Izvor: Radio 021, 16.Jun.2019, 12:44   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Putevi Srbije: Uvođenje vinjeta ne bi bilo fer prema pojedinim vozačima i ne bi donelo dovoljno prihoda

Korišćenje autoputeva kroz Srbiju od 1. jula biće 12 odsto skuplje, a svaki put kad poskupi putarina nametne se pitanje zašto Srbija ne uvede vinjete, odnosno sistem naplate korišćenja autoputeva sa vremenskim ograničenjem.

Kako piše "Politika", ovakav sistem postoji u većini zemalja u okruženju i ispostavilo se kao najjftinije za vozače.

U "Putevima Srbije" objašnjavaju za Politiku da se naša država strateški opredelila za sistem naplate putarine prema >> Pročitaj celu vest na sajtu Radio 021 << pređenom kilometru.

"Ovakav način plaćanja putarine se, prema važećim propisima EU, smatra najpravednijim sistemom naplate jer korisnik autoputa plaća putarinu za pređeni broj kilometara (zatvoreni sistem naplate putarine)", kažu u ovom javnom preduzeću zaduženom za održavanje puteva.

U "Putevima" podsećaju da se ovakav sistem primenjuje još u 12 evropskih zemalja: Italiji, Španiji, Portugaliji, Francuskoj, Severnoj Makedoniji, BiH, Grčkoj, Hrvatskoj, Turskoj, Norveškoj, Irskoj i Poljskoj.

"Republika Srbija za putnička vozila ima najnižu cenu putarine po pređenom kilometru u odnosu na ostale evropske zemlje. Primera radi, u Srbiji je to 0,036 evra, u Turskoj 0,039 evra, u Grčkoj 0,054 evra, itd", navode u ovom javnom preduzeću.

Kao prednost vinjeta nad drugim sistemima naplate putarine često se navodi vožnja autoputevima bez zaustavljanja. Međutim, u "Putevima Srbije" podsećaju da korisnici srpskih autoputeva od 2007. godine imaju mogućnost upotrebe elektronske naplate, odnosno beskontaktnog plaćanja putarine korišćenjem ENP uređaja.

"Korišćenje vinjeta pogodnije je za vozače koji svakodnevno koriste autoput, dok je za korisnike koji to čine povremeno ili vozače u tranzitu, ovaj sistem znatno skuplji i nepravedniji. Primera radi, vozač koji pređe 1.000 kilometara plaća isto kao i vozač koji koristi 50 kilometara autoputa, što znači da manje plaća onaj vozač koji više koristi autoput. Iz tog razloga se zatvoreni sistem smatra najpravednijim", kažu za Politiku u "Putevima Srbije".

Kako dalje dodaju, procene su da prihod koji bi se ostvarivao preko vinjeta "ne bi bio dovoljan za kvalitetno održavanje autoputeva, već su potrebne dodatne subvencije države".

"U prilog neisplativosti vinjeta govori i činjenica da svih devet evropskih zemalja, koje putarinu naplaćuju preko vinjeta, putarinu za vozila nosivosti preko 3,5 tona naplaćuju po pređenom kilometru, a čak šest od devet naplaćuju dodatne takse za tunele, mostove i magistralne puteve", navode u "Putevima DSrbije".

Stav Evropskog komiteta za transport je da se budućnost naplate putarine na evropskim autoputevima ogleda u uspostavljanju interoperabilnog sostema elektronske naplate putarine po pređenom kilometru.

Podsetimo, kada Skupština Srbije usvoji predlog izmena Zakona o naknadama za korišćenje javnih dobara, koji je Vlada uputila u parlament po hitnom postupku, putarina od Beograda do Smedereva, kao i od Beograda do Sremske Mitrovice koštaće nešto više od 210 dinara, umesto dosadašnjih 190.

Autor: Politika

Preuzimanje delova teksta ili teksta u celini je dozvoljeno bez ikakve naknade, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na www.021.rs. Preuzimanje fotografija je dozvoljeno samo uz saglasnost autora.
Pogledaj vesti o: Autoput

Nastavak na Radio 021...






Povezane vesti

ZAŠTO SRBIJA NE UVEDE VINJETE Putarina skuplja od 1. jula

Izvor: Blic, 16.Jun.2019

Korišćenje autoputeva kroz Srbiju od 1. jula biće 12 odsto skuplje, a svaki put kad poskupi putarina nametne se pitanje zašto Srbija ne uvede vinjete, odnosno sistem naplate korišćenja autoputeva sa vremenskim ograničenjem.

Nastavak na Blic...

Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Radio 021. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Radio 021. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.