Nad autoputem Kosovo-Makedonija nadvio se manjak sredstava

Izvor: Southeast European Times, 13.Avg.2012, 22:56   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Nad autoputem Kosovo-Makedonija nadvio se manjak sredstava

Kosovo počinje pripreme za izgradnju autoputa ka Makedoniji, ali nema neophodna sredstva da bi sprovelo to u delo.

13/08/2012

Muhamet Brajšori za Southeast European Times iz Prištine -- 13.8.2012.

Kosovska vlada nije završila izgradnju autoputa koji povezuje zemlju sa Albanijom, ali nastavlja da gradi drugi autoput ka Makeodniji, uprkos neizvesnosti i javnom nepoverenju u pogledu finansiranja >> Pročitaj celu vest na sajtu Southeast European Times << projekta.

„[Mi smo] već počeli tehničke i administrativne procedure za zainteresovane kompanije da bi mogle da izraze svoje interesovanje i za savetnika za taj posao. Proces je otvoren, transparentan, sa jednakim mogućnostima za konkurisanje. Nadamo se da ćemo imati pristojnu konkurenciju u procesu“, rekao je Lah Nitaj, politički savetnik kosovskog ministra infrastrukture, u izjavi za SETimes.

Ali, pre početka građevinskih radova Kosovo mora da sprovede stend-baj aranžman sa MMF-om, kojim je predviđeno da zemlja, koja prvo treba da reši troškove prvog autoputa, ustanovi da li može da gradi drugi.

„Bio je postignut sporazum da vlada može da uđe u ugovorne obaveze u pogledu planiranog autoputa R6 za Makedoniju tek nakon pristizanja računa za privatizaciju i konačnog proračuna troškova za autoput R7 [za Albaniju], kako bi se procenilo koliki prostor ostaje za uključivanje R6 u održivi fiskalni okvir“, rekao je za SETimesstalni predstavnik MMF Žoze Sulemane citirajući izveštaj Fonda o Kosovu.

Visoka cena autoputa za Albaniju i činjenica da ugovor još nije javno objavljen izazivaju zabrinutost, kaže za SETimesviši analitičar prištinskog Instituta za razvojnu politiku Nezir Sinani.

„Budžet projekta ravan je godišnjem budžetu zemlje -- što je vrlo velika vrednost. Prema proračunima, čini se da je veći od iznosa koji je u susednim zemljama plaćan za slične projekte“, ukazuje Sinani.

Sinani je takođe rekao da investicije treba da budu proporcijalne potrebama građana; cena drugog autoputa ograničila bi investicije u drugim vitalnim ekonomskim sektorima.

S obzirom na znatne zabrinutosti oko transparentnosti, Sinani tvrdi da javnost treba da se uključi u donošenje odluke o tome da li preduzimati takve projekte od velikog značaja.

„Drugo još neizvesnije pitanje vezano za infrastrukturne projekte na Kosovu jeste potpuno nepostojanje transparentnosti njihovog razvoja i implementacije. To je nekako umanjilo njihov značaj, jer se javno mnjenje fokusira na nepoznate detalje koji se odnose na vrednost projekta i način njegove implementacije“, kaže Sinani.

Nitaj, međutim, dodaje da će se, uprkos kritikama, sa izgradnjom krenuti početkom 2013, te da je studija o izvodljivosti i ekološkom uticaju urađena 2006. godine.

„Vlada, ministarstvo infrastrukture i ministarski upravni odbor obećali su da će nastaviti projekat. Pronalaženje sredstava je prioritet vlade i ona radi na tome da nađe izvore. Finansiranje projekta obavljaće se iz državnog budžeta“, rekao je Nitaj.

On ukazuje da je Makedonija pokazala određeno interesovanje za učešće u projektu.

Međutim, makedonska vlada još nije pojasnila da li će nastaviti da gradi deo autoputa na svojoj teritoriji.

Nastavak na Southeast European Times...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Southeast European Times. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Southeast European Times. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.