Prva vožnja: Kia Niro - hibridni krosover

Postoje ljudi koji imaju visoko razvijenu ekološku svest, ali ne žele da to previše ističu. Kia je propoznala da je tržištu potreban jedan kvalitetan, prostran i udoban hibrid koji ne govori na sva zvona "ja sam zelen!" Ukoliko se pronalazite među ovakvima, možda imamo nešto interesantno za vas.

Automobili

Izvor: B92

Utorak, 20.09.2016.

09:12

Prva vožnja: Kia Niro - hibridni krosover

Tekst - Armen Derbogosijan; Izvor - Auto Magazin

Proizvođači iz Koreje su prethodnih decenija morali prilično da se "laktaju" na svetskom tržištu ne bi li otkinuli koji komad kolača od Nemaca, Amerikanaca ili Japanaca.

Počelo se po japanskom receptu tiho i uz obilje kopiranja proverenih rešenja, da bi, ulaskom u 21. vek, njihovi modeli dobili agresivniji dizajnirani uz još agresivnije marketinške kampanje. Kako stvari stoje ova filozofija polako ostaje iza njih i preuzimaju je kineski proizvođači. Šta je onda namera kompanije Kia?

Pošto su se veoma uspešno pozicionirali na tržištima Evrope i SAD, sada se akcenat sa "vrištećeg" dizajna pomera na tehnologiju. Dopadljiv dizajn je tu i on je neophodan da bi se proizvod dopao potencijalnom kupcu, ali to sada više nije dovoljno.
Dimenzije (dužina/širina/visina): 4355/1805/1535 mm. Meðuosovinsko rastojanje: 2700 mm
Trend prodaje električnih automobila jeste u usponu, ali o nekoj masovnijoj upotrebi još uvek ne može da se priča. Pre toga je potrebno da se reši logistički problem izgradnje mreže stanica za punjenje i male autonomije u vožnji. Ostaju nam onda hibridna vozila. Neprikosnoveni vladar ove kategorije je sigurno Toyota Prius. Iako ima mnogo modela koji poseduju hibridni pogon, Prius je postao asocijacija ovaj tip automobila.

Kako se suprotstaviti nekome ko ima takav status? Kopiranjem, teško da bi se uspelo, ali su zato u Kiji pronašli drugačiji pristup problemu. Napravićemo lep, praktičan automobil u nekoj popularnoj kategoriji koji će imati napredna tehnička rešenja. Bez drastičnih dizajnerskih poteza koji kao da govore – pogledaj me, pogledaj me! Taktika "a la folksvagen" sa dobro proverenim receptima zvanim Golf i Passat.
Dakle, šta je to stavljeno pred sud svetskih automobilskih novinara nedaleko od Barselone? Pred nama se našao Niro, simpatični krosover, dovoljno mali, a opet dovoljno prostran, tih, a živahan, tradicionalan, a opet i vrlo napredan.

Niro svojim izgledom jasno pokazuje kojoj familiji pripada. Ima zajedničkih "crta lica" sa novom generacijom Kije Sportage ali je nastao na potpuno drugačijoj mehaničkoj platformi koja je kreirana specijalno za ovaj model.

Po dimenzijama Niro se "ugurao" između modela Cee'd i Sportage, rame u rame sa modelom Soul, koji pak, ima neku sasvim drugu priču iza sebe. Soul više vuče ka hipsterskoj, mladalačkoj strani, dok je Niro namenjen onima koji više cene komfor i praktičnost.

Iako je manji od Kije Sportage, Niro ima za 30 milimetara veće međuosovinsko rastojanje što ga čini prostranijim i udobnijim na dužim relacijama. Mesta u kabini ima više nego dovoljno za četiri visoke osobe, a prtljažnik je više nego pristojan sa svojih 427 litara i gomilom pregrada kako stvari ne bi "letele" po prtljažnom prostoru i stvarale nepotrebnu buku.
Za pogon je zabran benzinac sa dirketnim ubrizgavanjem (GDI) zapremine 1.6 litara. Ovaj motor raspolaže sa 105 konjskih snaga (što znači da je malo "umiren" u odnosu na agregate koji idu u Cee'd i Sportage). Uz ovaj motor u paru ide i elektromotor od 43,5 ks.

Za prvo upoznavanje dovoljno smo rekli, prežimo na vožnju. Smeštamo se iza upravljača, Sedište podešavamo električnim komandama (mogu se memorisati dva položaja, čisto da izbegnete raspravu sa bračnim partnerom), kratko smo prekontrolisali okruženje i startujemo motor. Izuzev indikatora na instrument tabli drugih zvukova nema jer se prvo pokreće elektromotor.

