Mane za siromašne

Izvor: Danas, 28.Avg.2015, 11:18   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Mane za siromašne

Džulijan Barns, pisac čiji noviji radovi čine seriju umetničkih eseja, najavio je na Edinburškom sajmu knjiga da će učestvovati u postavci Kraljevske akademije u Londonu. Dobitnik Buker nagrade sada nastoji da se iskaže i u drugim umetničkim disciplinama i to kao kustos izložbe. Pripreme za izložbu slika švedskog umetnika iz kasnog 19. veka, Feliksa Valotona, tek su u začetku.

Za ovu izložbu koja se sprema za 2019. Barns i Kraljevska akademija sakupili su oko 70 radova >> Pročitaj celu vest na sajtu Danas << koje britanska publika nikada nije videla u svojoj zemlji. Tejt Galerija je jedina u VB koja ima jednu Valotonovu sliku u čitavoj britanskoj kolekciji, za razliku od švajcarskih i francuskih muzeja.

Barns je istakao divljenje i ljubav prema radovima ovog umetnika prvo u novinskim esejima, a potom i u novoj knjizi "Otvorenih očiju".

Valoton je bio slikar paradoksa, skrivenog nasilja i misterija emotivnog života, a njegovi radovi istovremeno su posmatraču nudili određeni narativ, ali i zadržavali ga.

Barns je edinburškoj publici ispričao o susretu sa Valotonovom slikom "Laž" u Muzeju umetnosti u Balimoru, na kojoj je ljubavni par u zagrljaju na sofi. Žena u crvenoj haljini šapuće muškarcu na uvo. Barns i njegovi studenti Univerziteta DŽons Hopkins nude potpuno drugačiji narativ.

Ipak, nisu svi tako blagonakloni prema Valotonu. Gertruda Štajn nazvala ga je Maneom za siromašne, a čak je i Barns saglasan da umetnikov opus "proklizava" od visoke umetnosti do "grube odvratnosti". Obećava da će za izložbu birati samo najbolje primerke.

Barns je takođe govorio i o umetniku Hauardu Hodžkinu.

- Od umetnika se danas očekuje da objašnjava i piše o svojoj umetnosti daleko više nego što je to potrebno. Matis je dao dobar savet mladim umetnicima rekavši da umetnici treba da odseku sebi jezike - kaže Barns.

Ovo se naročito podrazumeva zbog toga što, kako smatra ovaj pisac, od najmlađih dana se od umetnika očekuje da imaju jasnu priču o tome šta je to što oni rade.

Da potkrepi primerom, Barns govori o tekstu američkog umetnika DŽefa Kunsa koji je napisao kao objašnjenje za svoju ogromnu skulpturu kučeta, sačinjenu od cveća. Naime, ovo kuče podstiče dijalog o organskom i neorganskom.

"Zapravo, reč je o pitanju baroka, gde je sve predmet razgovora, različiti aspekti večnosti kroz biologiju. Bilo da želite da služite ili da vas služe, da volite ili budete voljeni, sve varijante dolaze u obzir", napominje Barns i dodaje da koristeći se izrazom umetničke kritike: to je s*anje.

Nastavak na Danas...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Danas. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Danas. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.