Istorija parkirana  u garaži

Izvor: Večernje novosti, 10.Dec.2014, 13:13   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Istorija parkirana u garaži

U JEDNOJ neobičnoj garaži na Dedinju "stanuje" deo naše burne istorije. Jedan pored drugog poređano je pet modela "mercedesa" i jedan "rols rojs"....I sada bi, u uobičajenom novinskom tekstu današnjice, čitalac možda mogao da očekuje nastavak priče o nekoj tajkunskoj garaži, a mi pripovest namerno okrećemo na drugu stranu.U kasarni "Dedinje" dočekuju nas ljubazni domaćini koji brinu o vozilima u kojima se nekada vozio >> Pročitaj celu vest na sajtu Večernje novosti << doživotni predsednik Josip Broz Tito, a zajedno s njim i politička elita Jugoslavije, Evrope i sveta onog vremena.Brinu isključivo starešineNA kraju Drugog svetskog rata formiran je vod Saobraćajne vojne policije koji do danas postoji pri Gardi. Preciznije, kako kažu naši sagovornici, krajem oktobra 1944. formirana je prva manja automobilska jedinica, kojoj je tada poverena čast da prevozi svog vrhovnog komandanta i njegovu pratnju. Jedinica je vremenom prerasla u specijalni auto-vod odnosno, u specijalnu auto-četu. Interesantno je da je ova jedinica, od tada do danas sačinjena isključivo od posebno obučenih starešina.Domaćin nam je major Bojan Simeunović, načelnik Grupe za civilno-vojnu saradnju, kao i zastavnik Mirko Radivojević, čovek koji se stara o vozilima koja u punom sjaju stoje pred nama. Precizno, nalazimo se u kasarni "Dedinje", u 25. bataljonu Vojne policije Garde, a domaćini su nam članovi Voda saobraćajne vojne policije. Nekada se ova jedinica zvala "Specijalna auto četa", pa tadašnju skraćenicu (SAČ) oficiri iz milošte i danas često koriste.Pred nama su modeli "mercedesa 600", vrhunskih automobila koje je koristio maršal Jugoslavije Josip Broz.- Sva vozila imaju prvu farbu - počinje priču Radivojević.- Pet "mercedesa" potiče iz 1965, 1967, 1971, 1976. i 1978. godine. Kompletno održavanje obavljano je ovde. Nikada nijedan automobil nije otišao u ovlašćeni servis niti je neko pipnuo vozilo, a da nije naš, vojni stručnjak. Čak i kada su automobili kupovani, uz njih su naručeni i potrošni rezervni delovi, poput kaiševa, razvodnih kapa i drugih plastičnih i gumenih delova koje je vremenom trebalo zameniti.Okrećemo se "mercedesima" i gledamo ka raskoši ondašnje auto-industrije i moći tadašnjih vladara. Pored bleštave lepote koja krasi crna vozila sa šestoro vrata, vreme nije ostavilo negativan trag ni na unutrašnji deo. Naprotiv. Delovi od mahagonija odaju vrhunski luksuz, prednja sedišta su odvojena staklenom pregradom od zadnjih koje su namenjena gostima. Ispred putnika je bife, sa pregradom sa vadičepom za flaše, držačem za kristalne čaše, kao i hladnjakom za piće koji se napajao iz automobilskog klima-uređaja.Kada podignemo naslon za ruke između zadnjih sedišta vidimo električni aparat za brijanje sa priključkom i adapterom za 220 volti, pokretnim ogledalom i mestom za bočice sa kolonjskom vodom.Posebno, dva pomoćna sedišta mogu da se rasklope ukoliko bi bilo potrebe da se u delu sa državnicima smesti konobar ili prevodilac.Sva vozila imaju dva nezavisna radio-uređaja, pa vozač i suvozač mogu da slušaju jednu radio-stanicu, dok putnici iza, s obzirom na to da su odvojeni staklenom pregradom, mogu da slušaju drugu. U to vreme, to su bili najsavremeniji radio-uređaji, koji su mogli automatski da traže stanicu na skali. Elegantna komandna tabla vozaču omogućava lako upravljanje vozilom, a automatski menjač se nalazi pored volana, sa desne strane.- Svi "mercedesi" imali su potpuno bešumni motor za prilagođavanje naslona zadnjeg sedišta - dodaje Radivojević. - To je u doba kada je "naš" najstariji "mercedes" proizveden, 1965. godine, bilo apsolutno originalno.Jedinstveni u svetuDomaćini nam pokazuju i podatke vezane za svaki automobil. Najstariji "mercedes 600 pulman" iz 1965, dugačak je 6,24 metra, ima 6.332 kubika i prešao je nešto više od 133.000 kilometara. Iste karakteristike ima i onaj proizveden dve godine kasnije, s tim da je prešao tek nešto više od 54.000 kilometara. Ovaj automobil iz 1967.jedan je od sedam ovakvih koji su napravljeni na svetu, jer je bio kabriolet, odnosno krov je mogao da mu se otvara, i to od vozačkog dela, pa nadalje. Model iz 1971. godine prešao je oko 64.000, a on ima i šiberdah, poseban otvor na krovu.Sledeći "mercedes 600 pulman" proizveden je 1976, a "potrošio" je svega oko 21.000 kilometara, dok je najmlađi među njima napravljen dve godine kasnije i prešao je samo dve hiljade kilometara više od "mlađeg brata".