Transparentno – od načela do stvarnosti

Izvor: Politika, 17.Apr.2014, 20:38   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Transparentno – od načela do stvarnosti

Situaciju u kojoj je vladin Savet za borbu protiv korupcije u enormnom broju slučajeva bio suočen s problemima u pristupu informacijama od (anti)korupcijskog značaja, i to informacijama u posedu subjekata koji su takođe „pod kontrolom” vlade, moguće je oceniti samo kao paradoksalnu

Svi naši mediji nedavno su preneli vest o povratku u zemlju i dobrovoljnoj predaji našim pravosudnim organima nekadašnjeg direktora, kod nas nekada najvećeg trgovinskog lanca – „Ce-marketa”. >> Pročitaj celu vest na sajtu Politika << Ta vest neminovno asocira na jednu drugu, sličnu, ali stariju.

Onu o – „24 privatizacije” koja je, u medijima „eksplodirala” potkraj 2012. godine a za koju je neposredan povod bila Rezolucija Evropskog parlamenta kojom su vlasti u Srbiji „pozvane da provere kontroverzne privatizacije i prodaje 24 preduzeća...” Jer, „Ce-market” se na famoznoj listi „dvadesetčetvorice” nalazi na visokom četvrtom mestu.

Na „evropski poziv” naša država je reagovala na očekivan način. Usledile su vesti o tome da „300 policijskih inspektora iz 12 gradova Srbije proverava obimnu dokumentaciju Saveta za borbu protiv korupcije o 24 privatizacije” i slično, a potom i o privođenju nekih od aktera, saslušanju, pokretanju postupaka... Vesti koje, s razlogom, u javnosti bude nadu da će neki od pomenutih slučajeva dobiti i željeni, pravedan epilog.

Deleći, naravno, s većinom građana te nade, mislim da je nužno podsetiti i na nešto, ne samo u vezi sa famozne „24 privatizacije”, već generalno u borbi protiv korupcije, ne manje važno. Kao poverenik za informacije od javnog značaja bio sam „svedok” napora koje su, sada nažalost pokojna Verica Barać, i vladin Savet za borbu protiv korupcije kojim je ona predsedavala, ulagali radi formiranja dosijea o kojima je reč.

I svedok, i više od toga, budući da su do velikog broja dokumenata, i savet i neki drugi žalioci, (u bar 15 od pomenuta 24 slučaja) dolazili tako što su morali da se žale povereniku za informacije. Informacije su dobijali tek nakon intervencije ili naloga poverenika, u nekim slučajevima ni tada.

Činjenica da je u vezi sa „24 slučaja” ali i dugim nizom drugih, Savet za borbu protiv korupcije morao podneti povereniku skoro 100 žalbi, sama po sebi govori dovoljno, čak i previše. A situaciju u kojoj je Savet za borbu protiv korupcije, telo koje je formirala Vlada Srbije, u enormnom broju slučajeva bio suočen s problemima u pristupu informacijama od (anti)korupcijskog značaja, i to informacijama koje su u posedu subjekata koji su takođe „pod kontrolom” vlade, moguće je oceniti samo kao paradoksalnu.

Paradoks, naravno, stavlja pod znak pitanja stvarnu spremnost za borbu protiv korupcije svake vlasti (u međuvremenu se promenilo nekoliko vlada) koja je tu situaciju dozvoljavala.

U tom kontekstu bilo je ohrabrujuće kada je Narodna skupština Republike Srbije polovinom prošle godine usvajajući novu Nacionalnu strategiju za borbu protiv korupcije, „zagarantovala otvorenost u procesu donošenja i sprovođenja odluka kao i omogućavanje pristupa informacijama u skladu sa zakonom”, a načelo javnosti i formalno podigla na rang jednog od šest fundamentalnih antikorupcijskih načela. Nažalost, s tim u vezi, ponovno sam „svedok” nečeg nimalo prijatnog.

Podaci o broju žalbi podnetih povereniku za informacije pokazuju da ih je u prva tri meseca ove godine više u odnosu na isti period 2013. za čak 34 odsto. Tokom prva tri meseca (kao i u prethodne tri godine) nadležno ministarstvo nije pokrenulo nijedan prekršajni postupak protiv prekršilaca Zakona o slobodnom pristupu informacijama, iako ih je bilo i te kako mnogo.

Konačno, od značaja koji sasvim sigurno nije samo simboličan, jeste i podatak da su u ta tri meseca ponovno počele da stižu i žalbe Saveta za borbu protiv korupcije.

Šta ti podaci govore o „ostvarivanju” strateški proklamovanog načela transparentnosti? Zar bez obzira na to da li je „objašnjenje” da neki ne razumeju antikorupcijski značaj transparentnosti ili obrnuto, upravo to što ga i te kako dobro razumeju, to nije razlog za zabrinutost? I zar nije nešto što se, ako se želi uspeh u borbi protiv korupcije, nužno mora promeniti?

Poverenik za informacije

Rodoljub Šabić

objavljeno: 17/04/2014

Nastavak na Politika...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Politika. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Politika. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.