Budućnost pripada umetničkom filmu

Izvor: Politika, 05.Maj.2015, 22:06   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Budućnost pripada umetničkom filmu

Na filmskom festivalu u Teheranu čak tri nagrade „Kristalni Simorg” (persijsko mitsko biće – grifon) osvojio je kineski film „Norjma” reditelja Bajanerula

Teheran – Kao što je 25. aprila i počeo sa dugim govorima iranskog ministara za kulturu i islamsko vaspitanje, šefa Filmske organizacije i direktora festivala, tako je 33. Fađr IFF – Teheran pre dve večeri i završio, uz izraze zadovoljstva govornika što se ovaj teheranski međunarodni festival pokazao >> Pročitaj celu vest na sajtu Politika << kao odličan primer nove iranske kulturne diplomatije.

Na scenografski ukusno, a atraktivno aranžiranoj sceni dvorane Vahad u zdanju Unije filmskih stvaralaca Irana – na kojoj je muzika izvođena na starim, tradicionalnim persijskim instrumentima, a publiku oduševio i nastup ženskog orkestra perkusionista „Najirika” – uručene su brojne nagrade za najbolje filmove, režiju, scenarija, glumce i debitante, u sve tri takmičarske selekcije Fađr festivala. Najviše nagrada „Kristalni Simorg” (persijsko mitsko biće – grifon) osvojio je kineski film „Norjma” reditelja Bajanerula. Čak tri: za najbolji film programa „Istočna panorama” (filmovi iz Azije i islamskih zemalja), za najbolji scenario i najbolju glumicu (Mongolka Badema, za ulogu pastirice Norjme), a baš prema predviđanjima koje ste već mogli pročitati na stranicama „Politike”, među laureatima su i indijsko-kanadski film „Sidarta” Ričija Mehte i iranski „Koliko je sati u tvom svetu?” Samija Jazdanijana (sa Lejlom Hatami u glavnoj ulozi). Mehti je pripao „Kristalni Simorg” za najbolji film programa „Svetski film“, dok je Jazdanijan nagrađen za najbolji scenario.

 Najviše aplauza iranske publike u dvorani izazvao je kineski reditelj Bajanerul koji je na sceni skakao od sreće zbog tri osvojene nagrade, obučen u tradicionalnu mongolsku nošnju. U razgovoru za „Politiku” ovaj talentovani autor (debitovao je pre tri godine na 65. Kanu filmom „Sešehangru”) rekao je da je pobeda filma „Norjma” u Teheranu za njega veoma važna, jer je mnogo toga naučio iz filmova Abasta Kiarostamija.

– Volim Kiarostamijeve filmove, jer su toliko bliski životu. Kao da gledate neki poetski dokumentarac. I film „Norjma” sam radio u tom duhu, što vernije i što stvarnije i što vizuelno poetičnije, baš kao što to radi majstor Kiarostami – kaže Bajanerul.

 

Radost nagrađenog kineskog reditelja Bajanerula na sceni u dvorani Vahad u Teheranu

 Na pitanje koje Kiarostamijeve filmove najviše voli, odgovara – „Gde je kuća moga druga” i „Ukus trešanja” i dodaje da veoma voli i filmove „Deca raja” Madžida Madžidija, koji je u Kini bio prikazivan pod naslovom „Male cipele”, kao i Oskarom nagrađeni „Razvod” Asghara Farhadija. Bajanerul, koji je naravno gledao Krvavčevog „Valtera” sa Batom Živojinovićem, kaže i da voli Kusturičine filmove „Dom za vešanje” i „Andergraund”, da smatra da je veličina filma upravo u tome što je on jedinstven. „Ne postoje dva slična filma na svetu. Svaka zemlja ima svoj film koji je unikatan i zato je važno da filmovi putuju i da ih drugi upoznaju”, izjavio je za „Politiku” nagrađeni Bajanerul, čiji je film „Norjma” – o pastirici iz mongolske urge koja vida rane ruskom i japanskom vojniku tokom Drugog svetskog rata, očarao publiku i oduševio iranske filmske kritičare.

 Indijski reditelj Riči Mehta je još posle prve projekcije filma „Sidarta”, o zlostavljanju dece i trgovini ljudima, postao miljenik festivala. U razgovoru za naš list otkriva da je reč o istinitoj priči pa da zato njegov film nije mogao da ima srećan kraj. „Zlostavljanje dece i trgovina ljudima je veliki problem u Indiji, ali i zajednički problem celog sveta. Gorak kraj mog filma čini da ga publika ne zaboravlja dugo vremena”, kaže Mehta i dodaje da se poput iranskog reditelja Džafara Panahija „trudio da kao reditelj bude nevidljiv, što jednostavniji u predstavljanju stvarnosti Indije”.

– Moj film „Sidarta” sigurno ne spada u kategoriju komercijalnih filmova koji dominiraju filmskom industrijom Indije. Ja pripadam pokretu koji podržava umetničke filmove i suprotstavlja se komercijalnom filmu. Iako je ovaj pokret počeo sa svojim delovanjem tek nedavno, siguran sam da će rasti u budućnosti, jer budućnost pripada umetničkim filmovima – kaže Riči Mehta.

 Među ovogodišnjim iranskim laureatima su i filmovi „Ispovest mog opasnog uma” Humana Sejidija, „Mirazna činija za šećer” Alija Molagholipura i „Bez granica” Amira Hoseina Asgarija. I turska kinematografija, koja je bila predstavljena i u posebnom programu „Fokus na turski film”, dobila je na 33. Fađr IFF-u značajne poene. Reditelj Faruk Hadžihavizoglu je za film „Snežni pirati” osvojio nagradu „Kristalni Simorg” za najbolju režiju u programu „Istočna panorama”. Među nagrađenim filmovima su i filmovi iz Azerbejdžana i Kirgizije. Filmova iz Srbistana ove godine nije bilo na 33. Fađr Međunarodnom festivalu u Teheranu.

Nastavak na Politika...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Politika. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Politika. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.