Novi albanski helikopteri

Izvor: TangoSix.rs, 24.Nov.2014, 13:20   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Novi albanski helikopteri

BEOGRAD – Šesnaestog novembra albansko ministarstvo odbrane saopštilo je da je Albanija primila u upotrebu poslednji srednji transportni helikopter Airbus AS-532AL ’’Cougar’’. To je četvrti helikopter isporučen od kako je 18. decembra 2009. potpisan ugovor vredan 78,6 miliona evra za pet helikoptera ovog tipa.  
 
AS-532AL FA-632


Ugovorom sa kompanijom Airbus Helicopters predviđena je isporuka jednog helikoptera u konfiguraciji za prevoz važnih osoba >> Pročitaj celu vest na sajtu TangoSix.rs << (VIP), jednog u verziji za traganje i spasavanje, jednog u varijanti za medicinsku evakuaciju i dva u transportnoj varijanti od kojih je jedan i ovaj poslednji isporučeni.
 
EC-145


Prvi helikopter poleteo je novembra 2011. i to VIP primerak ali se on srušio na poslednjem test letu u Francuskoj 25. jula 2012. godine kada je poginulo svih šest članova posade tada kompanije Eurocopter. Helikopter se srušio dan pre nego što je zajedno sa još jednim primerkom trebao biti predat albanskim vazduhoplovnim snagama u bazi Rinas. 2012. isporučen je jedan helikopter, 2013. još dva a avgusta 2012. Albanija sa britanskom kompanijom FB Heliservices potpisuje ugovor za obuku 12 pilota i 4 člana posade. Umesto helikoptera koji se srušio Albanija je kao nadoknadu naručila dva laka višenamenska helikoptera EC-145 koji će joj biti isporučeni u drugoj polovini 2015.
 
Modernizacija  
Albanija je još sredinom 1990.tih započela proces pridruživanju NATO-u a njen prijem u ovaj savez desio se 14. aprila 2009. godine. Još 2005. godine ova zemlja je usled ekonomske situacije, zbog zastarelosti a i novog vojno-političkog statusa, odlučila da iz upotrebe povuče gotovo sve avione sa kojima je raspolagala. Tada se još uvek, barem na papiru, u inventaru nalazio veliki broj aviona i helikoptera, počevši od kineskih školskih aviona Nanchang PT-6 (CJ-6), školsko-borbenih aviona MiG-15UTI, lovaca Shenyang F-5 (kineski MiG-17F), Shenyang F-6 (kineski MiG-19SF), lovaca-presretača Shenyang F-7A (kineski MiG-21F-13), laki bombarder Harbin H-5 (kineski Il-28), lakih transportera Shijiazhuang Y-5 (kineski An-2).
 
BO-105E-4


Nakon toga u upotrebi je ostavljeno samo par aviona Y-5 i helikoptera Harbin Z-5 (kineski Mi-4) ali su i oni ubrzo povučeni iz naoružanja. Proces modernizacije započeo je 2002. godine kada je sa Italijom potpisan tehnički sporazum o saradnji u obuci i modernizaciji. Ugovor između dve vlade obuhvatao je i donaciju određenog broja helikoptera iz viškova italijanske armije.
 
AB-206C-1 Jet Ranger


AB-205A-1

Iste godine u Albaniju je stigao i prvi od ukupno 7 dobijenih lakih višenamenskih helikoptera Agusta Bell AB-206C-1 ’’Jet Ranger’’. Prva tri od ukupno pet primljenih višenamenskih helikoptera Agusta Bell AB-205A-1 stigla su 2004. dok je poslednji isporučen 2006. Sa Nemačkom je 2006. potpisan sporazum o donaciji 12 polovnih nemačkih helikoptera BÖ-105E-4 od kojih je 6 završilo u vojnim vazduhoplovnim snagama a 6 u Policiji i Ministarstvu unutrašnjih poslova. Svi helikopteri stacionirani su u bazi Farka kod Tirane u sastavu 3040. helikopterskog bataljona. Za potrebe prevoza predsednika i drugih važnih ličnosti nabavljeni su po jedan novi helikopter Agusta A.109C i jedan EC-145.
 
A.109C


 
 

Nastavak na TangoSix.rs...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta TangoSix.rs. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta TangoSix.rs. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.