SRPSKI DEČJI PSIHIJATAR OTKRIVA: Kada deci dajete šakom i kapom, uvek pazite na ove 4 stvari!

Izvor: Kurir, 22.Apr.2017, 16:26   (ažurirano 02.Apr.2020.)

SRPSKI DEČJI PSIHIJATAR OTKRIVA: Kada deci dajete šakom i kapom, uvek pazite na ove 4 stvari!

.

Kasnije u knjizi "Tajna škole", kao odgovor na prethodno postavljena pitanja, predstavlja široj javnosti model – školu kakva bi ona trebala da bude, kao i celovitu analizu stanja u savremenom, pre svega domaćem, školstvu Ostao je aktivan i nakon završetka radnog veka na Beogradskom univerzitetu i Institu za mentalno zdravlje u Beogradu, pa je u poslednjih nekoliko godina objavljeno više njegovih knjiga, a zapaženi su i njegovi javni nastupi

Kako vas je >> Pročitaj celu vest na sajtu Kurir << ponašanje vaših roditelja prema vama definisalo kao roditelja?

Dok sam došao do uloge roditelja prošlo je 36 godina Bio sam sav pometen od svih tih psihijatrijskih teorija koje su besmislene uglavnom, pa sam se jedva izvukao od svih tih “Frojdova i Jungova” i trebalo mi je vreme, a sve je to uticalo na moj odnos sa detetom Imao sam neki strah da moram stalno da učim i radim i da drugo ništa ne znam…

I ja sam štošta učio, ali nisam primenjivao, živeo sam kako su moji živeli, živeo sam po imitaciji mog oca i majke

Kad god me pozovu da držim predavanje i da poučavam nekog kako se ponašati sa decom ili rešavati psihijatrijske probleme, uvek sam u strahu od dve velike opasnosti Od jedne neistine da je život već prošao i da kada nešto ne ide treba pogledati knjige starostavne da vidimo kako bi to rešili Malo mi je u tim knjigama “starostavnim” o “staroistinama”, ali i o ostalim istinama

Druga opasnost je da se povedem za tim da je novo samim tim što je novo i vredno Niko ne istražuje ono što je jedino moguće, tj istinu o životu Istina o životu je ono što smo i pričali “Upoznaj samoga sebe”

Povremeno sevnu istine o životu, znamo i sretnemo ih, ali ih ne koristimo Uzmimo na primer Komenskog On je bio značajan vladika u Husitskoj državi u 17 veku Habzburgovci rasele Čehe po Evropi U Holandiji su, recimo, imali veliku koloniju I taj vladika češki obilazi koloniju i vidi da se deca gube, da se narod gubi u svom identitetu u svojim osnovnim kulturološkim obrascima I tada pokušava da napravi tzv pansofiju (svemudrost) kojoj će da uči decu češku, da se deca drže ljudskog u tom svom civilizacijskom napredovanju

Ta knjiga je napisana 1628 godine za učitelje Čehe, da spasavaju identitet češkog naroda koji je u rasejanju A onda je to ispalo toliko sjajno da se 1638 prevodi na latinski i to postane velika didaktika koja se i danas studira Tu imate naravno opterećenje vremena, ali on je dao nekoliko fantastičnih stvari

Rekao je da deci ne treba davati ništa previše, niti ništa prebrzo, da bi naučili Ništa što ona ne vole i što ne razumeju I kada neko ne zna ta pravila onda on pada na ispitu učiteljskom, na pedagogiji…

I kad taj pedagog danas dođe u školu niko ga više ne pita šta je sa tim, nemoj previše, nemoj previše, vidi šta deca vole i vidi da li to mogu njihove godine To više niko ne zahteva pa sam čak i čuo pre neki dan kako neki profesor iz srednje škole kaže kako je odzvonilo Komenskom Ne da nije odzvonilo, nego se Komenski još nije ni rodio! Nije to što je novo odmah i dobro, nego je dobro ono što je dobro Istina je to što je istina, bilo Sokratova istina, bilo istina Komenskog

Upoznaj samoga sebe Ta Sokratova tvrdnja i danas je poslednja istina koju znamo o čoveku Upoznati sebe, dakle, pa onda ući u ulogu tate ili mame

U današnje vreme u ponudi je na hiljade pravaca roditeljstva, od kojih onima koji tek stupaju na taj put, može samo da bude loše Kako da budemo sigurni da postupamo ispravno, naravno prvo kao roditelji, a onda i u ostalim sferama života?

