OD ŽENSKINJA DO GRAĐANKI Žene na slikama naših najvećih umetnika 19. i 20. veka

Izvor: Blic, 14.Feb.2016, 00:16   (ažurirano 02.Apr.2020.)

OD ŽENSKINJA DO GRAĐANKI Žene na slikama naših najvećih umetnika 19. i 20. veka

Izložba slika i crteža naših najvećih umetnika s motivom žene u 19. i 20. veku je otvorena u Velikoj galeriji Doma Vojske Srbije, povodom obeležavanja Dana državnosti.

Izložba "Kad su ženskinje postale građanke" upotpunjena je foto-frizom, kojim se dodatno dokumentuje vreme i stil života žene u 19. i 20. veku, od vremena kada su prva ženska deca dobila mogućnost da se obrazuju u mešovitim školama Kneževine Srbije do ulaska u najšire sfere javnog života.
>> Pročitaj celu vest na sajtu Blic << />
Na društveni preobražaj žena uticao je i prvi moderni srpski Ustav, donet na praznik Sretenja. Autor postavke je Gordana Stanišić, muzejska savetnica Narodnog muzeja.

Žena dokolice

Žena 19. veka viđena je u krugu svoje porodice, a njena pasivna uloga predstavljana je i u delima umetnika.

- Sindrom takozvane žene dokolice bio je prisutan kod svih tadašnjih umetnika: Anastasa Jovanovića, Uroša Kneževića, Konstantina Danila, Steve Todorovića, Paje Jovanovića i Vlaha Bukovca. Mogli ste da pratite reforme modnih trendova, ali je duhovni potencijal žene izostavljan kao nebitan - objašnjava Gordana Stanišić.

Bolničarka, žena sa fronta...

Sve do Prvog svetskog rata, žena je i bila najčešće ukrasni subjekat koji pozira. Od tada, u likovnim ostvarenjima one se pojavljuju kao bolničarke, žene sa fronta.

- To su među prvima prepoznavale same umetnice, recimo Natalija Cvetković, jedna od prvih učenica Nadežde Petrović i jedna od žena koje su dobrovoljno pomagale u ratnim bolnicama u Velikom ratu. Vidosava Kovačević i Beta Vukanović, koja je ostavila čitave hronike uglednih žena u najrazličitijim delatnostima javnog života - kaže sagovornica.

Pojava nove žene

Visokoobrazovane žene doprinele su tome da njihova emancipacija prestane da se ogleda samo kroz prihvatanje modnih trendova i finih manira iz Evrope.

- Među prvim srpskim umetnicama, novinarka i karikaturistkinja Desa Glišić reagovala je na reforme u odevanju i predstavila tip nove žene, našminkane, sa bubikopf frizurom i u kratkoj suknji kao simbol modne emancipacije s početka 20. veka - dodaje autorka.

Radovi najvećih umetnika

Izložba će biti otvorena do 17. marta, a zastupljeni su crteži, akvareli i grafike Anastasa Jovanovića, Steve Todorovića, Paje Jovanovića, Uroša Predića, Riste i Bete Vukanović, Ljube Ivanovića, Nadežde Petrović, Natalije Cvetković, Koste Milićevića, Zore Petrović, Dese Glišić i drugih velikana naše likovne scene.
Pogledaj vesti o: Vojska Srbije

Nastavak na Blic...






Povezane vesti

Kako se transformisao lik žene

Izvor: Danas, 14.Feb.2016

Beograd -..- Povod za izložbu "Kada su ženskinje postale građanke" u Domu vojske Jugoslavije, koju je koncipirala Gordana Stanišić, muzejska savetnica Narodnog muzeja u Beogradu, bio je Sretenjski ustav. Donesen u autokratskoj monarhiji sa apsolutnom vlašću muškaraca, ovaj akt je tretiran kao...

Nastavak na Danas...

Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Blic. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Blic. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.