Naši putevi čekaju vozila na baterije

V.N.

26. 04. 2017. u 20:02

Srbija može mnogo toga da učini kako bi podržala upotrebu električnih automobila. Preduslov je izgradnja mreže punjača, ali i subvencije koje bi ova vozila učinila dostupnijim

Наши путеви чекају возила на батерије

Shutterstock

HIBRIDA još i ima, ali četvorotočkaši isključivo na električni pogon u Srbiji se mogu prebrojati na prste obe ruke. Mnogobrojni uvoznici u našoj zemlji planiraju da i električne autombile uvrste u svoju ponudu, ali su dve ključne prepreke - nedostatak subvencija države i nedostatak mreže punjača.

Vozila na potpuni ili delimični električni pogon su praksa ne samo u razvijenim zemljama u svetu, već i u našem regionu - Makedoniji, Hrvatskoj, Sloveniji, Mađarskoj i Rumuniji. Istovremeno Evropska unija planira da do 2020. godine na svojim putevima ima tri i po miliona električnih automobila i 800.000 stanica za njihovo punjenje.

- Ova vozila će u budućnosti biti u masovnoj upotrebi pre svega iz ekoloških razloga, zbog kvaliteta vazduha, zaštite zdravlja, dostupnosti električne energije, efikasnosti i energetske sigurnosti, a ujedno omogućava i nimalo zanemarljivu finansijsku uštedu - ističe Žarko Malinović, sekretar Udruženja za trgovinu PKS. - Postoje različiti načini kako nacionalne ili lokalne uprave mogu da podrže efikasan i postupan način za implementaciju mreže punjača koji sami po sebi ne moraju biti kompleksan i skup poduhvat. Neki vidovi mogućih subvencija na nivou državne uprave koje Srbija može da sprovede pri kupovini su poreske olakšice i ukidanje taksa, podrška u finansiranju i izgradnji infrastrukture za punjenje vozila, besplatan parking u svim ili određenim zonama, vožnja žutom trakom, besplatna putarina, bez naknade za korišćenje tunela, mostova, popust na električnu energiju za punjenje ili besplatno korišćenje, dozvoljen ulazak u strogi centar grada...

Moguće je ponuditi i posebnu subvenciju za veće zagađivače - taksi-vozila, rentakar, auto-škole. Prisustvo Srbije na mapi evropske mreže punjača je neophodno kako bi automobilski uvoznici mogli da pariraju najvećim standardima i uvedu električna vozila u svoju ponudu.

Podsticaji za kupovinu obično su u obliku jednokratne subvencije kojom se smanjuju početni troškovi pri kupovini električnih vozila i mogu se sprovesti na brojne načine. Sve razvijenije, ali i manje razvijene države nude subvencije za kupovinu električnog vozila, jer prepoznaju važnost podsticaja razvoja tog segmenta. Poreske olakšice su drugi oblik podsticaja za kupce i kampanje koje upotrebljavaju električna vozila. Među njima su PDV, porez na registraciju, porez na upotrebu puteva. Tako Norveška ima izuzeće od plaćanja PDV-a od 25 odsto na električna vozila. U jesen 2014. Vlada Kine je najavila da će se odreći 10 odsto poreza na promet električnih vozila i vozila na "nove energije".

- Države mogu izuzeti električna vozila od taksa koje se naplaćuju pri registraciji novog vozila - dodaje Žarko Malinović. - U Norveškoj, na primer, taj porez se izračunava na osnovu emisije ugljen-dioksida pojedinačnog vozila, pri čemu se viša stopa odnosi na vozila koja više zagađuju. U Finskoj električna vozila plaćaju samo minimalnu stopu poreza od pet odsto na emisiju ugljen-dioksida. Neke države naplaćuju godišnji porez na upotrebu puteva odnosno cirkulaciju, koji se za električna vozila može ukinuti ili smanjiti. U Nemačkoj, na primer, električna i hibridna vozila izuzeta su od tog poreza deset godina od datuma registracije.


ŠTA DRUGI RADE

U KINI je plan da do 2020. godine bude uspostavljena mreža od pet miliona punjača. Program na nivou države nudi jednokratnu isplatu kupcima električnih i hibridnih vozila.

Japan je država sa više punjača nego benzinskih pumpi - 40.000 prema 35.000. Subvencioniše se čitava razlika u ceni između električnog vozila i ekvivalentnog vozila s motorom na unutrašnje sagorevanje.

SAD i Kalifornija: Saveznom subvencijom kupci električnih vozila stiču pravo na jednokratnu isplatu do najviše 7.500 dolara. Kalifornija ima poseban program subvencija, kojim se za električna vozila isključivo na baterije daje dodatnih 2.500 dolara, a za hibridna vozila 1.500 dolara.

