Nema tajni u medicinskim kartonima srpskih pilota

Izvor: Politika, 29.Mar.2015, 09:16   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Nema tajni u medicinskim kartonima srpskih pilota

Kada lekar otvori elektronski dosije da ubeleži suspenziju o letenju, taj dosije se automatski otvara i u Direktoratu civilnog vazduhoplovstva Srbije

Milijarde dolara uloženo je u zaštitu aviona i posade od putnika koji bi mogli da ugroze bezbednost, a poslednja nesreća tera nas da razmišljamo o tome kako ćemo u budućnosti putnike štititi od pilota. Sada sumnje više nema: Andreas Lubic, kopilot, namerno je oborio letilicu, a nemačko tužilaštvo izašlo je juče sa dokazima >> Pročitaj celu vest na sajtu Politika << da su u pretresu Lubicovog doma našli iscepane izveštaje lekara da je bolestan i da tog dana ne treba da leti. Nije navedeno o kojoj se bolesti radi, a tvrde i da je svoje probleme sa zdravljem krio pred poslodavcima. Sve je više sumnji u tvrdnju da Lubicovi poslodavci nisu ništa znali o njegovim problemima sa zdravljem, naročito posle izveštaja da su već u Americi, gde se Lubic nalazio na obuci, primećeni njegovi psihički problemi zbog kojih je i uklonjen iz obuke. U američkoj avio-školi u Arizoni, postavljena mu je dijagnoza da je nesposoban za letenje.

Posle zapanjujućeg otkrića da je uzrok avionske nesreće samoubilački akt kopilota, koji se pretvorio u masovno ubistvo, sa svih strana sveta stižu zahtevi da se pooštre psihološko-psihijatrijski pregledi pilota i ostalih članova posade. Jasno je da u ovoj sferi protokoli moraju da se menjaju i da se više nikada ne sme dogoditi da nesreću izazove pilot kome je lekar napisao da zbog zdravstvenih razloga ne može da radi, odnosno leti.

Kako je to regulisano u Srbiji i kome stiže lekarski izveštaj da pilot ili drugi član letačkog osoblja ne može bezbedno da upravlja avionom?

– U Srbiji postoji jedinstvena baza podataka kojoj pristup ima samo lekar koji ima ovlašćenja za pregled vazduhoplovnog osoblja. Kada lekar otvori elektronski dosije da ubeleži suspenziju o letenju, taj dosije se automatski otvara i u Direktoratu civilnog vazduhoplovstva. Pošto imamo mali broj pilota, mi Direktorat o nesposobnosti pilota za letenje obavestimo i telefonom. Suspenzija je ultimativna! Lekar je u obavezi da obavesti i poslodavca, to jest avio-kompaniju da je ta osoba nesposobna za let. To je na zapadu uređeno na isti način, ali očigledno neke stvari se ne poštuju svuda na isti način – objašnjava za „Politiku”dr Vladimir Lazić, neuropsihijatar i ovlašćeni lekar za pregled vazduhoplovnog osoblja.

Srbija je član evropskog sistema za bezbednost u vazdušnom saobraćaju i prema tome prihvata ove evropske standarde od 2006. godine.

– Saobraćajni piloti imaju obavezu da jednom godišnje dolaze na standardizovani pregled. Ne postoje nikakve komisije za ocenu sposobnosti kao nekada, već jedan lekar obavlja kompletan pregled. Kroz razgovor i fizikalni pregled, lekar stiče utisak o kompletnom zdravlju, ali i psihološkom profilu kandidata. Svaki pregled, bio on drugi ili stoti, podjednako je važan. Kada lekar primeti bilo kakvu promenu u ponašanju koja bi ukazivala na poremećaj u psihološkom ili fiziološkom funkcionisanju, u obavezi je da reaguje. Ovlašćeni lekar ne daje ocenu, nego proširuje preglede, a psihijatar može da traži i psihološku procenu. Tako je u Srbiji, ali i Nemačkoj i celoj Evropi – objašnjava dr Lazić.

Ovaj psihijatar kaže kako ljudi koji se opredeljuju za zanimanje pilota ili za letenje nisu skloni depresiji. Pitamo doktora Lazića da li je ikada nekom pilotu uskratio dozvolu za letenje zbog depresije ili psihičkih problema.

