Stari fića u petoj brzini

Izvor: Vesti-online.com, 24.Sep.2016, 00:30   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Stari fića u petoj brzini

Iako je davno sišao s proizvodne trake kragujevačke Zastave, popularni fića nije napustio puteve i kaldrme i autostrade po nekadašnjoj Jugoslaviji, ali i Evropi.

I ne samo da nije nestao, već i napreduje. Ovih dana u Nemačkoj u svog ljubimca iz Kragujevca Radovan Ivanović, osnivač i predsednik Fića kluba Minhen, ugradio je originalni petostepeni menjač. Majstor u izvođenju ovog podviga je Predrag - Peđa Šalipurović iz Užica, inače vozač u Narodnoj banci Srbije, >> Pročitaj celu vest na sajtu Vesti-online.com << koji je osmislio i dogradio originalni fićin menjač i ugrađuje ga u originalni motor.

- Imam fiću s petostepenim menjačem već nekoliko godina. Prešao sam 12.500 kilometara. Fića s pet brzina vozi mirnije i tiše, manje troši benzina, a postiže bez napora veću brzinu. Od Užica do Beograda i nazad potrošim prosečno 4,8 litara benzina na 100 km. Od ideje o ugradnji petostepenog menjača, pa do realizacije prošlo je skoro dve godine. Ovo je najveći luksuz koji fića može da ima - kaže Peđa, koji je sve sam osmislio i tehnički izveo.

U radionici Petera Bekera u Minhenu, Šalipurović je zajedno s vlasnikom fiće Radovanom Ivanovićem izveo "operaciju" koja će ovaj mali auto učiniti pravim zmajem na putu. Sve ovo je rađeno pod "kontrolom" Petera Bekera, čoveka koji ima fiću iz 1967. i fijat abart iz 1964. Za njega Radovan Ivanović kaže da napamet da može da napravi svaki deo fiće.

- Peđa je to sve uradio vrlo stručno i kvalitetno - kaže Beker.

Dok u belom zaštitnom mantilu kao stručnjak u američkom svemirskom programu NASA pažljivo otvara petostepeni menjač, Šalipurović objašnjava šta je u stvari uradio.

- Nastavak originalnog fićinog menjača u sebi sadrži petu brzinu i to nije nikakva kopija nego moje originalno rešenje. Na kućištu menjača dograđen je nastavak u koji je dodata peta brzina, a to znači produžetak glavne osovine i celog snopa, zatim pravljenje nove viljuške i izradu novih zupčanika. Fića sa četiri brzine već pri brzini preko 80 kilometara na sat postaje bučan, a i troši više goriva. Sa petom brzinom on vozi rasterećenije. Ovaj tehnički napredak nije tako jeftin. Materijal za dogradnju pete brzine košta oko 1.500 evra, a toliko još košta moj rad. Pa ko voli, nek izvoli - kaže Peđa.

Ivanović naglašava da je ideju za to dobio upravo od Peđe koji je dva puta na fićijade u Minhen dolazio zastavom 750, sa pet brzina, bez problema prelazeći 2.800 kilometara od Užica do Minhena i istim putem nazad. Raduje ga što sve više ljudi vozi fiću.

Radovan za sledeću godinu priprema fićijadu na Zlatiboru. Inače, nedavno je u Gracu u Austriji formiran Fića klub, a priprema se otvaranje takvog kluba i u Parizu. Podsetimo, takav klub je osnovan u Minhenu pre sedam godina. Jednom prilikom na fićijadi je bilo 86 vozila iz Nemačke, Austrije, Švajcarske, Srbije, Hrvatske, Slovenije, Bosne i Hercegovine i Makedonije.
Pogledaj vesti o: Kragujevac

Nastavak na Vesti-online.com...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Vesti-online.com. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Vesti-online.com. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.