Besplatne karte za  35.000 putnika plaća GSP

Izvor: Blic, 02.Feb.2010, 12:50   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Besplatne karte za 35.000 putnika plaća GSP

Novi Sad - Pravo na besplatni prevoz imaće ove godine oko 35.000 Novosađana nakon što je i starijima od 65 godina sa penzijama iznad proseka na preporuku gradonačelnika vraćeno pravo da izrađuju besplatne karte.

U upravi GSP ističu da nemaju ništa protiv ovakve odluke, ali navode da se besplatan prevoz prevashodno regresira iz poslovanja preduzeća jer subvencije grada ne pokrivaju ni četvrtinu troškova za godišnje karte i popust za đačke, penzionerske i radničke >> Pročitaj celu vest na sajtu Blic << markice.

U upravi GSP navode da bi trebalo sa gradom drugačije definisati ovo pitanje, u Gradskoj kući napominju da je ekonomska situacija takva da to preduzeće ne može da očekuje više novca iz gradske kase. Gradski prevoznik je izdao oko 34.000 besplatnih karata u 2009. godini i više od 25.000 karata sa komercijalnim popustom. Do poslednjeg poskupljenja markica, kaže portparol GSP Milorad Vukašinović, ti popusti iznosili su 73,81 procenat kod karata za đake i studente koji koriste samo jednu liniju do 64,04 odsto za penzionere do 65 godina, a olakšice su veoma značajne i kod ostalih kategorija korisnika usluga. Prema tim podacima, GSP je u prošloj godini po osnovu besplatnog prevoza i komercijalnih popusta koje niko ne regresira imao neostvaren prihod od 490 miliona dinara.

- Imajući u vidu okolnosti sadašnjeg ekonomskog stanja u gradu i zemlji, kao i činjenicu da je GSP javno preduzeće kojem ostvarivanje dobiti nije prioritet, spremni smo da podnesemo deo tereta izdavanja besplatnih karata i karata sa komercijalnim popustom, pa nismo tražili od osnivača 490 miliona dinara, već samo deo od 270 miliona dinara, koliko je procenjeno da će biti potrebno za planiranu količine goriva za realizaciju reda vožnje u prošloj godini. Odobreno nam je 100 miliona, koliko je iz gradskog budžeta opredeljeno i za ovu godinu - navodi Duško Savić, pomoćnik direktora GSP.

Savić navodi da ta računici nedvosmisleno pokazuje da GSP snosi troškove besplatnog prevoza, a da se to iskazuje na kraju godine kroz poslovni minus preduzeća. Procenjuje se da će za 2009. godinu prevoznik biti u minusu između 60 i 80 miliona dinara, jer još nije napravljen završni račun. Savić ističe da gubici i nisu toliko veliki, imajući jer je kampanja "Red je" doprinela podizanju prihoda.

- Da se pogrešno ne razumemo, GSP nije protiv povlastica. Ali besplatnog prevoza nema, to neko mora da plati. U ovom slučaju glavni finansijski teret snosi GSP. Problem je što sa gradom nemamo jasno zacrtane odnose oko tog pitanja. Mi smo javno preduzeće i ne očekuje se od nas da budemo profitabilni, ali bi za finansiranje očigledno velikog broja putnika koji koristi povlastice u prevozu trebalo drugačije urediti odnose, jer se sada to sve manifestuje kroz gubitak - priča Savić.

Izrada povlastice košta 750 dinara

Cena izrade karata za povlašćene kategorije sa uračunatim PDV-om iznosi 750 dinara.

- Tolika je cena izrade povlastice. Dakle, korisnici prava na besplatan prevoz voze se besplatno, ali plaćaju cenu izrade karte, jer izrada tih karata košta - rekao je Milorad Vukašinović, navodeći da ova cena pokriva osnovne troškove i da je priča o tome da li je skupa izrada karte ili nije besmislena u situaciji kada na osnovu te karte imaju pravo na prevoz cele godine.

On ističe da u gotovo svim zemljama u okruženju javni prevoz podržava lokalna samouprava.

- Lokalna samouprava finansijski potpomaže rad javnog prevoza od 30 do 70 odsto. Tako je i u Beogradu, dok su u Novom Sadu ulaganja manja pet odsto - zaključuje Savić.

U Gradskoj kući slažu se da je situacija nezavidna, ali napominju da je za strategiju javnog prevoza i redefinisanje odnosa između grada i GSP najveća prepreka novac. Član Gradskog veća Siniša Bubnjević navodi da je poskupljenje markica mali korak na tom planu, ali da za sada ne postoji bolji mehanizam da se situacija izmeni.

- Ja sam bio na strani GSP-a da ne treba svi penzioneri da se voze besplatno jer nisu isti oni koji imaju penziju ispod proseka i oni koji primaju mesečno više od 50.000 dinara. Bilo bi idealno da svi imaju besplatan prevoz, ali grad nije toliko bogat. Poskupljenje markica šest odsto je pokušaj da se nerealno niske cene, pre svega za đake i penzionere, bar malo prilagode. Za sprovođenje drugih rešenja trenutno nemamo finansijske mogućnosti - zaključio je Bubnjević.

I odbornici povlašćeni

Uslovi za izdavanje godišnjih karata nisu se menjali u odnosu na 2009. godinu, pa pravo na besplatan prevoz u vozilima GSP imaju Novosađani stariji od 65 godina, deca mlađa od šest godina, kao i brojne kategorije sugrađana sa posebnim potrebama i udruženja obolelih. Pravo na povlasticu imaju i dobrovoljni davaoci krvi, kao i odbornici u Skupštini grada i radnici gradske inspekcije.

Nastavak na Blic...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Blic. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Blic. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.