– Za 20 godina koliko sam radio u JAT-u, četvoricu ili petoricu pilota sam poslao na vanredne preglede zbog nekih poremećaja u ponašanju koje odudaraju od normalnih. To se uglavnom odnosilo na probleme sa pićem, odnosno na zavisnost od alkohola. Nije bilo promena ponašanja „iz čistog mira”. Danas pregledam pilote koji lete za inostrane kompanije, ali u Srbiji produžavaju dozvolu i lekarsko uverenje. To su već iskusni stari piloti kod kojih nema ni depresije ni drugih poremećaja psihičkog zdravlja. To su vrlo odgovorni ljudi – kaže dr Lazić.

On dodaje da nije lekar kod kojeg svaki pilot jednom godišnje dolazi na pregled i jedina osoba koja vodi računa o tome ko upravlja avionima:

– Svakoga od letača, kako pilote tako i kabinsko osoblje, matične kompanije prate: da li dolaze na vreme, da li uredno izvršavaju zadatke… Kad god se primeti odudaranje, takva osoba se skida sa leta i šalje na vanredni medicinski pregled – kaže naš sagovornik.

Kako psihičke probleme kopilota nisu prepoznali njegovi poslodavci i kako na moguće samoubistvo nisu pomislile ni osobe iz njegovog najbližeg okruženja objašnjava psihijatar dr Miroslava Jašović-Gašić, profesorka Medicinskog fakulteta u penziji i dugogodišnji direktor Klinike za psihijatriju KCS u Beogradu, jedan od naših najveći poznavalaca oblasti samoubistava.

–Ako je Lubic bio tako inteligentan kako se pominje u izveštajima medija, mogao je da ima i „fenomen disimulacije”: da je bio u stanju da prikrije svoje simptome. On možda nije bio kompletno u svom svetu, ali je imao kontakt sa realnošću i praktično skrivao svoje simptome. Kako je moguće da je takva osoba postala pilot? U svakom slučaju to je propust, jer ako je zaista bio odsutan godinu i po dana, morao je da bude urađen psihološki skrining i u češćim vremenskim intervalima. Godinu dana je dugo vreme – objašnjava za „Politiku” sagovornica.

Dr Jašović-Gašić dodaje i kako su psihopatološki sadržaji, u vidu sumanutih ideja ili halucinacija, običnim ljudima nerazumljivi i neprepoznatljivi.

– Suicidalnost, odnosno poriv za samoubistvom može da bude veoma nepredvidiv, impulsivan. Moguće je da Lubic dok je ulazio u avion nije imao ni ideju ni nameru da se ubije ili da uradi to što je uradio. Imperativne halucinacije ili sumanute ideje proganjanja mogle su se pojaviti iznenadno, a te ideje isključuju racionalno mišljenje koje daje osećaj krivice. U takvom stanju možda nije bio ni svestan da vodi u smrt još 149 osoba. U svakom slučaju postupak je neuobičajen. Istraga koja mora da uključi osobe koje su ga lečile, psihijatre, psihologe i kriminologe, ali i članove njegove rodbine i prijatelja, pokazaće o čemu se radilo – smatra naša sagovornica.

Američki psihijatri komentarišući ovaj slučaj pominju sličnost sa situacijama kada osoba nasumice puca po ljudima u školskom dvorištu ili tržnom centru, a onda izvrši samoubistvo. Koliko često samoubica zapravo u svojoj nameri da okonča život sebi želi da povredi i ubije i druge ljude?

– Definicija samoubistva jeste da neko svesno želi da umre, ali nije neuobičajeno da takva osoba prvo ubije osobe iz svoje najbliže okoline, pa tek sebe – kaže doktorka.

Ova avionska nesreća je izbacila u prvi plan još jedan zahtev: po ugledu na američku praksu, i na evropskim letovima traži se uvođenje pravila da u kokpitu nikada, ni za jedan tren, ne sme ostati samo jedna osoba, pod pretnjom strogog kažnjavanja.

Lubic nije prvi pilot-samoubica: u novembru 2013. godine, njegov kolega oborio je avion „Mozambik Erlajnsa” koji je leteo za Luandu u Angoli, a 1999. godine, iznad Nantuketa u Masačusetsu, svih 217 putnika i članova posade u smrt je odveo pilot egipatskog aviona koji je iskoristio trenutak kada je ostao sam u kokpitu da letilicu obori uz fanatično ponavljanje na arapskoj jeziku da se uzda u Boga.

