Kad trgovci odlučuju izdavaštvo više nije kulturna delatnost

Izvor: N1 televizija, 22.Okt.2016, 19:27   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Kad trgovci odlučuju izdavaštvo više nije kulturna delatnost

Uoči otvaranja beogradskog sajma knjiga, N1 istražuje kakav je položaj malih izdavača u Srbiji, koji se bore za prodor na police knjižara i za nove čitaoce?

Naslovi izdavača “Paideia”, koji u godini Aristotela slavi svoj 25. rođendan, neće osvanuti sutra ujutru ni na jednom sajamskom štandu, jer kako tvrdi vlasnik i direktor Petar Živadinović, ne prate diktiranu "modu".

"Tržište je potpuno preuzela grupacija ili grupacije takozvanih velikih izdavača, >> Pročitaj celu vest na sajtu N1 televizija << koji ovaj posao ne shvataju kao kulturnu delatnost, koliko kao trgovinu. I tu nema milosti. Oni jednostavno idu za logikom novca i profita. Ja stojim iza onog što je rekao Anton, vlasnik velike francuske izdavačke kuće - ako trgovci budu odlučivali o tome šta će se izdavati, onda je to kraj izdavaštva kao kulturne delatnosti”, upozorava Živadinović.

Mali i veliki izdavači osim borbe za nove čitaoce, međusobno se bore i za komadić medijskog kolača, jer - obe strane tvrde - danas je gotovo nemoguće ispromovisati knjige. Jasmina Marković Karović, vlasnica izdavačke kuće "Urban reads", u tome vidi prepreku i za pronalaženje puta do novih polica u knjižarama.

"Generalno je teško u početku, ta distribucija, meni je to bilo najveći problem. I to je problem svakome ko tek ulazi u izdavaštvo - kako doći do čitaoca? Veliki sistemi neće da vas uzmu, jer ne znaju ko ste, dakle vi treba već sami da napravite glas neki o sebi da bi neko uopšte obratio pažnju na vas”, kaže Marković Karović.

Dejan Papić, vlasnik izdavačke kuće “Laguna” i osnivač Udruženja izdavača i knjižara, objašnjava kako mali izdavači mogu da dobiju svoj prostor.

"Da bi oni našli svoju nišu potrebno je da imaju dobro oko, da imaju taj neki izdavački gen, da vole knjige i da umeju da komuniciraju sa čitaocima”, objašnjava on.

Gde, onda, mali izdavači vide svoju priliku? Marko Srdanović, iz distributerske kuće “Makart" kaže da mali izdavač jednostavno ne može da se bori sa velikim izdavačem.

“To je vam je kao, ne znam sada na primer, u okeanu neka mala riba pojede veliku. To je nemoguće! Jedan jedini način je da se nekako mali izdavači udruže, da li će se oni samostalno udružiti ili će se udružiti ovako preko nekog distributera i na taj način predstaviti”, kaže on.

Probleme sa kojima se susreću mali izdavači danas, mogao bi da reši novi Zakon o izdavačkoj delatnosti, koji bi trebalo da dodatno uredi odnos između malih i velikih igrača na tržištu knjige, ali i uredi celokupan proces od proizvodnje od samog prometa. Ipak, deo malih idavača saglasan je u još jednom stavu da bi taj Zakon trebalo da oporezuje i kič i šund kada je reč o knjizi.

Nastavak na N1 televizija...






Povezane vesti

Kakav je položaj malih izdavača u Srbiji?

Izvor: N1 televizija, 22.Okt.2016

Uoči otvaranja beogradskog sajma knjiga, N1 istražuje kakav je položaj malih izdavača u Srbiji, koji se bore za prodor na police knjižara i za nove čitaoce?..Izvor: N1info

Nastavak na N1 televizija...

Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta N1 televizija. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta N1 televizija. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.