Jednog dana, jednom čoveku, ne znamo kako i zašto, došlo je da uzme u ruke dleto i čekić, i u kamen ureže: “Upoznaj samog sebe” Upoznaj samog sebe – ja sam doživeo kao nekakakv usklik I sad ima taj razgovor sa sinom, njegovim sinom On nije uzeo prut, pa da tog adolescenta uči redu I nije mu rekao: “Ja sam tvoj tata i ja znam kako treba živeti, mene treba da slušaš” I nije se bavio autoritetom niti autoritarnošću, nego je jednostavno pričao sa njim o životu Onda su naišli na temu da pričaju kakvi sve ljudi postoje Ima svakojakih ljudi, ali ima i dobrih ljudi

Ti dobri ljudi, po čemu su oni dobri? Po čemu je pošten čovek pošten? Pa pošten čovek je po tome pošten zato što vraća dugove Ono što duguje on vrati na vreme Prema tome, zaključak bi bio da čovek nosi u sebi vrlinu koja mu je data, mogućnost vrline, i ako se ponaša tako da se njegova vrlina poklapa sa onim što on radi, on je zadovoljan i srećan Ako se ne poklapa vrlina sa onim što on radi, tu počinje zlo, konflikti, nesreća Ta Sokratova tvrdnja i danas je poslednja istina koju znamo o čoveku

I sada imate priču – ljudi koji svako u svojoj ruci drži po kamen, bludnica koju treba kamenovati i Hristos, i čekaju da se zadovolji pravda On kaže da prvi baci ko je bez greha I oni spuštaju kamenje, razišli se, i on ostaje sa onom ženom A ona kaže: “Šta sad da radim” A On kaže: “Idi i ne greši više” Roditelj se detetu uvek nudi!

Ni grmljavine, ni smrti, ni partijske kazne, ništa od zla koje mi svaki dan vidimo u našim nadmudrivanjima i poslovima Šta se tu događa, šta je to s tim: idi bez greha On nama govori u stvari da mi treba da smo stalno na osmatračnici Da li ovo što ja vama govorim ide iz moje neke sujete, da se pokažem pametnim, ili iz toga da se nađemo nekako u dogovoru o životu o onom što pričamo Da li mi razgovaramo sa drugima da bi nešto čuli što ne znamo ili nismo znali, da li mi idemo u dijalog iz ravnoteže i da tu ravnotežu podignemo na viši nivo, ili idemo da mu dokažemo da sam ja u pravu

I ostalo je to da upoznamo sebe, da spoznamo šta osećamo, šta smo, i ako iz te pozicije budemo mame i tate onda je sve u redu

Na kampovima koje pravimo, mi izbegavamo suvišnu priču i biramo takve aktivnosti da deca jednostavno što više materije sama “pokupe” iz ponašanja odraslih Šta možete da nam kažete o vaspitanju primerom?

To što vi radite sa vašim kampovima to je jako lepo Jako lepo i zbog toga što sada imate jednu drugu vrstu problema Mi znamo da dete nije prohodalo iz radne navike, nije progovorilo iz radne navike, nego od sebe jer se trudilo, otimalo Sećam se sebe kada sam gledao svoju decu oni su uvek radila ono što ne mogu i taman savladaju to nešto, a onda kreću opet nešto što ne mogu Dakle dete ima potrebu da bude kao mi, ono ima potrebu da govori kao mi, njega podiže imitacija nas odraslih ako nas voli

E sad i taj tata i ta mama moraju znati da kada su sa detetom oni se uvek detetu nude i da nije samo vreme zabave i valjanja po tepihu to kad mi vaspitavamo decu, nego vaspitavamo decu i kada sedimo ispred televizora i onda kada vi kao tata popravite česmu, a ono malo od dve godine uz vas, pa mu kažete dodaj mi onaj šraf ili čekić, pa mu kažete “Odličan si” Ili mame… znam jednu malu Milenu, ona stane pored majke dok ova pere sudove, i kao i ona pere, više smeta i nešto brlja I majci kažu “skloni je da ti ne smeta”, a ova kaže “Neka je Nek’ se uči” Treba ih pustiti da se uče Dakle imitacija na nižem uzrastu je osnovno pedagoško i vaspitno sredstvo Mama kaže detetu idi spremi igračke, ono neće, a kad ona kaže detetu za brlog od igračaka “Idem ja da pokupim velike igračke, a ti male”, dete odmah kreće da joj pomogne

Naš je cilj ne da bude red, nego da dete zna za red

A mi smo lukavi pa kažemo hajde da se igramo, da igrom dođemo dao cilja i da tako podižemo našu decu To je identifikacija, pa umesto da mama kaže “Idi napravi red”, treba da kaže “Hajde zajedno ćemo da napravimo red”

Marija Montesori to fenomenalno je kazala još pre 100 godina (a mi za to kao da nikad čuli nismo) Ili dete ima pismeni, pa dobije jedinicu, znači idemo u klasifikovanje Ne klasifikovanje, ne ordenje ni unapređivanje, već život i otkrivanje tajne