Olivera Popović

-----------------------------------------

U kokpitu obavezno da budu dve osobe

Posle pada „erbasa 320” u francuskim Alpima, za šta je prema prvim nalazima istrage odgovoran kopilot koji je izvršio samoubistvo povukavši sa sobom u smrt još 149 ljudi, mnoge avio-kompanije već su uvele propis da u kokpitu, odnosno pilotskoj kabini, u svakom trenutku moraju biti bar dve osobe. Ključno bezbednosno pravilo, fatalno u slučaju nemačkog „erbasa”, jeste zaključavanje vrata koja odvajaju pilotsku od putničke kabine. Ova vrata mogu se otvoriti šifrom koju znaju članovi posade, s tim što onaj ko je u kokpitu može vrata uprkos tome držati zaključanim, što je zamišljeno kao preventiva u slučaju da otmičari dođu do šifre.

Ovo pravilo potiče iz SAD, kao i novi propisi o bezbednosti u avionima posle 11. septembra 2001. godine, najvećeg terorističkog napada u istoriji kada su namerno srušena četiri oteta aviona (dva su udarila u Svetski trgovinski centar u Njujorku, jedan u Pentagon u Vašingtonu dok je još jedan oboren u Pensilvaniji prilikom borbe posade i putnika sa otmičarima), pri čemu je ubijeno oko 3.000 ljudi.

R. D.

-----------------------------------------

Šutanovac: Bez rezultata o helikopteru zbog pritiska vlasti

Nekadašnji ministar odbrane Dragan Šutanovac izjavio je juče da istraga u vezi s padom vojnog helikoptera u Surčinu, u kojoj je pre dve nedelje stradalo sedam osoba, još nije završena zbog pritiska vlasti na istražne organe. „Vlada se našla u velikom problemu nakon što je premijer na stranačkom skupu rekao da neće dati ministre Gašića i Lončara. To je jasna poruka onima koji vode istragu kako bi trebalo da je završe”, izjavio je Šutanovac posle treće sednice vlade u senci Demokratske stranke.

On je podsetio da je ta stranka već postavila pitanje koji ministri su u noći tragedije bili u Surčinu. „To javnost mora da zna. Mora da zna da li je helikopter morao da sleti tamo gde nije morao da sleti”, rekao je Šutanovac, inače ministar policije u vladi u senci Demokratske stranke.

Prema njegovim rečima, od predsednice Odbora za odbranu Skupštine Srbije očekuje da uskoro zakaže sednicu kako bi se došlo do konkretnih saznanja. „Ceo svet je posle dva dana saznao šta se desilo sa nemačkim avionom, a mi 14 dana čekamo da vidimo šta se desilo s helikopterom”, zaključio je Šutanovac.

Tanjug

-----------------------------------------

 Problem dužina noćnog letenja

Evropska asocijacija pilota (ECA) zabranila je svojim članicama, među kojima je i Udruženje linijskih pilota Srbije, da daju izjave medijima sve dok se ne okonča istraga i nadležni organi ne utvrde sve činjenice u vezi sa tragedijom nemačkog „erbasa” kompanije „Džermanvings”. Na zvaničnom sajtu ECA stoji saopštenje u kojem se navodi da sve dok traje istraga i prikupljanje podataka neće biti obelodanjivani nikakvi podaci i detalji, kako bi se izbegle pogrešne interpretacije i preuranjeni zaključci.

Zbog ove zabrane, nismo uspeli da dobijemo izjavu od predsednika Udruženja linijskih pilota Srbije Velimira Isakovića, od koga smo želeli da saznamo više o obavezama pilota. Bez odgovora su ostala i pitanja o tome kolika mora da bude pauza pilota između dva leta, koliko ukupno može da leti tokom 24 sata, koliko može i mora da se odmara, šta se dešava u slučajevima kada je pilot bolestan...

