Izvor: Blic, 06.Avg.2007, 11:00

Bežeći od stvarnosti spas traže u magiji

Bežeći od stvarnosti  spas traže u magiji

Kriza koja je devedesetih godina potresala Srbiju, prema mišljenju stručnjaka, ostavila je duboki trag na ljudsku psihu i navikla Srbe da utehu i nadu za teške situacije u svom životu pronalaze u raznim altrernativama. Otuda se mnogi ljudi u Srbiji, među kojima i intelektualci, okreću raznim vrstama magije, koje po svojoj definiciji nude brz put do rešenja životnih problema.

- Ljudi su, zbog svega što nam se dešavalo tokom teških godina, izgubili svoj identitet, a da do danas >> Pročitaj celu vest na sajtu Blic << nismo uspeli da stvorimo novi. Porodica u našem društvu nije glavni nosilac socijalizacije ličnosti, obilujemo sa odraslim ljudima koji nisu sazreli do kraja i ne znaju da snose odgovornost za sopstveni život. Uz to, odlazak kod psihijatra kod nas je još uvek tabu tema, a same ustanove rade u jako lošim uslovima. Tako da je sve to, a posebno one ljude koji su skloni sugestiji, gurnulo u krilo magije. Naravno, što su ljudi primitivniji, skloniji su verovanju - kaže za „Blic" antropolog i sociolog Čedomir Čupić.

On napominje da se u Srbiji danas sreću tri vrste magije, u klasičnom smislu reči, koje vode poreklo iz tradicionalne kulture i koje su preživele zahvaljujući specifičnim kulturama pojedinih krajeva u našoj zemlji. Međutim, posećenost ovih magova jasno govori koliko su ljudi u našoj zemlji mentalno odrasli. Pored vlaške magije, koja je tipična za istočnu Srbiju, ali se sreće i u južnoj Srbiji, tu su i takozvana muslimanska magija, tipična za Sandžak i Kosovo, ali i čergarska magija", čije vračeve možete pronaći u gotovo svim selima Šumadije i Vojvodine, ali i u okolini same prestonice.

Istraživanja etnologa pokazuju da vlaška magija, koja je ovih dana dospela u žižu javnosti, slovi za jednu od najmoćnijih, a „čini njenih magova mogu skinuti samo oni sami".

- Kako se tvrdi, vlaške vračare za gotovo svaku stvar ili problem u životu imaju obred. Kako su u Vlaha svetovi živih i mrtvih čvrsto povezani tako se i najbrojniji obredi odnose na održavanje ovih veza, u kojima mrtvima pripada posebno poštovanje. Oni koji im se obrate za pomoć navodno rešavaju i ljubavne i novčane probleme - objašnjava etnolog Miloš Matić iz Etnološkog muzeja u Beogradu.

Pored raznih lečenja od neverstava, ljudi se Vlajnama, kojih ima u svakom selu istočne Srbije, obraćaju i za „recept" protiv narkomanije i alkoholizma, ali i sifilisa. U vračanjima, za koja su posebno pogodne raskrsnice, najčešće koriste oštre predmete, poput srpa, kose, noža, vretena, sekire i igle, zatim razno bilje, ali i predmete poput katanca, donjeg veša, fotografija, crvenog konca, belog luka, meda, a posebno mesto zauzima takozvana mrtvačka voda kojom se kupaju mrtvaci.

Za razliku od vlaške, muslimanska magija počiva isključivo na čvorovima, koji se vezuju za proroka Muhameda. Čvorovi se koriste za razne kletve, koje gube snagu ako žene magovi otvore jedan po jedan čvor ili jednostavno komplet od više njih bace u vatru uz odgovarajuće reči. Za razliku od recepta za rešavanje nesreća, za napredak u životu ova magija nudi hodžine zapise i amajlije. Pojedine hodže na pergamentu pišu svete rečenice iz Kurana koje su po njima potrebne za određenu osobu i koje će ih štiti u životu od nedaća.

- Veruje se da se time mogu i miriti zavađene familije, da nerotkinje zatrudneti, neudate se udati, a bolesni ustati iz postelje. Zbog čuda kod ovih magova jednako idu i pravoslavci. Međutim, ova vrsta magije produkt je našeg podneblja, dok je sam islam ne priznaje - kaže antropolog Čupić.

Čergarske ili ciganske vračare svoje seanse započinju otvaranjem karata ili gledanjem u šolju, postavljajući tako dijagnozu.

- Pasulj je takođe njihov poznati rekvizit za gatanje, a kroz njega opisuju osobu, proriču sudbinu..., a služi im i da vide koliko su nekome pomogle - objašnjava Čupić.

Najtipičnije ciganske bajalice, koje su izgleda vremenom preuzele i druge dve vrste vračara, sastoje se od spravljanja flaše u kojoj je u vodi gašeno ugljevlje. S tom opremom čovek ide na obližnju reku, Ciganka baja, čovek prosipa vodu, a niz reku odlaze sve njegove muke.

Urbane varalice

Da prestonica ne zaostaje po verovanju u magiju, i to ne čak samo u onu moderniju preko TV ekrana, pokazuje i statistika MUP-a. Tokom 2006. godine u Beogradu prevaranti su najviše zaradili zloupotrebom i falsifikovanjem platnih kartica, a odmah na drugom mestu skidanjem crne magije. Takozvani vidovnjaci, vračare i gatare neke od svojih žrtava ojadili su i za iznose od po nekoliko stotina hiljada evra.

Nastavak na Blic...


Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Blic. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva ovog sajta, već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Blic. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite kako bi uklonili sporni sadržaj.