- Model iz 1978. je jedini blindirani "mercedes" koji je fabrički izrađen na ovaj način - dodaju naši stručnjaci. - Iz fabrike smo dobili potvrdu da je u to vreme jedini model koji je imao šestora vrata, a istovremeno i blindiranu zaštitu bio ovaj, koji se nalazi kod nas. Za njegovu prošlost vezana je još jedna priča koja je ušla u istoriju auto-industrije. Naime, kada je Tito putovao u jednu međunarodnu posetu, odlučili su da i "mercedes" transportuju avionom. Kada je letelica dostigla veliku nadmorsku visinu, neka od blindiranih stakala su naprasno popucala, i vozilo je moralo da bude vraćeno proizvođaču. Tada je "mercedes" prihvatio reklamaciju i odmah ispravio propust: ispostavilo se da neprobojna stakla imaju manu i da nisu izdržljiva na tako veliku promenu pritiska, pa su od tada blindirana stakla pravljena u više slojeva koji su međusobno slepljeni. Tako je "naš" "mercedes" uneo novu promenu u svetske trendove, a u ovaj model su, tokom fabričke intervencije, ugrađena četvoroslojna stakla debljine 2,8 centimetara.Lideri i careviGosti koji su se uz Josipa Broza i njegovu suprugu Jovanku vozili u ovim atraktivnim vozilima bili su ljudi koji su uticali na sve događaje u svetu. Tako vidimo ime vođe Sovjetskog Saveza Leonida Brežnjeva, lidera Indije Džavararlala Nehrua i Indire Gandi, cara Etiopije Haila Selasija, predsednika Zambije Keneta Kaunde, lidera Libije Moamera el Gadafija...U njima su se vozili mnogobrojni ostali lideri nesvrstanih zemalja, ali i oni iz drugih država poput Italijana Alda Mora, Mađara Janoša Kadara, Šveđanina Ulofa Palmea, diskutabilnog generalnog sekretara Ujedinjenih nacija Kurta Valdhajma, čoveka sa jakom nacističkom prošlošću...SVI automobili koje održava vojska, odnosno Garda, potpuno su ispravni, redovno su održavani i servisirani. Svaki bi ovog trenutka mogao da se zaputi na novo putovanje. Major Simeunović i zastavnik Radivojević govore da ovi automobili nemaju cenu. - Nekada su pokušali da im odrede vrednost prema različitim parametrima, ali zatim su doneli i zvaničnu procenu - zaključuje Radivojević. - Ova vozila su od neprocenjive vrednosti! nMOTOCIKLI IZ PRATNjESvi koji pamte nekadašnje Brozove posete i putovanja znaju da su pored "mercedesa pulman" dodatnu pratnju činili gardijski motociklisti koji su obezbeđivali Tita i njegove goste.Motori BMV proizvedeni su 1974. godine, a deset ovih motora je i danas u gardijskim garažama, ispravni su, redovno održavani i, naravno, u voznom su stanju.To su dvotočkaši teški 210 kilograma, imali su 745 kubika, odnosno 55 konjskih snaga, a primerak koji smo videli prešao je 20.000 kilometara.PUNA PAŽNjADok nam pokazuje unutrašnjost "mercedesa", zastavnik Radivojević obazrivo skida opasač sa uniforme. Zatim nam objašnjava kako ulazi u vozilo bez metalnih delova na odeći, kako ne bi slučajno oštetio neki dragoceni deo skupocenog vozila.Naši sagovornici sa neobičnom pažnjom prilaze svakom od automobila, svesni koliko su ova vozila dragocena.KRALjEVSKI "ROLS ROJS"U vlasništvu Vojske je i luksuzni automobil "rols rojs", tip "fantom 5" proizveden 1960. godine, koji je takođe koristio predsednik SFRJ.- I ovaj automobil je prevozio strane šefove država ili vlada - objašnjava zastavnik Radivojević. - Ipak je najviše korišćen za prevoz suverena različitih kraljevina ili carevina, pa su u njemu bili iranski šah Reza Pahlavi, etiopski Hajle Selasije, a poslednja se u njemu vozila britanska kraljica Elizabeta Druga, prilikom zvanične posete Jugoslaviji 1972. godine.Interesantno je da je Broz veoma voleo i lično da upravlja ovim automobilom, pa je sam vozikao svoje goste na Brionima, gde je često primao posete.- Kompletan auto je ručno izrađen. Kuriozitet je da ima pogon na motorni benzin od 86 oktana, dakle onaj koji smo svojevremeno tretirali kao "običan", a odavno je izbačen iz zvanične upotrebe. U specifikaciji mu piše broj šasije i motora "5 lat 6", što znači da potiče iz pete ovakve serije, i da je to šesti komad.Ovaj "rols rojs" je potpuno ispravan i do sada je prešao 21.000 kilometara.

Nastavak na Večernje novosti...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Večernje novosti. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Večernje novosti. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.