Izvor: B92, 03.Maj.2015, 12:35 (ažurirano 02.Apr.2020.)
Švajcarska: I železnica "kao sat"
Švajcarska godišnje u svoju železnicu ulaže 500 evra po stanovniku, što je dovodi na vrh liste evropskih zemalja po investicijama u tom sektoru.
S prosečnih 220 evra po stanovniku godišnje koje izdvaja iz budžeta, Francuska je među državama s najvećim subvencijama za železnički sistem, pokazuje istraživanje Boston konsalting grupe (BCG) o modelima subvenicionisanja železnice u Evropi.
I jedna i druga suma daleko premašuje izdvajanja Velike Britanije ili >> Pročitaj celu vest na sajtu B92 << Holandije, na primer, koje godišnje za tu namenu potroše oko 130 evra po stanovniku, dok Portugalija, ili Poljska, izdvajaju svega oko 100 evra u proseku po stanovniku, navodi se u drugoj studiji ove konsultantske kompanije o performansama železničkog sistema Starog kontinenta.
U najnovijoj studiji BCG je želeo da ukaže na vezu između iznosa budžetskih sredstava koje države namenjuju železničkoj mreži i operaterima, i njihovih performansi.
Uopšteno govoreći, zemlja koja izdvaja više sredstava iz budžeta za svoju železnicu, imaće bolje performanse, međutim, te subvencije, neophodne za održavanje kvaliteta, bezbednosti i efikasnosti javnih železnica, nisu uvek najbolje iskorišćene, naglašava se u studiji.
Iz BCG-a podsećaju da su uoči donošenja železnicke reforme u Francuskoj, (započete 2013, usvojene u avgustu 2014) bili upitani da istraže uticaj eventualne liberalizacije železnice na njenu efikasnost, i zaključak je bio da taj uticaj nije odlučujući.
To ne znači da ne treba pokušati sa otvaranjem tržišta u sektoru železničkog saobraćaja, ali pitanje javnog finansiranja ipak ima presudan uticaj na kvalitet železničkog sistema, smatraju stručnjaci BCG-a.