Šta donosi novi Zakon o zaštiti potrošača?

Izvor: Večernje novosti, 23.Sep.2014, 00:03   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Šta donosi novi Zakon o zaštiti potrošača?

ROK za rešavanje reklamcije je 15 dana kao opšti za svu robu, osim za tehniku i nameštaj, gde je 30 dana. Prema ranijem zakonu, taj rok je bio kvalifikovan kao "primeren", dok je prema novom definisan u danima.- To je u praksi značilo da je trgovac, koji je prihvatio reklamaciju, na primer, za frižider (popravka ili zamena) do sada mogao aparat da popravlja dokle god mu ne stigne deo iz inostranstva - objašnjava Vera Vida iz Centra potrošača Srbije. - Inspekcija, praktično, nije mogla da >> Pročitaj celu vest na sajtu Večernje novosti << reaguje zbog toga što potrošač čeka na popravku. Po novom zakonu, ukoliko trgovac ne reši reklamaciju u pomenutom roku, sankcionisaće ga tržišna inspekcija.Naša sagovornica objašnjava i da ubuduće ambalaža neće moći da bude uslov za reklamaciju. Naime, ukoliko je kupac bacio kutije i pakovanje u kojima je bila roba, trgovac neće moći da odbije popravaku ili zamenu proizvoda. Ovo je, naglašava Vida, jedna od važnijih novina u zakonu.EVIDENCIJA Trgovci će biti u obavezi da vode posebnu evidenciju o primljenim reklamacijama potrošača koje će sadržati sve neophodne elemente iz kojih će moći da se vidi čitav tok dešavanja. Savetodavna tela Prema novom zakonu, u prvih šest meseci od kupovine robe, moći će da se popravlja samo uz izričito odobrenje potrošača, što ranijim zakonom nije moglo. To znači da će potrošač moći da bira između popravke i zamene nekog proizvoda i da trgovac neće moći svojevoljno i bez izričitog odobrenja potrošača neku robu da pošalje u servis.Na primer, ako je potrošač u reklamacionom listu napisao da traži nove patike ili cipele (pod uslovom da je reklamacija prihvaćena), trgovac će morati da mu omogući zamenu za neki drugi par obuće. Ukoliko uradi suprotno zahtevu potrošača, tržišna inspekcija će moći da ga kazni.Novi zakon uvodi još jednu novinu, dodaje Vera Vida. Reč je savetodavnim telima pri javno-komunalnim preduzećima, gde će biti uključeni i predstavnici evidentiranih udruženja za zaštitu potrošača. U tom smislu se može videti direktni uticaj odnosno zaštita potrošača u postupku donošenja odluka.Kolektivne prijave- Jedna od bitnijih stavki kada je reč o novom zakonu jeste zaštita kolektivnog interesa potrošača. To je novi termin koji se uvodi, a koji je usmeren protiv nepoštene poslovne prakse - pojašnjava naša sagovornica. - Evidentirane potrošačke organizacije će imati pravo da podnose prijave za zaštitu kolektivnih interesa u prekršajnom postupku pred tržišnom inspekcijom. Udruženja će ovaj postupak moći da pokrenu samo ukoliko im se minimum 10 potrošača javi sa istim problemom sa istim trgovcem. Taj broj može biti i manji od 10 potrošača ako se ispune dodatni uslovi propisani zakonom.SPECIJALNI DODATAKSpecijalni dodatak Novosti o tome šta donosi novi Zakon o zaštiti potrošača možete pogledati OVDE Kod ugovora na daljinu i onih zaključenih van poslovnih prostorija, bitno je napomenuti da potrošač može da ih raskine jednostranom izjavom volje u roku od 14 dana, čak i bez navođenja razloga.- To dalje znači da će potrošač koji je, primera radi, na prezentaciji kupio posteljinu, ćebe ili neki drugi proizvod, moći da raskine ugovor 14. dan od dana kada je taj proizvod dobio, a ne 14. dan od kada je potpisao ugovor - pojašnjava Vera Vida iz Centra potrošača Srbije.ŠTA RADI POTROŠAČ KAD JE NEZADOVOLjANPOTROŠAČ najpre ulaže reklamciju trgovcu, te čeka na odgovor u skladu sa Zakonom o zaštiti potrošača.Ukoliko nije zadovoljan odgovorom na reklamaciju, stupa u kontakt sa udruženjima za zaštitu potrošača, koja daju savete i pokušavaju da posredovanjem dođu do pozitivnog rešenja.Kada postoji osnov za prijavu tržišnoj inspekciji u skladu sa zakonom o trgovini i Zakonom o zaštiti potrošača, kupac podnosi prijavu. U ostvarivanju svojih prava potrošači mogu da se obrate i nadležnima za arbitražu i medijaciju prema Zakonu o posredovanju i Zakonu o arbitraži.Kao krajnja opcija dolazi u obzir i sudski postupak.

Nastavak na Večernje novosti...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Večernje novosti. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Večernje novosti. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.