Šta će nama zakoni

Ratko DMITROVIĆ

28. 11. 2014. u 21:30

Jutarnje vesti u Srbiji, evo već godinama, zvuče kao da ih crni gavran donosi; neprestano, u ritmu očekivane smrti, suočavamo se s tragedijama čije crne okvire spajaju dvadesetogodišnjaci

Jutarnje vesti u Srbiji, evo već godinama, zvuče kao da ih crni gavran donosi; neprestano, u ritmu očekivane smrti, suočavamo se s tragedijama čije crne okvire spajaju dvadesetogodišnjaci. Ginu na auto-putevima, po gradovima, na lokalnim drumovima, raskrsnicama... Njihovi tek otvoreni životi skončavaju u klupku izgužvanog krvavog lima, zalepljenog za betonske stubove, čeone delove kamiona i autobusa, potopljenog u hladne reke, savijenog oko debla drveta.

Vreme smrti je, po pravilu, između ponoći i prvog svitanja. Scenario identičan; vozač prepune limuzine (kojom odjekuje muzika i vriska) srednjoškolac ili student, bez dozvole, ili s položenim ispitom ali bez iskustva, za volanom automobila čiju kubikažu s velikim poštovanjem i oprezom koriste i oni koji decenijama voze automobile, pritiska papučicu gasa, ubrzava sve dok okolne bandere ne postanu guste kao tarabe i onda... tresak. Smrt. Nikad manje od dvoje, ponekad i šestoro. Dokle?

Ministarstvo unutrašnjih poslova Srbije inicira donošenje novog zakona o saobraćaju. Ovaj sadašnji je mrtvo slovo, nije loš, ali se ne primenjuje. Još od rimskih vremena važi maksima da je dobar samo onaj zakon koji se primenjuje. Ovaj u najavi može da bude savršen, ali će deca (i ne samo deca) i dalje ginuti ukoliko taj zakon ne zaživi na ulicama i drumovima. Opravdano strahujem da neće. Evo zašto.

Kada je, znate li, u kom gradu, saobraćajna policija nekom dvadesetogodišnjaku, u pola noći, zbog nasilne, po život opasne vožnje, oduzela automobil i pozvala roditelje mladog vozača da dođu po kola? Gde ste i kada u dva po ponoći videli patrolu saobraćajne policije kako stražari na drumu, meri brzinu kretanja kola, a to je novim tehnologijama moguće i noću? Koliko dozvola je poslednjih šest, deset, petnaest godina u Srbiji oduzeto vozačima čija je brzina kretanja bila i do 80 km iznad dozvoljene, uz životno opasno ugrožavanje drugih?

Budimo pošteni; većina nas za volanom, za vreme vožnje, telefonira, nemali broj šalje ili čita SMS poruke. Kada smo platili kaznu za tu zakonom zabranjenu i opasnu rabotu?

Prelazak ulice, na “zebri” i van nje, s telefonom na uhu, kažnjava se na licu mesta s pet hiljada dinara. Tako nalaže zakonska odredba. Ko se toga pridržava, od nas do policije. Neki dan, verujte mi na reč, video sam u centru Beograda, u vremenskom razmaku od desetak minuta, dvojicu policajaca kako prelaze ulicu telefonirajući. Jedan od njih sudario se na “zebri” s mladićem koji je takođe telefonirao, i svako je nastavio svojim putem. Kad u Beogradu, Novom Sadu, Nišu, u jednom danu policija naplati tridesetak kazni za ovu vrstu kršenja zakona, ili prekršioce pošalje na sud, problem će biti rešen. Jedino na taj način, nikako drugačije.

Čovek se pridržava zakona samo onda kad zna da će za njegovo kršenje snositi sankcije. Nije uređena ona država koja ima dobre zakone već ona u kojoj se dobri zakoni primenjuju.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (27)

smederevac

28.11.2014. 22:00

Upravo o tome ja trubim već godinama ali ko sam ja... Dok aktivne patrole ne postanu svakodnevnica, sve će ostati samo mrtvo slovo na papiru. Da bude crnje i gore, uglavnom sve te "ubice" imaju već popriličan broj prijava. E da, da ne zaboravim ono što mi posebno bode oči - koliko ste puta imali prilike da vidite i policajca da telefonira dok vozi!?!? Onomad prelazeći gazelu u špicu primetim ženu vozača sa dvoje male dece kako u toku vožnje telefonira! Pa znate gde bih joj stavio taj telefon!

