Najkontroverznije ljubavne scene koje su rušile tabue

Izvor: Blic, 24.Jul.2014, 18:09   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Najkontroverznije ljubavne scene koje su rušile tabue

Britanski servis BBC sastavio je listu 10 filmskih ljubavnih scena koje su rušile tabue, a na listi su se našli i Hičkokova "Ozloglašena", Klarkovi "Klinci", Linčov "Plavi somot"...

Ljubavne scene bile su deo filma od samog početka. Jedan od prvih snimljenih filmova bio je jednostavno nazvan "Poljubac", a reč je o 47 sekundi dugom poljupcu koji je skandalizovao tadašnje listove i njihove urednike.

Do 1910. film se razvio dovoljno da ljubavna scena postane deo >> Pročitaj celu vest na sajtu Blic << priče a jedna od najšokantnijih, za to vreme, scena zavodjenja bila je iz "Ambisa", danskog ostvarenja iz 1910. godine u kome glumica Asta Nilsen zavodi cirkuskog izvodjača njišući zanosno kukovima.

Među prvima je na tu kartu zaigrao velikan ranog filma, Sesil B. DeMij. Početkom 20-ih godina prošlog veka sablažnjavao je javnost svojim filmovima poput “Manslaughter” i “Deset zapovesti”, testirajući granice dopuštenog prikaza golotinje, seksa i razvratnosti na velikom ekranu.

Nakon DeMija, žeđ publike za seksualnim pikanterijama zadovoljio je Vilijam A. Velman svojim kultnim delom “Wings” iz 1927. godine. Osim što je bio prvi film u istoriji koji je osvojio Oskara, publiku je zaprepastio prvim poljupcem dvojice muškaraca.Međutim, to su bili tek počeci duge filmske tradicije šokiranja javnosti eksplicitnim scenama seksa.

Sa uvodenjem "producentskog kodeksa" u Holivudu 1930-ih, režiseri nisu imali mnogo "lufta" pri snimanju scena zavodjenja. U to vreme u Holivudu nije bilo moguće snimiti film poput "Ekstaze" u kome je naga Hedi Lamar imala orgazam.

Ta vrsta puritanizma potrajala je decenijama ali je lukavi Alfred Hičkok pronašao način da zaobidje Kodeks i u svoju "Ozloglašenu" uključio je "najduži poljubac u istoriji filma" izmedju Kerija Granta i Ingrid Bergman, koji se grle i ljube dva i po minuta, istovremeno šetajući po stanu, telefonirajući i razgovarajući.

Scene seksa na američkom filmu bile su slobodnije tokom 1960-ih pošto je "producentski kodeks" prestao da važi, ali je jedan film naročito pomogao u tome - "Sweet Sweetback's Baadasss Song" iz 1971. u kome Melvin Van Pibles vodi ljubav sa više žena dok beži od šerifa. Najkontroverznija scena je ona u kojoj se pojavljuje Piblesov 13-godišnji sin Mario, koji igra mladog glavnog junaka u trenutku kada gubi nevinost sa prostitutkom.

Kada je reč o Britaniji, Ken Rasel je šokirao ostrvo rvanjem dvojice nagih muškaraca u "Zaljubljenim ženama", a dodatno ih je sablaznuo filmom "Djavoli" (1971) o verskoj histeriji i seksualnoj panici u 14-vekovnoj Francuskoj. U jednoj sceni OIiver Rid igra Isusa koga skidaju sa krsta samo da bi ga spopala raspusna Vanesa Redgrejv.

“Poslednji tango u Parizu”, iz 1972. godine

Film Bernarda Bertolučija nastao je iz njegovih ličnih maštarija, a rezultat na filmu bio je toliko kontroverzan da je reditelj završio na sudu u rodnoj Italiji. Iako je optužnica da snima ilegalnu pornografiju odbačena, Bertoluči je na pet godina lišen svih građanskih prava, uključujući i pravo na glasanje. Priča o sredovečnom Amerikancu koji se nakon samoubistva svoje žene prepušta sadomazohističkoj i psihotičnoj vezi sa mladom Parižankom danas je publici u sećanju uglavnom zbog scena seksa, a najviše zbog zloglasne scene sa maslacem. Iako je scena analnog seksa uz pomoć maslaca simulirana, suze na licu Marije Šnajder su stvarne, prouzrokovane šokom i iznenađenjem. Naime, spomenute scene nema u scenariju, nego je Marlon Brando odlučio da improvizuje, ne konsultujući se pritom sa svojom partnerkom. Zanimljivo je da su, uprkos kontroverznom statusu filma, reditelj Bertoluči i Marlon Brando nominovani za Oskara.

