Izgradnja kilometra autoputa od 789.000 do dva miliona evra

Izvor: Politika, 13.Maj.2009, 00:37   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Izgradnja kilometra autoputa od 789.000 do dva miliona evra

Domaće firme izgradiće dve deonice autoputa Horgoš–Novi Sad za dva do dva i po puta manje novca nego što je to nameravao da učini austrijski konzorcijum „Alpina-Por”, putem koncesije. Tako je za dve godine prosečna cena kilometra severnog kraka Koridora 10 sa 1,388 miliona evra po kilometru skočila na 2,37 miliona evra, da bi na tenderu na kome je učestvovalo 15 kompanija cena izgradnje pala na 789.000 evra. Zanimljivo je da je na istom tenderu „Alpina” >> Pročitaj celu vest na sajtu Politika << ponudila samo 10 odsto višu cenu od one sa kojom su pobedile dve domaće firme – Putevi „Užice” i Preduzeće za puteve „Beograd”.

Milutin Mrkonjić, ministar za infrastrukturu, međutim ističe da koncesija i tender za izbor graditelja ne mogu da se porede.

– Koncesija se daje da se napravi put, da se koristi u nekom roku i da se po njegovom isteku vrati državi. Državu ne zanima za koliko para će koncesionar da sagradi neki autoput. Čak nije ni običaj da se u ugovorima navodi vrednost dogovorenih radova – kaže Mrkonjić za „Politiku”.

On tvrdi da kilometar puta košta onoliko koliko tender pokaže. Mrkonjić tvrdi da su javna nadmetanja najtransparentniji i najbolji način da se dobije najniža cena za izgradnju autoputa. Ona čak može biti niža i od projektantske, odnosno predračunske.

Za laike tu nema neke razlike – cena kilometra autoputa za njih je cena kilometra i svejedno im je da li država daje pare ili se neko drugi zadužuje kod banaka i finansira te radove.

Ali, da bi se uopšte napravilo poređenje, potrebno je znati kolika je bila vrednost koncesije. Taj podatak je do danas ostao tajna.

Prilikom potpisivanja ugovora sa koncesionarom za izgradnju 156 kilometara autoputa Horgoš–Požega i održavanje 68 km od Novog Sada do Beograda, Velimir Ilić, tadašnji ministar za kapitalne investicije, 30. marta 2007. godine saopštio je da je navedeni konzorcijum izabran zato što je ponudio najkraće rokove izgradnje – pet godina i najnižu cenu – 1,3 milijarde evra. Ubrzo se u javnosti čulo da je vrednost ugovora 1,5 milijardi evra. „Alpina” je na svom sajtu objavila da ugovoreni posao iznosi 1,1 milijardu evra, da bi se prošlog leta pred pregovore o raskidu ugovora čulo da taj posao vredi 1,7 milijardi evra. Povećanje cene koncesionari su pravdali poskupljenjem novca na tržištu kapitala. Inače, predračunska vrednost uoči raspisivanja tendera je iznosila 800 miliona evra.

Mihajlo Marković, bivši državni sekretar u Ministarstvu za kapitalne investicije, za „Politiku” kaže da je u tenderskoj ponudi pobedničkog konzorcijuma „Alpina-FCC”, koji je kasnije istupio iz konzorcijuma, stajalo da će 108 kilometara leve trake autoputa Horgoš–Novi Sad izgraditi za 150 do 160 miliona evra.

– U tu cenu su bili uračunati radovi na izgradnji autoputa, petlji i projektovanje. To je, ipak, mnogo zahtevnije od samog polaganja asfalta – navodi Marković.

Kako je vreme odmicalo, cena je varirala i dostigla dva miliona evra po kilometru. U trenutku kada su počeli pregovori o raskidu koncesionog ugovora, konzorcijum „Alpina-Por” je ponudio sledeće: pristaju na sporazumni raskid koncesije, ali da bez tendera dobiju pravo gradnje autoputa Horgoš–Novi Sad. Za to su tražili 220 miliona evra.

Akcioni tim Vlade Srbije odmah je rekao da je to nerealno, jer je tim stručnjaka procenio da ta deonica ne može da košta više od 150 miliona evra.

Kako su, onda, pobednici na tenderu za izgradnju 20 kilometara autoputa na severnom kraku Koridora 10 ponudili cenu od 789.000 evra za kilometar?

Milan Bojović, direktor„Puteva” iz Užica, kaže da to nije bilo teško. U međuvremenu je nafta pojeftinila za oko 20–30 odsto, a time i građevinski materijal, odnosno bitumen.

– Zaračunali smo minimalnu zaradu, samo koliko da ne budemo u gubitku. Naša namera je bila da uposlimo sve radnike i raspoloživu mehanizaciju, što je više nego dobar posao u vreme krize – kaže Bojović.

M. Avakumović

[objavljeno: 13/05/2009]

Nastavak na Politika...






Pročitaj ovu vest iz drugih izvora:
Povezane vesti

Nissan u gubicima

Izvor: AutoBlog, 13.Maj.2009

"Nisan" je objavio gubitak od 2,4 milijarde dolara u četvrtom tromesečju protekle poslovne godine zbog pada prodaje vozila u svetu i predviđa još jednu lošu poslovnu godinu.U periodu januar-mart, kompanija čijih 44 odsto akcija drži francuski "Reno" zabeležila je operativni gubitak od 230,4 milijarde...

Nastavak na AutoBlog...

Naše firme jeftinije grade Koridor

Izvor: B92, 13.Maj.2009

Politika -- Domaće firme izgradiće dve deonice autoputa Horgoš-Novi Sad za dva puta manje novca nego austrijski konzorcijum "Alpina-Por", putem koncesije, piše "Politika"...Tako je za dve godine prosečna cena kilometra severnog kraka Koridora 10 sa 1,388 miliona evra po kilometru porasla na 2,37...

Nastavak na B92...

Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Politika. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Politika. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.