Zašto je Švedska najbezbednija za vožnju?

Izvor: Radio 021, 29.Avg.2015, 16:19   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Zašto je Švedska najbezbednija za vožnju?

Švedska ima daleko najmanji broj poginulih na putevima na 100.000 stanovnika. U čemu je tajna uspeha te skandinavske zemlje kad je reč o bezbednosti saobraćaja?

Slike smrskanih automobila, razbijenih vetrobrana i vozila hitne pomoći koja hitaju na mesto nesreće prisutne su u celom svetu. Ali najređe su u Švedskoj. Šta je to što je specifično za Švedsku kada je u pitanju drumski saobraćaj?

Ova skandinavska zemlja, odakle je i marka Volvo koja je sinonim za >> Pročitaj celu vest na sajtu Radio 021 << bezbednost u vožnji, usvojila je 1997. politički plan "Vision Zero" čiji je krajnji cilj automobilski saobraćaj bez ljudskih žrtava. Program itekako daje rezultate jer po podacima Svetske zdravstvene organizacije iz 2010. u Švedskoj su na putevima poginule tri osobe na 100.000 stanovnika. Poređenja radi, na nemačkim putevima, koji se po svetskim standardima smatra vrlo bezbednim, život izgubi 4,7 ljudi na 100.000 stanovnika. U Srbiji je taj odnos 2010. iznosio 8,3/100.000.

Najvažnije načelo švedske saobraćajne politike jeste da je ljudsko zdravlje ispred potrebe da se ostvari mobilnost stanovništva i drugih ciljeva sistema drumskog saobraćaja. Konačni cilj, koji bi trebalo ostvariti do 2020. godine, je spuštanje broja žrtava na putevima na nulu.

U poređenju sa ostalim zemljama, tempo putovanja švedskim saobraćajnicama je opušteniji. Razlog je jednostavan, kaže stručnjak za bezbednost saobraćaja na putevima, Anders Lie, "ako nešto pođe po zlu, sporijeg manje boli". Na putevima izvan naseljenih mesta ograničenje brzine je 80 km/h, a na autoputevima 120 km/h, iako retko ko vozi brže od 110.

Švedska je poznata i po velikom broju "zamki" za prebrze vozače. Širom zemlje postavljeno je 1.500 kamera koje kontrolišu brzinu vozila. Lie priznaje da ih je u svakom trenutku uključena otprilike samo desetina. "Oslanjamo se na poverenje između vozača i ostatka društva. Retki su oni koji su spremni da prekrše zakon", dodaje.

Sve dok vozači poštuju ograničenje brzine, većina kamera beleži njihovu brzinu zbog statistike, a ne zbog kažnjavanja. Ako se prosečna brzina kretanja vozila na nekoj saobraćajnici poveća, prekršitelji će početi da dobijaju kazne sve dok se prosečna brzina ponovo ne vrati u normalu.

A kazne su visoke - od 150 do 250 eura. "Ne izdajemo mnogo kazni", kaže Lie. Švedska država ih, naime, ne smatra izvorom budžetskih prihoda. Svaku nesreću sa ljudskim žrtvama analiziraju stručnjaci i nastoje da utvrde šta ju je tačno uzrokovalo i kako je došlo do povreda.

Poslednjih godina Švedska je mnogo uložila u svoje puteve. "Mi smo velika, ali retko naseljena zemlja i zato ne možemoda trošimo onoliko koliko, na primer, troši Nemačka na svoje autoputeve", kaže Lie. Na putevima izvan naseljenih mesta između saobraćajnih traka postavljene su fizičke barijere koje je mnogo teže preći nego običnu belu liniju. Samo ta mera smanjila je broj nesreća za 90%.

U svakoj petoj saobraćajnoj nesreći u Švedskoj učestvovao je neko ko je konzumirao alkohol. Zato je 90.000 autobusa, kamiona i taksija opremljeno takozvanim "alkoholnim bravama", što znači da vozač ne može da pokrene vozilo pre nego što dune u nju. Pokaže li se da u dahu ima alkohola, vozilo je nemoguće "upaliti". Dopuštena količina alkohola u krvi je 0,2 promila. To je čaša piva.

"To je jasan znak celom društvu", rekao je Lie. "Ili piješ ili voziš".

Nastavak na Radio 021...






Pročitaj ovu vest iz drugih izvora:
Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Radio 021. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Radio 021. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.