Film japanskog majstora provokacije Nagise Ošima "In the Realm of the Senses" iz 1975. utro je put "Antihristu" Larsa fon Trira i seksualnom nasilju u filmu. Ošimin film je priča o mučnoj vezi "oštećenog" muškarca i žene u Japanu 1930-ih, ispricana kroz njihov seksualni život koji biva sve ekscentričniji i egzotičniji i kulminira kastracijom i ubistvom.

"Plavi somot" Dejvida Linča iz 1986. sa uznemirujućim scenama silovanja i batinanja šokirao je brojne kritičare koji nisu mogli da prihvate takve "ljubavne scene" u filmu.

Marvelov "Hauard Patak" dobio je filmsku verziju 1986. ali film, koji je producirao Džordž Lukas, nije baš za decu, budući da je flertovao sa uznemirujućom idejom bestijalnosti.

“Devet i po nedelja”, iz 1986. godine

Vruće ljubavne scene između seksipilne Kim Besindžer i tada popularnog “opasnog momka” Holivuda, Mikija Rurka, uznemirile su podjednako i javnost i kritičare. “Devet i po nedelja”‘ bio je prvi visokobudžetni film sa eksplicitnim seksualnim prizorima nakon “Poslednjeg tanga u Parizu”. Bizarna romansa koja obiluje scenama kreativnog, ali i prilično perveznog seksa rasplamsala je maštu i mnogih snimatelja koji su svoja kasnija ostvarenja posvetili ovom kultnom erotskom klasiku kopirajući najpoznatije scene, poput seksualnih igrica sa hranom ili kockice leda na golom telu Kim Besindžer. Evropska publika imala je zadovoljstvo da gleda u bioskopima punu verziju filma, dok su scene masturbacije i uverljivog prikaza seksa bile previše za američku publiku koja je morala da se zadovolji skraćenom i pitomijom verzijom.

“Poslednje Hristovo iskušenje”, iz 1988. godine

Reditelj Martin Skorseze znao je i pre premijere filma da mu predstoji borba sa neshvatanjem hrišćanskog dela publike zbog prikaza potpuno golog Isusa na krstu, ali još više zbog prikaza seksa između Isusa i Marije Magdalene. Prvi bojkoti započeti su mesecima pre prvog prikazivanja, čim je procurela vest da takva scena postoji. Uvredu hrišćanstvu nije ublažila ni činjenica da su sporni kadrovi samo deo vizije u kojoj Đavo stavlja Isusa na iskušenje, a prerasli su u svojevrsni bojkot hrišćanske publike. Na samom kraju, publika je u nimalo hrišćanskom duhu pribegla nasilju. Bojkoti su kulminirali u Francuskoj, gde je grupa vernika javno najavila svoj dolazak na bioskopsku premijeru, koja se završila Molotovljevim koktelom bačenim na filmsko platno.

Režiser Leri Klark i scenarista Harmoni Korin želeli su da snime film koji bi prikazao tinejdžersku promiskuitetnost u Americi 1990-ih. Rezultat su "Klinci" iz 1995. u kome su tinejdžeri igrali tinejdžere a film počinje sa podužom ljubavnom scenom 17-godišnjaka i 13-godišnjakinje. Dok je Klark rekao da je želeo da snimi delo kojed bi bilo filmski ekvivalent Velikom američkom romanu, kritičari su ga nazvali "dečjom pornografijom".

“Romansa X”, iz 1999. godine

Kad se ovaj film pojavio, Pol Verhoeven je žario i palio Holivudom dotad neviđenim prizorima seksa u “Niskim strastima” i “Showgirls”, međutim “Romansa X” je pokazala da je Verhoeven mala beba prema rediteljki Ketrin Brijo. Iako film prikazuje nesimulirani felacio i penetraciju, nekim čudom nije završio na policama rezervisanim za porno filmove. Objašnjenje je jednostavno – rediteljka ipak ne koristi seks isključivo kao očiti mamac za gledaoce, nego kao alat za prepričavanje emotivnog značenja seksualnog aspekta ljubavne veze. Uz prvi prikaz erekcije na filmu i brojne scene nesimuliranog seksa, ovaj film se smatra prekretnicom u filmskom prikazivanju nepornografskog seksa.