U Francuskoj postoji takozvani bonus/malus sistem, koji deluje tako da kupci vozila s visokim nivoom emisije ugljen-dioksida plaćaju kaznu, a kupci vozila s niskom emisijom dobijaju bonus.

U Velikoj Britaniji kupci električnog ili hibridnog vozila koje emituje manje od 75 g ugljen-dioksida po kilometru imaju pravo na 25 odsto popusta na cenu vozila do najviše 5.000 funti, dok je za kupovinu komercijalnog vozila iznos do 8.000 funti.


PROMOCIJA

PRIVREDNA komora Srbije je u saradnji sa trgovcima automobilima i nadležnim ministarstvima nedavno organizovala okrugli sto na ovu temu kako bi sa nadležnim ministarstvima razmotrili mogućnosti unapređenja prodaje hibridnih i električnih vozila u Republici Srbiji. Tokom ovogodišnjeg sajma automobila u Beogradu vodeće kompanije u auto-industriji predstavile su modele automobila dostupne srpskom tržištu.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (23)

Ајн Штајн

26.04.2017. 20:18

било на тв....човек сам направио електрични аутомобил али не може да га региструје.....

Dave Angel Eco Warrior

26.04.2017. 21:18

Cekaju jer nemamo novca za takvu vrstu vozila jer i dalje se masovno voze Clio i Punto iz 2001. god. U slucaju da zazive kod nas, ne sumnjam da ce drzava brze bolje izmisliti neki dodatni porez na ovakva vozila kao sto je slucaj sa vozilima sa pogonom na TNG.

Elektro-vozač

26.04.2017. 22:29

Ajde da se ne foliramo. Za razliku od onih na gorivo, električne automobile UGLAVNOM ne punimo usput nego kod kuće, na poslu itd. Veliki broj ljudi (ne većina) ima utičnicu kod kuće i to je dovoljno za većinu potreba. Dodatni punjači NISU preduslov za ovo već za PUT na daleko. Ugostiteljske radnje mogu da ih nude da bi imali i te mušterije. To je LAKO. Ima i priuštivih modela. Tradicionalne marke često NE ŽELE da prodaju električne automobile zbog manje zarade na održavanju a vlada ne radi ništa

Srdjan Cacak

26.04.2017. 22:32

Nasi putevi cekaju asfaltiranje...Po ovim oranicama sto vi zovete putevi jos malo ce moci samo gumaraba da ide

Elektro-vozač

26.04.2017. 22:42

Električni automobili jesu skupi zbog cene baterija (koje će se smanjivati). Međutim, sama vožnja i održavanje je više nego 10x MANJE nego kod onih na gorivo. Jeftinije ih je voziti nego gradski prevoz (bukvalno, proverite) - samo parking ostaje kao problem. Država mora da reši registraciju i da podigne svest ljudi - kako vozača tako i servisa i ostalog. Trenutna situacija sa registracijom je katastrofalna a Srbija se puni zapadnim otpadom koji neće moći da pređe granicu nazad u Evropu.

Elektro-vozač

26.04.2017. 22:48

Subvencije mogu da pomognu ali često, nažalost, imaju negativnu konotaciju. Potrebno je shvatiti da električni automobili smanjuju zavisnost države od uvoza nafte/goriva. Ne zagađuju, čistiji vazduh umanjuje zdravstvene probleme (pa sa tim i medicinske troškove) a povećava turističku privlačnost. Na kraju, izduvni gasovi su OTPAD, ĐUBRE koje svako baca gde stigne i šteti okolini a ne plaća ništa za to. To bi trebalo naplatiti zarad rešavanja zagađenja, pa makar i kroz subvencije za e-automobile.

Ljuba

27.04.2017. 00:20

@Elektro-vozač - Da prijatelju, ali naša država na svaki litar goriva uzima oko 80 dinara akcizu, ako ne i više... Stavite prst na čelo... Vidite da hoće da smanje registraciju za vozila preko 2000cm kubnih, znači veće potrošače, pošto ih malo ljudi vozi...U takvoj državi nećemo mi videti punjač za elektro-automobile. Možda kao foru da se ispoštuje EU, ili tako nešto...

