Naši putevi čekaju vozila na baterije
26. 04. 2017. u 20:02
Srbija može mnogo toga da učini kako bi podržala upotrebu električnih automobila. Preduslov je izgradnja mreže punjača, ali i subvencije koje bi ova vozila učinila dostupnijim
HIBRIDA još i ima, ali četvorotočkaši isključivo na električni pogon u Srbiji se mogu prebrojati na prste obe ruke. Mnogobrojni uvoznici u našoj zemlji planiraju da i električne autombile uvrste u svoju ponudu, ali su dve ključne prepreke - nedostatak subvencija države i nedostatak mreže punjača.
Vozila na potpuni ili delimični električni pogon su praksa ne samo u razvijenim zemljama u svetu, već i u našem regionu - Makedoniji, Hrvatskoj, Sloveniji, Mađarskoj i Rumuniji. Istovremeno Evropska unija planira da do 2020. godine na svojim putevima ima tri i po miliona električnih automobila i 800.000 stanica za njihovo punjenje.
- Ova vozila će u budućnosti biti u masovnoj upotrebi pre svega iz ekoloških razloga, zbog kvaliteta vazduha, zaštite zdravlja, dostupnosti električne energije, efikasnosti i energetske sigurnosti, a ujedno omogućava i nimalo zanemarljivu finansijsku uštedu - ističe Žarko Malinović, sekretar Udruženja za trgovinu PKS. - Postoje različiti načini kako nacionalne ili lokalne uprave mogu da podrže efikasan i postupan način za implementaciju mreže punjača koji sami po sebi ne moraju biti kompleksan i skup poduhvat. Neki vidovi mogućih subvencija na nivou državne uprave koje Srbija može da sprovede pri kupovini su poreske olakšice i ukidanje taksa, podrška u finansiranju i izgradnji infrastrukture za punjenje vozila, besplatan parking u svim ili određenim zonama, vožnja žutom trakom, besplatna putarina, bez naknade za korišćenje tunela, mostova, popust na električnu energiju za punjenje ili besplatno korišćenje, dozvoljen ulazak u strogi centar grada...
Moguće je ponuditi i posebnu subvenciju za veće zagađivače - taksi-vozila, rentakar, auto-škole. Prisustvo Srbije na mapi evropske mreže punjača je neophodno kako bi automobilski uvoznici mogli da pariraju najvećim standardima i uvedu električna vozila u svoju ponudu.
Podsticaji za kupovinu obično su u obliku jednokratne subvencije kojom se smanjuju početni troškovi pri kupovini električnih vozila i mogu se sprovesti na brojne načine. Sve razvijenije, ali i manje razvijene države nude subvencije za kupovinu električnog vozila, jer prepoznaju važnost podsticaja razvoja tog segmenta. Poreske olakšice su drugi oblik podsticaja za kupce i kampanje koje upotrebljavaju električna vozila. Među njima su PDV, porez na registraciju, porez na upotrebu puteva. Tako Norveška ima izuzeće od plaćanja PDV-a od 25 odsto na električna vozila. U jesen 2014. Vlada Kine je najavila da će se odreći 10 odsto poreza na promet električnih vozila i vozila na "nove energije".
- Države mogu izuzeti električna vozila od taksa koje se naplaćuju pri registraciji novog vozila - dodaje Žarko Malinović. - U Norveškoj, na primer, taj porez se izračunava na osnovu emisije ugljen-dioksida pojedinačnog vozila, pri čemu se viša stopa odnosi na vozila koja više zagađuju. U Finskoj električna vozila plaćaju samo minimalnu stopu poreza od pet odsto na emisiju ugljen-dioksida. Neke države naplaćuju godišnji porez na upotrebu puteva odnosno cirkulaciju, koji se za električna vozila može ukinuti ili smanjiti. U Nemačkoj, na primer, električna i hibridna vozila izuzeta su od tog poreza deset godina od datuma registracije.
ŠTA DRUGI RADE
U KINI je plan da do 2020. godine bude uspostavljena mreža od pet miliona punjača. Program na nivou države nudi jednokratnu isplatu kupcima električnih i hibridnih vozila.
Japan je država sa više punjača nego benzinskih pumpi - 40.000 prema 35.000. Subvencioniše se čitava razlika u ceni između električnog vozila i ekvivalentnog vozila s motorom na unutrašnje sagorevanje.
SAD i Kalifornija: Saveznom subvencijom kupci električnih vozila stiču pravo na jednokratnu isplatu do najviše 7.500 dolara. Kalifornija ima poseban program subvencija, kojim se za električna vozila isključivo na baterije daje dodatnih 2.500 dolara, a za hibridna vozila 1.500 dolara.
U Francuskoj postoji takozvani bonus/malus sistem, koji deluje tako da kupci vozila s visokim nivoom emisije ugljen-dioksida plaćaju kaznu, a kupci vozila s niskom emisijom dobijaju bonus.
U Velikoj Britaniji kupci električnog ili hibridnog vozila koje emituje manje od 75 g ugljen-dioksida po kilometru imaju pravo na 25 odsto popusta na cenu vozila do najviše 5.000 funti, dok je za kupovinu komercijalnog vozila iznos do 8.000 funti.
PROMOCIJA
PRIVREDNA komora Srbije je u saradnji sa trgovcima automobilima i nadležnim ministarstvima nedavno organizovala okrugli sto na ovu temu kako bi sa nadležnim ministarstvima razmotrili mogućnosti unapređenja prodaje hibridnih i električnih vozila u Republici Srbiji. Tokom ovogodišnjeg sajma automobila u Beogradu vodeće kompanije u auto-industriji predstavile su modele automobila dostupne srpskom tržištu.
Ајн Штајн
26.04.2017. 20:18
било на тв....човек сам направио електрични аутомобил али не може да га региструје.....
Cekaju jer nemamo novca za takvu vrstu vozila jer i dalje se masovno voze Clio i Punto iz 2001. god. U slucaju da zazive kod nas, ne sumnjam da ce drzava brze bolje izmisliti neki dodatni porez na ovakva vozila kao sto je slucaj sa vozilima sa pogonom na TNG.
Ajde da se ne foliramo. Za razliku od onih na gorivo, električne automobile UGLAVNOM ne punimo usput nego kod kuće, na poslu itd. Veliki broj ljudi (ne većina) ima utičnicu kod kuće i to je dovoljno za većinu potreba. Dodatni punjači NISU preduslov za ovo već za PUT na daleko. Ugostiteljske radnje mogu da ih nude da bi imali i te mušterije. To je LAKO. Ima i priuštivih modela. Tradicionalne marke često NE ŽELE da prodaju električne automobile zbog manje zarade na održavanju a vlada ne radi ništa
Nasi putevi cekaju asfaltiranje...Po ovim oranicama sto vi zovete putevi jos malo ce moci samo gumaraba da ide
Kia Auto
Komentari (23)