Najnovije vesti
Vesti Svet
RATOVI I KATASTROFE Kupovinom goriva Italijani plaćaju i 80 godina istorijskih nevolja

RATOVI I KATASTROFE Kupovinom goriva Italijani plaćaju i 80 godina istorijskih nevolja

Cene goriva u Italiji uvek su bile visoke, bez obzira na cenu nafte na svetskom tržištu, tako da su u decembru prošle godine, uprkos padu cena nafte na 0,46 evra za litar u Italiji, Italijani plaćali 1,45 evra po litru benzina.

italija policija ap Foto: A. P. / RAS Srbija
italija policija ap
Kao razlog za toliku razliku cene goriva navedeni su PDV i akcize
Foto: A. P. / RAS Srbija
Kao razlog za toliku razliku cene goriva navedeni su PDV i akcize

Za ovako veliku razliku postoje dva razloga. Jedan je italijanski Porez na dodatu vrednost koji je 22 odsto, a drugi je arhaična vrsta takse, zvana akciza. Toliko akciznih poreza je dodato na cenu goriva tokom niza godina, da one sada kumulativno predstavljaju polovinu potrošačke cene goriva u Italiji, prenosi portal "Kvarc".

Akcizni porez treba da finansira vanredne aktivnosti države i da predstavlja tek mali dodatak na cenu goriva ili drugih proizvoda.

Prvi akcizni porez dodat je 1935. kada su građani kraljevine Italije zamoljeni da plate dodatnih 1,90 lira po litri goriva (prilagođeno za inflaciju, to bi danas bilo visokih 1,7 evra). Taj novac je išao za finansiranje rata tadašnjeg vođe Benita Musolinija u Etiopiji.

Pošto taj porez nikad nije ukinut, Italijani i danas plaćaju za taj rat, piše Kvarc.

Ujedno, oni i dalje plaćaju za akcizu, uvedenu 1956. godine, od 14 lira po litru, za krizu u Sueckom kanalu, Italija je tada već bila republika.

Italijani još plaćaju i akcizni porez uveden sedam godina kasnije, 1963. kada je njihova država dodala još 10 lira za finansiranje rekonstrukcije posle rušenja brane Vajont na severu Italije.

Na taj način su se akcize ređale jedna za drugom do najnovije, od 0,02 evra, za otklanjanje štete od zemljotresa u regionu Emilija.

Kada se pogleda spisak dodavanih akciza, to je kao da se listaju najmračnije stranice italijanske istorije, sa jednom katastrofom za drugom.

Godine 1935. 1,9 lira za rat u Etiopiji, 1956. 14 lira za Suecki kanal, 1963. 10 lira za pad brane Vajont brane, 1966. 10 lira za poplave u Firenci, 1968. 10 lira za zemljotres u Bečičeu, 1976. 99 lira za zemljotres u Frijuiliji, 1980. 75 lira za zemljotres u Irpiniji, 1983. 205 lira za rat u Libanu, 1996. 22 lire za misiju u Bosni i Hercegovini, 2004. 0,02 evra za novi ugovor za radnike u javnim železnicama, 2005, 0,005 evra za kupovinu ekoloških autobusa, 2000. 0,0051 evra za zemljotres u Akili, 2011. 0,04 evra za migrantsku krizu, 2011. 0,0089 evra za poplave u Liguriji, 2011. 0,082 evra za mere štednje, 2012. 0,02 evra za zemljotres u Emiliji.

Teoretski, plaćanje svakog od ovih dodatnih poreza trebalo bi da je odavno isteklo, ali oni se i dalje dodaju ceni benzina.

"Tako, dok pune rezervoare svojih automobila, Italijani se bore da zaborave godine fašizma kroz koji je zemlja prošla, železničke štrajkove i mnoge od najgorih katastrofa koje su zadesile njihovu zemlju u proteklom veku", piše portal.