Elektro-vozač

28.04.2017. 07:18

@Elektro-vozač - Akciza na gorivo je česta pojava ali te pare obično idu za druge stvari. Slažem se da vlada ne radi stvari kako treba i što se tiče raznih poreza i registracije (električnih vozila). Porezi se određuju kao po kazni, kako se nekom u tom momentu čini pogodnim a ne tako da se maksimizuje ukupna dobit države tako što će i narodu biti bolje. Svejedno mislim da je potrebno izvšiti sve moguće pritiske da se omogući registracija e-automobila zbog svih prednosti.

nick

26.04.2017. 22:50

Da se ne ložimo džabe... U Srbiji će na takve automobile biti uveden dodatni porez, pa specijalni pregled sa atestom (na 10, pa ko preživi, na svakih 5 godina), specijalna taksa itd. Ovde stvari drugačije idu. Nego, šta kažu Sovjeti ? Kako oni gledaju na masovnu proizvodnju i upotrebu elektromoila ? ;)

Elektro-vozač

27.04.2017. 01:19

@nick - Kod nas bi stvari trebale da budu bolje za elektromobile kada bi se malo potrudili. Verujem da bi industrija prepravljanja karoserija starih automobila u električne u Srbiji mogla dobro da prođe - od polovnih kola sa bilo kakvim motorom prodate šta god ot toga pogona radi na delove, dodate malo para i napravite električni auto kojim bi mogli svaki dan na posao, provod, kupovinu... Izračunajte samo koliko para potrošite na stare "vurune" za nekoliko godina...

Elektro-vozač

26.04.2017. 22:58

Kada tržište "počne" mnogi ugostiteljski objekti će biti zainteresovani da postave utičnice/punjače za svoje (potencijalne) mušterije. To im dođe kao JEFTINA reklama jer se pojave na kartama za električna vozila. Da se napuni najveća Tesla baterija (za oko 500 km vožnje) potroši se ne više od 400 dinara za struju, a za to vreme putnici troše pare u hotelu, restoranu i/ili za parking, recimo. Pogledajte punjače na plugshare.com. Tesla nudi hotelima svoje punjače besplatno kao destination charger.

Ljuba

27.04.2017. 00:13

Naša vlast da se odrekne taksi, i tome slično... U bajci...A naši putevi su spremni za vozila na baterije, al ako hoćete da vam iste poispadaju usput. Prođite od autokomande do Slavije pogotovo žutom trakom... Masaža bubrega u autobusu, ne bih ni traktor vozio tuda...

Milorad

27.04.2017. 00:47

Za bilo kakva vozila, potrebni su putevi a mi to nemamo.Nama samo leteci automobili mogu da pomognu.

SOFIA

27.04.2017. 00:55

Elektricni automobili su skupo smece,neznam samo odakle vam pare u Srbiji da struju naplacate za punjenje tih baterija koje su jako slabe i skupe .

bata rale

27.04.2017. 06:49

Procice jos dosta vremena za takva vozila a kada dodje vreme drzava ce izmisliti raznorazne poreze akcize itd tako da neces imati racuna da ih kupujes

Lux

27.04.2017. 11:21

U Sloveniji su prije 2 godine bili postavljeni punjači po svim gradovima (čak i manjim gradovima 10000-15000 stanovnika). I koliko sam primjetio bili su besplatni, u blizini trgova u centru i slično. Oduševio sam se kada sam to vidio.

Elektro-vozač

27.04.2017. 13:16

@SOFIA: Skupo smeće? Da li si IKADA sela i probala da voziš neki? Bolja je vožnja, manje briga, bolji stil života, manje održavanja. Sve je bolje. Baterije koštaju još uvek ali svejedno mogu da budu isplativija. U Srbiji ljudi kupe auto pa nemaju para da ga voze, trule i koriste se samo za retke situacije. Sa električnim kolima nebi bilo tako. Razmisli malo. Za koga radiš?

Elektro-vozač

27.04.2017. 13:23

@SOFIA: Autonomija je do oko 500 km. Većini je dovoljno 20-50 km dnevno a kola se LAKO pune svake noći. U Srbiji bi te struja za tih 500 km koštala oko 200-400 din zavisno od modela i vožnje (da, dvesta do trista dinara). Koliko bi te koštalo gotovo i motorno ulje za to?

Elektro-vozač

28.04.2017. 07:43

@Elektro-vozač - Korekcija: dvesta do četristo dinara. Po noćnoj tarifi, sa 20% poreza i 10% gubitaka:Zelena zona: 145 din.Plava: 217 din.Crvena: 433 din.Benzin (149 din/L) + 500 km udeo za 4L ulja na svakih 8000 km (3500 din) i 10000 din za kočnice na svakih 50.000 km (kod e-kola kočnice traju mnogo duže, nemaju ulje):4L/100km: 3299 din.12L/100km: 9259 din.