Uzalud čekamo privatne vozove

Izvor: B92, 17.Okt.2011, 05:40   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Uzalud čekamo privatne vozove

Beograd -- Važeći Zakon o železnici daje mogućnost privatnim prevoznicima da svojim kompozicijama krstare prugama, ali samo na papiru, pošto je u praksi "rampa" spuštena.

Razlog leži u tome što propisima nisu jasno definisane procedure, što upravljač infrastrukturom nije izdavao trase u zakup, nije imao ni cenovnik.

Uz sve to nije bilo ni političke volje da Železnice Srbije dobiju konkurenciju, odnosno da se sprovedu radikalnije reforme u ovom javnom preduzeću. >> Pročitaj celu vest na sajtu B92 <<

Sada volje ima, ali s obzirom na to da postoji mogućnost da novi zakon o železnici neće biti usvojen u mandatu ove vlade, još dugo će putnici biti usmereni samo na usluge, koje im već decenijama pruža državni prevoznik.

TERETNI SAOBRAĆAJ

Kada je reč o teretnom saobraćaju, Direkcija za železnice izdala je u prethodnih sedam godina tri licence. Taj dokument poseduju Železnički transport TE Nikola Tesla u sastavu EPS, i ZGOP iz Novog Sada, a to je preduzeće koje se bavi remontom pruga. Treća licenca izdata je firmi - Kombinovani transport iz Beograda.

I dok za teretni saobraćaj bar ima zainteresovanih prevoznika, već su izdate licence i sertifikati o bezbednosti, za putnički nema ni toga. Teretni saobraćaj je profitabilan, a putnički je više javna usluga građanima nego posao, koji donosi zaradu.

Slobodan Rosić, direktor Direkcije za železnicu, kaže da "železnički putnički saobraćaj zahteva ogromna ulaganja, a cene karata su veoma niske. Jedan moderan putnički vagon košta milion evra, a i u eksploataciji su veliki izdaci. Sve to od prodaje karata ne može da se namiri. Putnički servis je senzitivniji i po pitanju osoblja koje radi, bezbednosti..."

Da bi bilo koji privatnik ušao u tu priču mora da postoji jasno definisan sektor i utvrđena pravila koja se neće često menjati. Dakle, država mora da garantuje dugoročnu sigurnost operaterima.

Srbija je u prethodnom periodu imala železnicu kojoj država daje novac, ali je posmatra kao nužno zlo. Subvencija nije bila definisana, niti je bila u vezi sa uslugom koju železnica pruža.

"Predlogom zakona koji je u skupštinskoj proceduri država finansira isključivo infrastrukturu i javni prevoz, i to na bazi ugovora", ističe Rosić i dodaje da novac koji će operateri dobijati za obavezu javnog prevoza zavisi od broja vozova, ali i kvaliteta usluge.

Rosić kaže da to znači da će "Železnice Srbije, kao trenutno jedini operater u putničkom saobraćaju, biti prinuđene da prevoz obavljaju bez kašnjenja, da ne otkazuju linije, jer koliko vozova imaju toliko će para i dobijati".

Sledeći korak je da država napravi jasna pravila igre, a zakon svim operaterima garantuje ravnopravnost. Da i u ovim uslovima kada je infrastruktura u veoma lošem stanju železnički saobraćaj može odlično da funkcioniše pokazuje primer BG voza.

Železnica je izgubila neke pravce i nikada neće na njima povratiti primat u odnosu na drumski prevoz, ali zato linije Beograd - Bar, Beograd - Novi Sad i Beograd - Zagreb imaju veliki potencijal, uz mora se priznati neophodna ulaganja u infrastrukturu.

Nastavak na B92...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta B92. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta B92. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.