“Nepovratno”, iz 1999. godine

Film Gaspara Noea bio bi dovoljno kontroverzan samo zbog scene brutalnog i vrlo realističnog razbijanja glave aparatom za gašenje požara, ali najviše zgražavanja izazvao je izuzetno nasilnim i bolno dugim devetominutnim prikazom analnog silovanja i premlaćivanja lepe Alex, koju je uverljivo odglumila Monika Beluči. Kako bi pojačao neugodnost kod gledalaca za vreme ubistva i silovanja, reditelj Noe prvih trideset minuta filma je “začinio” skoro nečujnim zvukom frekvencije 28 Hz. Sličnu buku stvara potres, a kod ljudi prouzrokuje vrtoglavicu, mučninu, čak i povraćanje. Kad se sve sabere u jednu celinu, “Nepovratno” se smatra filmom koji drži rekord po broju gledalaca koji su napustili bioskopsku salu u sred prikazivanja.

Vinsent Galova priča o čoveku koji ispituje različite faze veze zbog koje žali "The Brown Bunny" (2004) ne samo da je izvikana u Kanu već su ga kritičari proglasili najgorim filmom u istoriji festivala. Jedna scena naročito je šokirala publiku - scena u kojoj Kloi Sevinji oralno zadovoljava Gala. Iako je scena ključna za priču, snimanje izbliza i dužina scene za mnoge su značili jednostavno - pornografiju.

“9 orgazama”, iz 2004. godine

Film prati ljubavnu vezu mladog Meta i Lize, čija strast su koncerti rok grupa, nakon kojih neminovno sledi ispoljavanje strasti u krevetu. Iako će se mnogi mladi verovatno poistovetiti sa romantičnom idejom filma, makar u mašti, poenta cele priče je upravo u nesimuliranom seksu i scenama u kojima se “sve vidi”, od penetracije do ejakulacije. Kjeran O’Brajen i Margo Stili, dvoje glavnih protagonista, upoznali su se samo tri dana pre snimanja, a van seta nisu međusobno komunicirali kako njihov odnos izvan filma ne bi uticao na hemiju tokom snimanja.

"Team America: World Police" iz 2004. tvoraca "South Parka" Terija Parkera i Mata Stona žestoka je satira spoljne politike SAD. U filmu "glume" marionete, a jedna scena je iskočila i zamalo film ubacila u "samo za odrasle" kategoriju - ljubavna scena izmedju dve lutke.

Koristeći estetiku dečjeg filma na agresivno seksualni način izazvalo je kontroverze u Americi, a Parker i Stoun su sa minut i po trajanja morali da je "skrate" na 50 sekundi kako bi izbegli preterano restriktivnu etiketu "samo za odrasle".

“Shortbus”, iz 2006. godine

Film reditelja Džona Kamerona Mičela premijeru je doživeo na festivalu u Kanu, a nedugo zatim i prikazivanje na Toronto International Film Festivalu. Obe manifestacije dotad nisu prikazale eksplicitnije scene seksa. Priča o emotivno siromašnim Njujorčanima začinjena je prikazima nesimulirane masturbacije, orgija, sadomazohističkog bičevanja, ejakulacije kao i seksa trojice muškaraca. U poslednjoj sceni po prvi put u mainstream filmu prikazuje se oralni seks dvojice muškaraca, a scenu potencira treći učesnik koji svom ljubavniku koji prima felacio peva američku himnu u anus. Za divno čudo, film je podigao neverovatno malo prašine, nije uzrokovao nijedan bojkot hrišćanskih grupa, ukazujući na mogućnost da je današnja javnost spremna na realističan prikaz seksualnog odnosa sa svim njegovim aspektima.

“Požuda, oprez”, iz 2007. godine

Poslednje ostvarenje oskarovca Anga Lija još je kontroverznije od “Planine Brokeback”. Film je doživeo nekoliko izmena kako bi uopšte dospeo u bioskope, a i cenzurisana verzija pršti prizorima seksa za koji se i danas vode rasprave da li je simuliran ili stvaran. Sa političkim intrigama prepliću se scene sadomazohističkih seksualnih igrica koje, prema rediteljevim rečima, imaju za svrhu prikazati emotivnu stranu ljudske intime i transformaciju likova kroz upoznavanje sopstvenog tela.

Najčitanije SADA:

Nastavak na Blic...






Pročitaj ovu vest iz drugih izvora:
Povezane vesti

FOTO: Filmske ljubavne scene koje su rušile tabue

Izvor: Radio 021, 25.Jul.2014, 00:34

Britanski servis BBC sastavio je listu 10 filmskih ljubavnih scena koje su rušile tabue.

Nastavak na Radio 021...

Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Blic. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Blic. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.