Izlazak sa šestog sprata garaže na aerodromu El Prat u Barseloni odvija se u tišini jer je motor na struju angažvan prilikom starta i vožnje sa malim "gasom". Kada smo izašli i krenuli ka autoputu probudio se i benzinac. Klasičnog merača obrtaja nema, jer i ne bi imao neku svrhu, a samo bi zbunjivao vozača prilikom uključivanja jednog, drugog ili pak zajedničkog rada oba motora. Umesto toga imate kazaljku koja pokazuje da li ste u režimu rada kada se puni baterija, u eko modu ili "pauer" modu kada su angažovana oba motora kako bi se postigle maksimalne performanse.
Prilikom izbora rešenja za transmisiju na ovom modelu izbor je pao na provereni DSG automatizovani menjač. Iako neke druge kompanije preferiraju CVT menjače za kontinuiranim prenosom (bez menjanja brzina), inženjeri u Kiji su se odlučili za rešenje koje je klasičnije ali koje kupci smatraju zabavnijim.

I zaista prilikom naglog dodavanja gasa Niro reaguje poput motora sa turbo punjačem i snažno povuče napred. S obzirom da je reč o automobilu iz krosover porodice, ne treba očekivati čuda ali nema neprijatnog naginjanja u krivinama, automobil ide lepo, dosta dobro drži pravac i prilično je poslušan. Dosta pažnje posvećeno je zvučnoj izolaciji što se odmah primeti. Za muzički ugođaj pobrinula se filijala Harman Kardona, popularni JBL, tako da je i taj aspekt na vrhunskom niovu.

Enterijer je diskretan i konvencionalan. Upotrebljeni su i kvaltetni materijali, ali možda su obloge vrata mogle biti rešene sa panelima od malo mekše plastike. Velike plastične površine više pristoje nekom automobilu "B" sementa nego vozilu koje klasu i po iznad toga.
Svidelo nam se i rešenje zadnje kamere koja je postavljena u kućište motora zadnjeg brisača, na staklu, tako da je gotovo neprimetna. Opet, nešto povišena pozicija kamere omogućava i bolji pregled situacije.

S obzirom da nam je let malo kasnio upadamo u saobraćajni špic nešto posle 16 časova, ali uz dosta dobar audio sistem i prijatnu atmosferu koju je stvorio dvozonski klima uređaj nema nervoze. U par navrata smo se toliko uneli u priču da nismo obratili pažnju na glas navigacije koja je morala nekoliko puta da preračunava putanju kako bi nas odvela do odredišta.

A odredište je bio hotel "Dabl tri" iz Hilton grupacije koji je ujedno i golf klub. Smešten je u zeleđu nekih 40-tak kilometara od najvećeg grada Katalonije i okružen nekolicinom golf terena. Ovoga puta, golf nije bio ono zbog čega smo došli.
Prve večeri je za sve okupljene organizovana i velika konferencija za novinare na kojoj su nam predočene neke karakteristike Nira koje nisu bile vidljive na prvi pogled. Saznali smo da su, recimo, hauba i poklopac prtljažnika u potpunosti izrađeni od aluminijuma kako bi se smanjila masa. Baterije su smeštene ispred rezervoara, između osovina kako ne bi mnogo uticale na balans vozila.

Iako možda ne deluje tako, ali dosta se vodilo računa i o aerodinamici pa Niro poseduje veliki broj aerodinamičkih rešenja koja nisu vidljiva na prvi pogled ali utiču na smanjenje koeficijenta otpora vazduha kako bi se smanjila potrošnja goriva. Gotovo sve okupljene zanimalo je kako u Kiji pozicioniraju ovaj model. Ispostavilo su da su naše procene tačne i da "pikiraju" na ne tako malo tržište Zapadne Evrope i SAD gde su ovakva vozila u trendu, ali gde ne žele baš svi da se previše eksponiraju svojim automobilom, već komfor i praktičnost stavljaju na prvo mesto. Naravno uz brigu o životnoj sredini.

Uz izdašne beneficije, kakvih ima recimo u Holandiji, Niro se nameće ne samo kao ekološki, nego i kao racionalan izbor. Kod nas, gde je cena skoro pa jedino merilo, ovaj model neće imati mnogo šansi.
Posle uvodne reči, prešlo se na tehničke detalje. Jedno od pitanje bilo je koliko Niro može da pređe koristeći samo elektropogon. Odgovor je bio da, za razliku od Toyote Prius, u Niru nisu želeli da omoguće vožnju samo na struju tako da nema dugmeta koje omogućava čist električni pogon. Kažu da je svrha ovog vozila da elektromotor radi u simbiozi sa benzinskim i da samo tako možete iz njega izvući maksimum. Šta to znači kada je potrošnja u pitanju?