srna

29.11.2014. 12:44

@smederevac - smederevac, gde bi joj stavili taj telefon??? vecina ljudi se ponasa tako kako se ponasa bez razmisljanja, bez zelje da ubiju ili pregaze coveka ili zakon. Svi mi danas letimo kao muva bez glave kroz zivot, ili vecina nas. Da, kontrole su veoma potrebne, pomogle bi il ljudima a i drzavi. Tu se skupi lep novac sto bi bo i koristan za drustvo, a i ucio bi vozace da ukljuce misli u voznju a ne u telefon ili u papucicu za gas.

dule

28.11.2014. 22:11

Mladost ludost, kada ima vise mladih u vozilu i ako jedan skrene paznju vozacu da treba da uspori, ostali mu govore kako je kukavica. Mladi luduju i ne brinu za svoje zivote, nije im upozorenje ni sve ove tragedije sto se desavaju. Zato tu treba da uskoci drzava a ona, na zalost, ne radi nista. Meni su u skoli pokazivali kako se stavlja kondom na dva prsta,al zato niko nije dolazio da nas savetuje u vezi saobracaja, da nam skrece paznju. U auto-skoli realno ne naucis nista,njima je samo do para

enigmata

28.11.2014. 22:23

Podjednako se ne postuje zakonski rok o isplati (na primer) honorarnih saradnika, pa umesto do 60 dana duguje se ljudima po godinu i vise dana... Ko se prepozna, setice se o cemu se radi.

Aco

28.11.2014. 22:58

Tacno tako...kako da zakon funkcionise kad je drzava korumpirana. Ne kazem da korupcije nema na zapadu ali su kazne toliko rigorozne a zakon se primjenjuje.

Cica Glisa

29.11.2014. 08:36

@Aco - Saobracajni policajci su lako podmitljivi a "deca (?)" koja voze skupa kola zna kako da se "dogovori" sa njima... A nisu im problem ni sudije, "bizmismeni", politicari...

ercov

29.11.2014. 01:42

Vazno je samo da Vucic svakoga dana salje u javnost poruke uspesnog sprovodjenja reformi i donosenju evropskih zakona a najmanje je vazno da se ti zakoni sprovode.Onu surovu i namrgodjenu policiju posle ponoci tesko ko moze igde da vidi a kamoli one prestrasene i bezazlene iz saobracajne policije,njihovo radnio vreme je slicno onom kancelarijskom. Tuga je videti koliko smo mladih ljudi izgubili u saobracajnim nesrecama a vecini jos mleko kaplje iz usta.

из главе

29.11.2014. 07:30

kritički tekst je u redu ,ali rešenje nije u doslednoj primeni sankcija, jer to ništa neće rešiti, ako se društvo, pre svega društvena elite se ne promeni. Jedini nam je spas da napustimo jedva deceniju i po star moderni, sirovo pragmatistički sistem moralnih normi,i da se vratimo na stari, tradicionalni, više milenijuma brušeni i utisnut u naše gene jer je najprirodniji. Znanje, iskustvo, sabornost,su put u sistem gde se cene vrline i gde elitu čine oni sa najboljim vrlinama.

Realista

29.11.2014. 12:24

@из главе - Nisam Vas baš shvatio " rešenje nije u doslednoj primeni sankcija, jer to ništa neće rešit"?? Pa da ukinemo sve "sankcije" i sve prepustimo anarhiji! Civilizacijsko dostignuće su zakoni koji se primenjuju i uređena država kao i uređeno društvo a ne anrahija! Problem je anarahija i odsustvo domaćega vaspitanja!

из главе

29.11.2014. 15:29

@из главе - sankcije odmah i kratkoročno, vaspitanje dugoročno

realno87

29.11.2014. 07:48

zasto bi neko,pa i mladi, postovali zakone,kada se premijer i vlada stavljaju iznad ustava i iznad tih istih zakona.ne postuju ih a traze od ostalih da se pridrzavaju zakona i propisa.

Забрањени одговор се не може рећи

29.11.2014. 08:08

Да вас питам нешто, јер видим да смо сви кренули погрешно са питањима "зашто држава..." итд. Зар никоме на пада на памет да би држава радо узела паре од прекршаја, којих је увек безброј, и да те казне ипак не би "узнемириле" народ? Узела би држава и имала вишеструку корист, а такође и народ. Е, а сад питање. Шта мислите, зашто је држава Србија натерана да усвоји ЕУ законе и зашто јој је после тога забрањено да их примењује? (Упозорење - Јавни одговор на ово питање је тајно забрањен!)

srna

29.11.2014. 12:28

@Забрањени одговор се не може рећи - Mozda drzavna vlada jos nije zrela za EU???

paor

29.11.2014. 08:26

To je tragedija kad drzava i ustav to dozvoljava, da podcinjava se pravni i cinjenicni govor.