Kad dete otkrije da se tu i tu zabunilo, i da nije dobilo zbog toga ni šamar ni jedinicu, nego su popravili on i učiteljica ili roditelj zajedno to, pa će sutra drugo, pa treće I kad ide iz toga “hajdemo zajedno” da naučimo, da uradimo, da napravimo, to je onaj poziv koji prati simbiozu roditelja i deteta, a onda se ta simbioza postepeno razgrađuje pa postajemo ja, Pera, Steva, Mira i svako ima neku svoju individualnost Tako se i ta simbioza razgrađuje, ali se zdravo i postepeno razgrađuje, ne puca, a mi se zdravo razvijamo

Ono što su vaši skupovi, to mi se od prve sviđa zato što deca gledaju kako tate rade I kako rade u kući, ali to sada da tate ne rade u kući, a da samo mame rade u kući, to je jedan mit Ako su dobri drugovi, tata i mama, to se neće dogoditi

Deluje da danas u školi nema drugarstva kao nekad, i da se to nekako tendenciozno nameće takmičarskim mentalitetom

Drugarstvo i prijateljstvo je postalo smešno među decom, ne dobija se za to ni ocena ni nagrada, nego sprdnja, ”Eno onaj pomaže onoj budali, biće isti ko on” Znači osnovni problem, da bi tate i mame bili dobri prijatelji i dobri drugovi, je da se drugarstvo i prijateljstvo neguju u školi Mi idemo na seksualno vaspitanje i pravimo od toga jedan skandal Niko to seksualno vaspitanje ne odbacuje i ne negira, ali šta je seksualno vaspitanje za devojčice ili dečake?

Pa to da dečaci igraju fudbal, a devojčice balet To je razlika, a to je isto i zašto se devojčice do nekih godina ne bi družile sa dečacima i bile drugovi sa njima, i pričali o drugarstvu i svi bili požrtvovani jedno za drugo

Da zajedno rešavaju neke probleme, a posle kad oni sami ispune kapacitete i ćelije drugarstvom, onda će doći i ta polna zrelost oko jedanaeste dvanaeste godine I onda polako i postepeno idemo u seksualno vaspitanje I tu se prijatelji i drugovi seksualno vaspitavaju, a ne neprijatelji i protivnici i ko će koga od prvog ili nultog dana U tome je veliki problem

Još je Jung govorio da je vrlo opasno u nevreme bilo šta učiti decu Ne možete dete u 5 godini da učite da drži pištolj ili učiti seksualnosti – kao u ovom filmu koji sam gledao nedavno o jednom školskom izletu na Mlavu, gde su učili decu kako se ljubi u usta, i to decu sa 7 godina, to je pervezno i odvratno

Prvi zadatak oca je da mamu učini sigurnom u ljubav koja je jedan od stubova toga malog života

Da li se razlikuje uloga majke i oca u životima dece?

To sve zavisi od ličnosti majke i oca Imate i muške majke, imate i nežne tate Sve u svemu, onaj klasični princip je da estetika ide iz majke, a etika, hrabrost, snaga, ide od tate E sad pošto smo mi u civilizaciji kada nema toliko razlike između lovca i kuvarice, taj nivo identifikacije je možda sad tu manje važan, ali u svojoj suštini dete ima potrebu da bude privrženo, do treće četvrte godine ide uz vas Tu je mama ta koja je važnija, ono je iz njenih ruku izraslo i ono se vraća u njene ruke To nema nikakve veze sa seksualnošću i sa polom to su gluposti, već je ono izašlo iz tela majke To telo je bilo detetov zagrljaj i onda je glas majke bio tu, a onda polako ulazi neko drugi To je otac i njegov prvi zadatak je da mamu učini sigurnom u tu ljubav koja je jedan od stubova toga malog života To je zadatak roditelja jer svi mi i muški i ženski imamo potrebu da budemo u sigurnom, i svako dete ima potrebu da je voljeno i da bude neko nekom

Ali jednog dana vršnjaci postanu uticajniji nego roditelji?

