Zašto je poginulo četvoro Srba na autoputu

Izvor: Mondo, 26.Apr.2019, 11:15   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Zašto je poginulo četvoro Srba na autoputu

Monotona vožnja, umor, a posebno nevezivanje pojaseva mogu imati katastrofalne posledice

Foto: MONDO/Marko Tanasković ilustracija

U teškoj saobraćajnoj nesreći na autoputu u Hrvatskoj poginule su preksinoć četiri osobe srpske nacionalnosti, dok je jedna povređena. Policija je saopštila da je među poginulima i jedan 14-godišnji dečak.

Nesreća se dogodila pola sata posle ponoći >> Pročitaj celu vest na sajtu Mondo << na autoputu Batrovci - Zagreb, nedaleko od odmorišta Bošnjaci u smeru ka glavnom gradu Hrvatske, kada je vozač Škode Oktavije slovenačkih registarskih tablica izgubio kontrolu i sleteo sa puta.

Policija sumnja da je uzrok ove stravične saobraćajne nesreće to što je vozač automobila zaspao.

U vozilu je bilo petoro ljudi i samo je suvozač preživeo nesreću, koji je bio jedini vezan. On je zadobio lakše telesne povrede.

Prema izjavama svedoka, svi ostali putnici su ispali iz automobila.

"Ako gledamo ovu nesreću, prva je naravno greška vozača. Radi se, jasno, o nenamernoj grešci. Dogodilo se nešto što je po meni manjak edukacije. On nije bio svestan opasnosti. Druga je velika greška to što nisu bili vezani. Treći faktor su zvučne i vibrirajuće oznake na kolovozu kojih ovde nema, a možda su mogle da pomognu. Ono što znamo jeste da statistički te crte pomažu, pokazuju to i međunarodna iskustva", objasnio je Marko Ševrović sa Saobraćajnog fakulteta u Zagrebu u razgovoru za Index.

Rekao je kako je u ovom slučaju za smrtni ishod po svemu sudeći bilo presudno to što ljudi nisu bili vezani.

"Nebrojena istraživanja su pokazala statističku verovatnoću koja je u 99 odsto slučajeva pokazuje da će sigurnosni pojas doprineti manjim ozljedama. U retkim, ali zaista retkim slučajevima će osoba koja nije vezana proći bolje jer neće pasti u provaliju ili nešto slično, ali u devet od deset nesreća nevezivanje će značiti sigurnu smrt. Ljudi znaju da kažu da su preživeli i neki koji nisu bili vezani, ali to što postoje i takvi, naglašavam, retki slučajevi, nije nikakvo opravdanje za nevezivanje", naglašava ovaj saobraćajni stručnjak.

"Dosta ljudi nije svesno da vazdušni jastuk nema pravu funkciju ako niste vezani, a neki ga proizvođači i isključuju ako osoba nije vezana. Neki ljudi misle da ako imaju vazdušni jastuk u autu, da im ne treba pojas", rekao je Ševrović i dodao kako "erbeg" nije zamena za pojas, već spasava zajedno s pojasom. On je dizajniran tako da glava ili deo tela završava na njemu, ali pojas češće spašava život.

On je istakao i bitnost vezivanja na zadnjim sedištima. Posebno ako se drži dete u krilu.

"Oni koji misle da mogu zadržati dete koje nije vezano moraju da znaju da je to fizički nemoguće. Masa deteta od 40 kilograma postaje 400 kilograma, nemoguće ga je zadržati. Nebrojeno puta se događalo da nevezani ljudi sa zadnjih sedišta povrede one koji sede napred. Najgori aspekt nevezivanja na zadnjim sedištima je ispadanje iz vozila", tvrdi Šarović i kaže kako se, zbog konstrukcije vozila, zadnja vrata češće otvaraju prilikom ovakvih nesreća.

Još jedan bitan faktor rizika je i noćna vožnja, jer je tada dovoljno i 15 minuta na monotonom putu da vozač zaspi, a deonica autoputu od Beograda do Zagreba je upravo takva.

Ovaj stručnjak savetuje kako bi zbog toga trebalo postaviti zvučne i vibrirajuće oznake, poput vibrirajućih traka koje su sada obavezne samo 300 metara ispred tunela. Takođe, pomažu i poruke s brojem ljudi koji su poginuli i pitanjem za vozače jesu li umorni.

Šta raditi u slučaju da osetite umor u vožnji?

- Otvorite prozor kako bi u automobil ušao svež i hladniji vazduh

- Pričajte sa saputnicima

- Stanite na prvo odmorište i napravite kraću pauzu uz obaveznu šetnju

- Nikad nemojte voziti duže od dva i po sata

Kako bi sprečili da dođe do ovakvih nesreća, mnogi novi automobili poseduju brojne sisteme asistencije, poput držanja u traci i upozorenja vozaču u slučaju napuštanja trake bez uključenog migavca.

Čak i modeli sa nivoom 2 autonomne vožnje zahtevaju od vozača da sve vreme drže ruke na volanu, a jedan od obaveznih sigurnosnih sistema, koje će morati da imaju nova vozila od 2021. u EU, je i sistem nadzora umora i pažnje vozača. Upravo je jedna takva tehnologija mogla da spase živote ovih srpskih državljana.

Nastavak na Mondo...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Mondo. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Mondo. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.