');
Najnovije vesti
Blic Vesti Ekonomija

KINEZI PRAVE NOVI PUT SVILE U njemu će Smederevo igrati VAŽNU ULOGU

Srbija za Kinu predstavlja ključno mesto za dva projekta, a oba su deo jednog globalnog. Do septembra dve države formiraće radne grupe koje će raditi na realizaciji kinesko-srpskog industrijskog parka prijateljstva u Smederevu, saznaje "Blic". Smederevo će igrati daleko važniju ulogu od industrijskog parka - biće čvorište dva kraka kineskog puta svile.

put svile reuters Foto: Reuters / Reuters
put svile reuters
Put svile
Foto: Reuters / Reuters
Put svile

Upravo ovaj specifični industrijski park, kao i globalni projekat "jedan put, jedan pojas" teme su koje je predsednik Stalnog komiteta Svekineskog narodnog kongresa Narodne Republike Kine Džang Deđijang pomenuo tokom svog obraćanja poslanicima u Skupštini Srbije.

- Kina je spremna da u ceo projekat "Pojasa i puta" uključi i Srbiju - naveo je Deđijang.

A koraci su učinjeni. Danas, u Vladi je potpisan Protokol o razumevanju između Vlade Republike Srbije i HBIS grupe u vezi sa uspostavljanjem kinesko-srpskog industrijskog parka prijateljstva. On bi kao je predviđeno imao fokus na razvoj industrija dobavljača i kupaca-prerađivača proizvoda Železare u Smederevu. Prostirao bi se na 500 hektara kao zajedničko preduzeće, a od 2018. očekuje se da počne sa radom deo te industrijske zone.

- Kinesku investiciju u železaru Smederevo treba posmatrati i u kontekstu novog Puta svile i kineskih inicijativa za izgradnju industrijskog parka i luke na Dunavu, a imajući u vidu geografski položaj Smedereva, koje se praktično nalazi na čvorištu panevropskih Koridora X (veza sa lukom Pirej) i Koridora VII (veza sa lukom Konstanca). Naime, dva od četiri kopnena koridora novog Puta svile vode preko centralne Azije i Rusije do Belorusije, gde se industrijski park Veliki kamen u blizini Minska vidi kao čvorište na „severnoj ruti“ - objašnjavaju za "Blic" u Ministarstvu privrede.

Novi ekonomski put

A šta je zapravo "Jedan put - jedan pojas"? Centralni i južni kopneni koridor preko Centralne Azije i Turske vode do Srbije, dok pomorski koridor Puta svile vodi preko Indijskog okeana, Sueca i istočnog Sredozemlja do luke Pirej, čije upravljanje je nedavno preuzela kineska kompanija COSCO Shipping.

Ona kroz projekat izgradnje brze železnice preko Skoplja, Soluna i Beograda, treba da bude povezana sa Budimpeštom i dalje sa centralnom i zapadnom Evropom (ovaj pomorski put naročito dobija na značaju imajući u vidu sve nestabilniju geo-političku situaciju u regionu Bliskog istoka).

- Procena je da industrijski park u Smederevu, uz industrijski park čija se izgradnja planira na levoj obali Dunava u Beogradu (Borča) i luku na Dunavu, kineska strana vidi kao potencijalno „čvorište“ na „južnoj ruti“ novog ekonomskog Puta svile - zaključuju u ministarstvu privrede.