U nacionalnoj avio-kompaniji „Er Srbija” ističu da dosledno primenjuju uputstva propisana od strane Direktorata za civilno vazduhoplovstvo (DCV), koja su usklađena sa smernicama Evropske agencije za bezbednost u avijaciji (EASA). Međutim, treba podsetiti da je „Politika” pre skoro tri godine, u oktobru 2012, pisala o nezadovoljstvu evropskih pilota zbog usvajanja novog pravilnika EASA, kojim se uvodi duže maksimalno dozvoljeno vreme provedeno u vazduhu za komandama aviona.

Posebno su se zamerke odnosile na noćno letenje, pa su vazduhoplovci upozorili poslodavce, velike avio-kompanije, da u trci za profitom ne smeju da zanemaruju bezbednost. Evropski piloti smatraju da je najveći problemdužina trajanja noćnog rada, jer EASA smatra da noću može da se leti maksimalno 11 časova i 45 minuta, ali nauka kaže da ne bi trebalo više od 10 sati. Jer, već posle devetog sata, sa svakim sledećim, verovatnoća od greške i udesa je pet puta veća.

B. Bilbija

-----------------------------------------

Er Srbija: zdravstveni pregledi jednom godišnje

Još pre dve godine „Er Srbija” je uvela proceduru prema kojoj najmanje dva člana posade moraju da budu u pilotskoj kabini u svakom trenutku, uključujući i člana kabinskog osoblja, kad god su kapetan ili kopilot iz bilo kog razloga van kabine, navodi se u saopštenju ove kompanije.

„Kada je reč o zdravstvenim kriterijumima letačkog osoblja, u ’Er Srbiji’ se dosledno primenjuju uputstva propisana od strane Direktorata za civilno vazduhoplovstvo (DCV), koja su usklađena sa smernicama Evropske agencije za bezbednost u avijaciji (EASA). Ovim uputstvima jasno su utvrđeni i obim pregleda i zdravstveni kriterijumi za letačko osoblje. Svi pregledi za letačko osoblje se rade jednom godišnje, osim kada zbog određenih zdravstvenih stanja postoji vremensko ograničenje lekarskog uverenja, kada su pregledi češći. U slučaju bilo kakvog odstupanja od propisanih zdravstvenih kriterijuma privremeno se suspenduje lekarsko uverenje. Za vreme suspenzije, pilot ne leti. Pored ovih pregleda, u ’Er Srbija” su, po Zakonu o bezbednosti i zdravlju na radu, utvrđena radna mesta sa povećanim rizikom gde spadaju i radna mesta pilota. Pregledi za ta radna mesta podrazumevaju i preglede psihologa koji se sastoje od intervjua i testova ličnosti i sposobnosti. Testove obavlja psiholog zaposlen u Vazduhoplovno-medicinskom centru (VMC). Ako se utvrdi da bilo koji pilot nije psihofizički zdrav, lekarsko se uverenje suspenduje i pilot se podvrgava detaljnom ispitivanju”, stoji u saopštenju „Er Srbije”.Antrfile

Bezbednost letova u rukama EASA

EASA (Evropska agencija za bezbednost vazdušnog saobraćaja) oformljena je od strane Evropske komisije, pre devet godina. Osnovna delatnost joj je sve ono što može da utiče na bezbednost, organizacija saobraćaja, rad operatera, tehničkih službi na održavanju aviona, rad specijalno ovlašćenog osoblja, kao što su piloti, stjuardese, mehaničari i ostalo tehničko osoblje. EASA propisuje pravilnike po kojima ovlašćene kuće, odnosno školski centri organizuju nastavu i obuku i izdaju licence za rad ovlašćenog osoblja.EASA je, po zamisli EK, centralno mesto pisanja propisa i svega što se tiče bezbednosti vazdušnog saobraćaja.

objavljeno: 29.03.2015

Nastavak na Politika...






Povezane vesti

U medicinskim kartonima srpskih pilota nema tajni?

Izvor: Radio 021, 29.Mar.2015

Kada lekar otvori elektronski dosije da ubeleži suspenziju o letenju, taj dosije se automatski otvara i u Direktoratu civilnog vazduhoplovstva Srbije...Saobraćajni piloti imaju obavezu da jednom godišnje dolaze na standardizovani pregled. Ne postoje nikakve komisije za ocenu sposobnosti kao nekada,...

Nastavak na Radio 021...

Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Politika. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Politika. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.