Šabić: Prodavci nemaju pravo da traže lične podatke prilikom reklamacije

Izvor: Blic, 23.Okt.2014, 14:08   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Šabić: Prodavci nemaju pravo da traže lične podatke prilikom reklamacije

Obaveza građana da prilikom reklamacije ili vraćanja robe daju prodavcima lične podatke uključujući i matični nije samo kontraverzno i neetično, nego i nezakonito, ocenio je Rodoljub Šabić, poverenik za informacije od javnog značaja i pozvao Ministarstvo finansija da hitno izmeni ovaj propis.

Iako bi pri zameni i reklamaciji robe trebalo da bude dovoljno da građani imaju fiskalni račun, trgovci od njih zahtevaju da se legitimišu, da ostave lične podatke i potpis. >> Pročitaj celu vest na sajtu Blic <<

- Tražili su mi ličnu kartu, da upišem JMBG u neki obrazac i da se ispod potpišem da bih vratila cipele koje sam kupila dan ranije. Kad sam rekla da neću da ostavim broj, rekli su mi da onda ne mogu da mi pomognu - kaže Vesna Čorović iz Paraćina.

Trgovci se pozivaju na pravilnik iz 2004. godine, u kojem stoji da, ukoliko neko vraća robu vredniju od 500 dinara, upisuje sve navedene podatke u takozvani obrazac NI, što je suprotno Zakonu o zaštiti podataka o ličnosti.

Šabić ističe da je još pre tri godine upozorio Ministarstvo finansija da bez odlaganja izmeni podzakonski akt koji predstavlјa „osnov” za ovakave zahteve, jer se osnov za davanje ličnih podataka može stvoriti isklјučivo zakonom.

- Nijednim zakonom nije predviđena obaveza građana da se prilikom reklamacije proizvoda i usluga odnosno vraćanja ranije kuplјene robe legitimišu, odnosno da prodavcima daju bilo kakve lične podatke, a pogotovo ne veoma kompleksan podatak kakav je JMBG. Takva „obaveza" nije predviđena čak ni Uredbom o uvođenju fiskalnih kasa, nego jednim najobičnijim obrascem koji nosi oznaku NI – Nalog za ispravku, a koga je svojevremeno donoseći na osnovu navedene uredbe Pravilnik o načinu vršenja ispravke propisao tadašnji ministar finansija i ekonomije i proglasio za sastavni deo Pravilnika - kaže Šabić.

- Krajnje je vreme da se to promeni. Nijednim zakonom nije predviđena obaveza građana da se prilikom reklamacije legitimišu, odnosno da prodavcima daju bilo kakve lične podatke, a pogotovo ne veoma kompleksan podatak kakav je JMBG - objašnjava Šabić.

On napominje da je poseban problem to što su prodavci prinuđeni da insistiraju na ovim podacima, jer u suprotnom rizikuju sankcije poreskih organa.

Šabić je ranije upozoravao da na osnovu JMBG neko može da uđe u našu bazu u Poreskoj upravi ili u birački spisak i da je spisak potencijalnih zloupotreba matičnog broja dug.

Nastavak na Blic...






Pročitaj ovu vest iz drugih izvora:
Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Blic. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Blic. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.