zoranm

29.11.2014. 08:36

Mladi ljudi koji jurcaju noću i u ranim jutarnjim satima i uglavnom su pod uticajem alkohola,mogu to da rade jer: im je neko dao automobil i na ulici nije bilo nikoga da ih spreči u tome.Povećati limit godina za konzumiranje lakohola i ulazak u noćne klubove na 21 godinu kao u svugde u svetu,pooštriti mere iz oblasti bezbednosti saobraćaja.,Ovo se mora prekinuti ovo je prevršilo sve mere.-

Andra Loncaric Emigrant

29.11.2014. 10:12

-Policajci koji su na ezurstvu nocu su u kafanama a ne na ulici. Sta i koga traze policajci u kafanama i kaficima? Ako nisu pozvani ko im je dao nalog da sede po satrama,kafanam i jos uz put piju? "Riba smardi od glave"

xxx

29.11.2014. 10:23

Nemojte kriviti policiju, koji je 20 godisnjak zaradio auto od sto konjskih snaga, Audi Bmw itd. ali on ga vozi prelazi crveno, ne postuje pesacki prelaz, telefonira pise SMS i pijan usred bela dana vozi 100 km na sat tamo gde je dozvoljeno 50km, Nazalost ti tatini sinovi ginu zato sto su nekulturni nevaspitani pijani kao njihova citava okolina zasto tata daje sinu BMW kad nema dozvolu? , zao mi je sto pisem komentar takvom sadrzinon ali to istina! Ovo pisem zato sto sam to doziveo u B. Topoli!

Obilic

29.11.2014. 10:46

Dijagnoza gospodina Dmitrovica je tacna.Postoji medjutim jedan neresiv problem.To je broj saobracajnih policajaca odnosno patrola.Trebalo bi da ih je pet puta vise da bi sankcionisali ovoliki broj nesavsnih vozaca.Vozim prosecno 7 do 9 sati nedeljno, a za to kratko vreme vidim najmanje petnaestak manjih i 5-6 teskih prekrsaja. To znaci da bi prkticno na svakom cosku trebalo da bude po jedan aktivno raspolozen saobracajac( da ne caska sa prolaznicima, ne telefonira ili ne drema u kolima...).

srki

29.11.2014. 11:25

veljoviceva policija je trula. Ne rade svoj posao nego samo stite odredjene grupe ljudi ili pojedince

srna

29.11.2014. 12:25

Za prekrsaje u saobracaju je celo drustvo odgovorno, ili bi trebalo biti. Vazno je da se alkohol ne prodaje maloletnicima, ni u prodavnici a najmanje u kafanma ili kaficima i i to do 20 godina starosti, A, vlasnik kafane je duzan, da uzima auto kljuceve od ljudi koji su pili alkoholna pica, pa ako ovi svojevoljno ne predaju kljuceve, nazvati policiju u pomoc. Roditelji treba da uzmu vecu odgovornost za posstupe svoje dece, vaspitanje pocinje kod kuce a ne u vrticima ili skolama.

pera sedlar

29.11.2014. 15:14

Polako gospodo, pa nece valjda da se svadjamo komentarima, svi smo mi na neki nacin u pravu a i svi mi po malo gresimo, a evo kako, imamo mi zakone na donekle evropskom nivou ali mi nismo na tom nivou, setimo se kako su dobijane te famozne vozacke dozvole - jagnece brigade su delile dozvole i danas nas cudi da tate daju svojim mezimcima (auta - oruzje) pa i oni sami neznaju sta to znaci, a policajac treba nocu svoj zivot da ugrozi radi neke budale pijane pa nije valjda lud, svi su naoruzani.

LUKA MILOJEVIC

29.11.2014. 19:16

Policija i kad zaustavi nekoga, nagode se za deset evra ga puste bez obzira koji prekrsaj da napravi. Dakle, najpre uvesti stroge kazne i, naravno, primenjivati ih protiv svakog policajca koji i pokusa da se nagodi. U nekoj normalnoj zemlji bi automatski izgubio posao i bio kaznjen. A na stranu to sto sede po kaficima "osvezavajuci se". Opet, u Evropi necete nikada videti policajca u uniformi da sedi u kaficu, to je tamo prosto nezamislivo jer rusi autoritet uniformisanog lica.

ivan seljak

29.11.2014. 22:50

nije neophodan veliki broj saobraćajnih patrola. važnije su odgovarajuče kazne . naprimer oduzimanje dozvole na tri, šest i više meseci, naravno mislim na one koji imaju dozvolu, a oni koji voze bez dozvole za njih je najbolji lek zatvor. pa sada kolko god da je neko mlad i lud siguro će misliti o tome.

Profi Vozac

30.11.2014. 19:38

dzabe pisete zakone kada se niko ne pridrzava istih....sta god napisali, ovaj nas tvrdoglavi narod, terace po svome. Nazalost to je tako.