U fabrici tvrde da Niro sa gumama od 16 inča u proseku troši 3,8 litara benzina na 100 km, uz veoma nisku emisiju CO2 od svega 88 grama po kilometru. U mnogim zemljama za takav rezultat država daje više nego pristojnu subvenciju, što može da bude veoma bitan aspekt prilikom kupovine.

Sa većim pneumaticima od 18 inča potrošnja se penje do 4,4 litra uz emisiju CO2 od 102 g/km. Ova razlika nije mala, a na naše pitanje zašto je to tako, predstavnici Kije odgovorili su da nije reč o samo pukom povećanju prečnika gume, nego je i motor malo drugačije podešen kako bi omogućio malo više sportskog osećaja prilikom vožnje.
Sistem bežiènog punjenja smartfona
Na našim rutama smo imali dosta otvorenih magistralnih puteva, nekoliko veoma zanimljivih deonica kroz seoske atare i naravno dobar deo autoputa. Bord komjuter je na kraju vožnje pokazivo prosek od pet litara. Nismo imali mnogo gradske vožnje, ali smo zato imali dosta rada u "leru" prilikom pauza za fotografisanje. Suma sumarum rezultat je više nego kokektan.

Sledećeg dana, pre povratka na aerodrom, domaćini su nam organizovali vožnju na test poligonu uz demonstraciju reli instruktora iz Nemačke. Iako je u pitanju improvizovani poligon, uverili smo se u ono što smo naslutili dan ranije – Niro je zaista odlično upravljiv i interesantan za vožnju.
Posle testova na poligonu krenuli smo ka aerodromu gde je predviđeno da se pozdravimo sa automobilom i sumiramo utiske. Posle dva dana jasno nam je da su u Kiji brižljivo pozicionirali Nira tako da se nalazi u privlačnoj, krosover kategoriji čija popularnost iz godine u godinu raste.

Iako se Prius nameće kao najpoznatiji hibridni model na svetu, ne možemo da kažemo da je plan bio da Niro bude "ubica Priusa". On to jednostavno nije i ne može biti. Reč je od dva potpuno različita pristupa vozilu na hibridni pogon tako da je ovde prava reč kohabitacija. Pod hibridnim nebom ima mesta i za jednog i za drugog.

A šta je sa nebom Srbije? Pa, s obzirom na privlačan izgled verovatno se mnogi pitaju – hoće li biti ovog automobila sa klasičnim dizel motorom ili klasičnim benzincem. Odgovor je – ne! Niro je konstruisan kao vozilo na hibridni pogon i samo kao hibrid će se i prodavati.
Demonstracija sistema automatskog koèenja u sluèaju iznenadne pojave pešaka na putu
Verujemo da bi zbog svojih karakteristika sigurno načeo dobar deo prodaje Cee'd-a i modela Sportage, ali to mu nije namera. Ideja je da stvori jednu sasvim novu liniju vozila u Kia porodici i u tome će verovatno i uspeti. Na evropskim i naročito američkim drumovima će sigurno biti česta pojava.

Cena? Pa na ovakvim prezentacijama čelnici kompanija uglavnom izbegavaju da odgovaraju na pitanje koja se tiču cene i to prepuštaju timovima na lokalu.

Za naš region cena još uvek nije formirana tako da možemo samo da spekulišemo sa ciframa. Recimo da je Toyota Auris Hyibrid bez akcija i subvencija oko 25.000 evra, Prius startuje sa cenom od nešto ispod 30 hiljada. Očekujemo da će se i Niro smestiti u taj cenovni rang. Da li smo u pravu saznaćemo početkom jeseni, kada počinje i prodaja na našem tržištu.

"Auto magazin" je nova edicija najstarijeg automobilskog časopisa u Srbiji.
Kia Niro
Zapremina benzinca 1.580 ccm
Snaga benzinca 77 kW (105 KS) pri 5.700 o/min
Snaga elektromotora 32 kW (43,5 KS)
Snaga, kombinovano 104 kW (141 KS) pri 5.700 o/min
Obrtni moment benzinca 147 Nm pri 4.000 o/min
Obrtni moment elektromotora 170 Nm
Obrtni moment, kombinovano 265 Nm pri 1.000 - 2.400 o/min
Dimenzije (d/š/v) 4355/1805/1535 mm
Međuosovinsko rastojanje 2700 mm
Menjač 6-stepeni, automatizovani sa dva kvačila (DSG)
Pogon na prednje točkove
Maksimalna brzina 162 km/h
Ubrzanje 0-100 km/h 11,5 s
Zapremina prtljažnika 427 / 1425 litara
Prosečna potrošnja 3,8 lit / 100 km
Emisija CO2 88 g/km

Ovo je arhivirana verzija originalne stranice. Izvinjavamo se ukoliko, usled tehničkih ograničenja, stranica i njen sadržaj ne odgovaraju originalnoj verziji.

20 Komentari

Možda vas zanima

Podeli: