od petka do narednog ponedeljka“, kaže Bogdan.
Pogledaj vesti o: Autoput

Nastavak na Southeast European Times...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Southeast European Times. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Southeast European Times. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.