Nisu svi za ideju da se snaga kola ograniči prema godinama vozača

Izvor: Radio 021, 24.Nov.2014, 11:06   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Nisu svi za ideju da se snaga kola ograniči prema godinama vozača

Od početka godine u udesima je stradalo više od 80 mladih od 16 do 25 godina.

Nesreća u kojoj je troje mladih izgubilo život iznova je otvorila pitanje bezbednosti u saobraćaju. Srbiju od danas očekuje još jedna radna grupa, koja će se posebno baviti bezbednošću mladih u vožnji. Predlažu da se mladima ispod 21 godine zabrani upravljanje vozilom jačim od 1.400 kubika, zabrani vožnja od 11 uveče i 6 ujutru i ne dozvoli ni kap alkohola.

U postojećem zakonu, >> Pročitaj celu vest na sajtu Radio 021 << mladim vozačima zabranjeno je da voze od 11 uveče do 5 ujutru, da imaju promil alkohola u krvi, moraju da voze 10 odsto sporije od propisane brzine. Ukoliko su maloletni, obavezan je i nadzor. Ali sve to, samo prvih godinu dana, koliko traje probni period. "Imamo stavku za vozače sa probnom vozačkom dozvolom, za njih važe ograničenja, ali probna vozačka dozvola ne pokriva ceo period kada su mladi vozači najugroženiji", rekao je Milan Božović iz Komiteta za bezbednost saobraćaja.

Savete nove radne grupe spremni su da razmotre u MUP-u, iako, kažu, na izmenama zakona već radi njihova radna grupa. Najavljuju da će ograničenja kada su mladi u pitanju biti više.

Međutim, za ideju da se snaga vozila ograniči prema godinama vozača nema jedinstvenog stava. "Moramo voditi računa o činjenici da određen broj mladih vozača već poseduje određena vozila. Evropske preporuke nemaju jasan stav na koji način će se ograničiti pravo mladih ljudi da učestvuju u saobraćaju", kaže načelnik Saobraćajne policije MUP-a Vladimir Rebić.

Profesor Fakulteta tehničkih nauka i ekspert za saobraćaj Milomir Veselinović kaže za RTS da snaga vozila često nije presudan faktor u saobraćajnim nezgodama. "Ja sam veštak za saobraćajne nezgode i iz svog ogromnog iskustva znam da to nije bio faktor koji je odlučivao o nezgodi, jer propust nije bio vezan za tu snagu. To je dobra mera predostrožnosti, ali za roditelje", rekao je Veselinović. "Svakako da treba izanalizirati strukture vozila i stradanja, ali je definitivno činjenica da se vozila velike snage ne voze sporo ni defanzivno, ona se voze agresivno", kaže Milan Božović iz Komiteta za bezbednost saobraćaja.

U Hrvatskoj i Crnoj Gori granica 24 godine

U Hrvatskoj vozači do 24. godine ne smeju da upravljaju autom jačim od 80 konjskih snaga. I za Crnogorce su 24 godine granica za oštrije ograničenje za brzinu, alkohol i saobraćajne prekršaje. Izrael mladim vozačima zabranjuje da voze vikendom, noću. Skandinavske zemlje imaju poseban način obuke, a problematične vozače šalju kod psihologa.

Propusta, od obuke pa nadalje, u Srbiji ima mnogo, kažu stručnjaci i podsećaju na talas olakog dobijanja dozvola pre poskupljenja. Kazne su, tako, paravan za kreiranje bahatih vozača. "Ne možemo mi njih štititi od njih, te nezgode nisu namerne, one su nastale kao propust koji su načinili oni koji su kreirali tog vozača, jer se on ponašao onako kako misli - olako misli", ističe profesor Milomir Veselinović.

Nastavak na Radio 021...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Radio 021. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Radio 021. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.