Da, vršnjačka grupa je kasnije važnija za dete nego roditelj Do treće godine je važnija porodica Identiteti su veoma važna stvar Jedan Mirko i Milena, on pet godina, ona nešto mlađa, došli su kod nas da spavaju, da bi se njihov tata odmorio jer noću trebaju putovati na more Uveče ih moja supruga vodi da spavaju, a mali Mirko ide sa njom pa joj kaže “Ali mi nismo vaši, mi smo mamini i tatini” Detetu je bitno da se identifikuje sa porodicom Sve ide iz porodice – osmesi, pogledi, fizionomija i ostalo što ide uz to

Svako dete ima potrebu da je voljeno i da bude neko nekom

Ali posle treće godine dete se interesuje za vanporodičnu sredinu, drugove… i uči se druženju i igri sa drugarima U parku baka izvede malog od četiri godine i on se uvek potuče sa decom, ali jedva čeka da ponovo izađe, jer on voli decu On bi ih zagrlio kad se onome drugom ne grli i treba vremena dok se ne nauče kako se to voli, kako se to druži

Sa četiri godine dete se identifikuje sa sredinom oko sebe i tu ono bira Ja mislim da je vrlo bitno da dete zna šta je lepo, a šta ružno, u petoj, šestoj godini da zna da je muško ili žensko, i da se vole jer su drugovi, nisu muž i žena (ono kako se deca igraju muž i žena mačka pečena) nego drugovi Iz toga se mi polako identifikujemo sa sebi srodnim pa ćemo i sa tatom i sa mamom Ako su mama i tata srodni, važno je da deca budu sa mamom i tatom da se ne bi srodili sa dadiljom, crtaćima, u moje vreme kaubojima i indijancima ako tata nije bio dovoljno junački tip…

Važno je da dete zna šta je ružno, a šta je lepo, šta je dobro, šta nije dobro, šta je prijatno, šta je neprijatno pec pec, šta se može jesti i voleti, a šta se može voleti na drugi način I kada smo definisali šta je dobro, a šta loše, u šestoj sedmoj godina se javlja logičko mišljenje i sve se stavlja na svoje mesto To se dešava mimo nas, i u džungli, i u školi i na fakultetu… Što smo mi pre ispratili tu identifikaciju i diferencijaciju emocija i deteta na dete, i čoveka na čoveka, to ćemo biti zreliji u svojim ponašanjima i seksualnim i socijalnim i svim ostalim

Uvek je bitno imati muški identifikacioni uzor, da može dete uz njega da se usplete

Kakvo je bilo vaše detinjstvo i odnos sa vašim ocem?

Moj otac je bio trgovac Mladost je proveo u austrougarskoj vojsci, pa se posle bavio politikom Delovao je nekako hladno, ali kad sam bolestan znao je da bude vrlo topao Kada smo išli na more ili negde ja sam voleo ići svugda pored njega, i to mu nije smetalo, nego je i pričao o tome

Imao sam neku distancu, ali sam mu se izdaleka divio

On je uvek bio nešto važan za okolinu Imali smo neku nežnost koja nije bila svakodnevna nego kad treba Sa druge strane imao sam jednog rođaka kojem je mati umrla na porođaju, on je prosto obožavao tatu Možemo da primetimo da očevi više odsustvuju zbog posla od kuće

Kako taj nedostatak deluje na dečake i devojčice?

Uvek deluje kao nedostatak, ali očekuje se da uvek postoji neki ujak, stric, neki deda koji je čvrst i uvek je bitno da imamo taj muški identifikacioni uzor Da može dete uz njega da se usplete Može i uz komšiju ako je neki dobar sused sa nama Mi smo imali u porodici jednog čika Acu, koji je bio jak i krupan, divan jedan čovek, i kad dođe čika Aca sva deca su uz njega, on je bio autoritet Treba imati taj autoritet, jer mi smo zajedno i u svečanim prilikama i u pidžami i u najvećoj privatnosti

Zajedno smo i u našim neraspoloženjima, pa i mi smo ljudi, nismo mi nikakvi vaspitači A taj naš prijatelj kome se mi svi divimo, njemu se prirodno i deca dive I to dođe uvek kako treba Tako da je važno je da se porodice druže, da postoje tate koje će povesti petoro-šestoro dece u prirodu i mame koje se igraju sa pet-šest devojčica, da postoje identifikacioni uzori koji privlače dete I naravno da ih nećemo gurati ni u jednom ni u drugom smeru, ali ih nećemo ni ometati

(Still Kurir, Za portal Prvi put s ocem, Mirko Mitrović)

Nastavak na Kurir...






Povezane vesti

SRPSKI DECJI PSIHIJATAR OTKRIVA Kada deci dajete sakom i kapom uvek pazite na ove 4 stvari

Izvor: medio.rs, 23.Apr.2017, 10:30

Profesor Svetomir Bojanin, dečji psihijatar, poznat je široj javnosti kao autor knjige "Škola kao bolest" u kojoj je prvi argumentovano otvorio bolna pitanja neprikladnog odnosa savremene škole prema mentalnom zdravlju dece i omladine koja ih pohađa...Kasnije u knjizi "Tajna škole", kao odgovor...

Nastavak na medio.rs...

Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Kurir. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Kurir. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.