Komšije napreduju: Rumunija dobila proizvodnju helikoptera Super Puma

Izvor: TangoSix.rs, 27.Nov.2015, 11:44   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Komšije napreduju: Rumunija dobila proizvodnju helikoptera Super Puma

Rumunska vazduhoplovna industrija ponovo će proizvoditi francuske helikoptere.
Evropski vazduhoplovni gigant Airbus Helicopters odlučio je da Rumuniji prepusti deo proizvodnje helikoptera tipa Super Puma a reč je o modelu H215 koji je imao staru oznaku AS-332 i koji se pojavio 2010. godine kao jedna od siromašnije opremljenih verzija Super Pume.
Airbus će u nove pogone u rumunskom gradu Brasov uložiti 50 miliona evra i fabrika će biti u njegovom >> Pročitaj celu vest na sajtu TangoSix.rs << vlasništvu. Proizvodne hale imaće površinu od 10.000 m², biće zaposleno, pored postojećih 160 još 300 ljudi od kojih je 23 već upućeno na obuku u Francusku.
H215 kao glavni konkurent na tržištu ruskom Mi-17 / Foto: AirbusU toku uhodavanja proizvodnje udeo delova proizvedenih u Rumuniji mogao bi da dostigne 30-35 posto a postoji mogućnost i da bi proizvođač Turbomeca mogao da preseli proizvodnju motora Makila 1A1 u Brasov. U toku 2017. godine bi trebalo da započne postepena proizvodnja da bi 2019. pogon proizvodio 15-20 helikoptera godišnje.
Planirana je proizvodnja dva modela i to H215C1e (AS-332C1e) i H215L1e (AS-332L1e) koji je duži za 76 cm a sklapanje helikoptera varijante L1e započeće tek 2019.
H215 predstavlja pojednostavljenu varijantu Super Pume, proizvodnja u Rumuniji bi trebalo da dodatno snizi cenu helikoptera a namenjen je da se kao takav na tržištu takmiči sa ruskim helikopterom Mi-17.
Kratka istorija proizvodnje helikoptera u RumunijiRumunija ima velikog iskustva u proizvodnji helikoptera a u tome su se i u prošlosti pretežno oslanjali na Francusku. Još 1971. kupljena je licenca za proizvodnju lakih višenamenskih helikoptera Aerospatiale SA-316B ‘’Alouette III’’ koji su dobili oznaku IAR-316.
U pogonima fabrike IAR – Industria Aeronautică Română je do 1987. proizvedeno 250 helikoptera od kojih je polovina završila u rumunskoj vojsci. Za potrebe armije razvijena je i laka borbena varijanta sa mogućnošću nošenja mitraljeza kalibra 7,62 mm, lansera nevođenih raketnih zrna kalibra 57m i protivoklopnih raketa.
Uz helikopter, po licenci su proizvodili i motor Turbomeca Artouste IIIB. U prvoj polovini 80-tih Rumuni su pokušali da od IAR-316 naprave i borbeni helikopter. Bio je to IAR-317 nazvan ‘’Airfox’’ koji je imao raspored sedišta jedno iza drugog. Napravljen je samo jedan prototip koji je 1985. prikazan na Buržeu.
Rumunski laki višenamenski helikopter IAR-316B / Foto: Aleksandar MiloševićSledeća saradnja sa Francuzima ostvarena je 1974. godine kada je 30. jula potpisan ugovor o licencnoj proizvodnji srednjeg transportnog helikoptera Aerospatiale SA-330 ‘’Puma’’. Već 22. oktobra 1975. poleteo je prvi helikopter proizveden u Rumuniji sa oznakom IAR-330.
Do danas su proizvedena 163 helikoptera od kojih je 104 isporučeno RV i RM Rumunije a dobar deo preostalih helikoptera stranim kupcima među kojima su bili Pakistan, Obala Slonovače, Sudan, UAE i Ekvador. Od 1975. do 1977, proizvođen je IAR-330H a kasnije IAR-330L. Najveći deo ovih helikoptera proizveden je do 1987. a od tada je vrlo mali broj izašao sa fabričkih traka.
Septembra 1995. Rumunija je u nameri da napravi višenamenski borbeni helikopter za podršku, potpisala ugovor sa izraelskom kompanijom Elbit Systems za modernizaciju 24 helikoptera koji su dobili oznaku IAR-330 SOCAT (Sistem Optronic de Cercetare și Anti-Tanc). Prvi prototip poleteo je sa aerodroma Ghimbav kod Brasova 26. maja 1998. a prvi helikopter je isporučen 2001.
I prvi prototip je 2005. godine doveden na serijski standard tako da je ukupno isporučeno 25 helikoptera. Od 2005. do 2008. trajala je i modernizacija 12 helikoptera na standard IAR-330M sa avionikom varijante SOCAT ali bez optoelektronskog sistema i naoružanja.
IAR-330M u varijanti za MEDEVAC misije / Foto: Živojin BankovićSlična varijanta verziji SOCAT napravljena je i za rumunsku Ratnu mornaricu. Helikopter sa oznakom IAR-330 NAVAL prikazan je 30. januara 2007. a helikopter je pored nove elektronike dobio i opremu za sletanje na vodu. Na rumunskim fregatama koristi se za traganje i spasavanje, za medicinski prevoz i za osmatračke misije. Isporučena su tri helikoptera.
Iskustva u modernizaciji helikoptera su primenjena i u varijanti IAR-330SM koji su u upotrebu u UAE a Rumuni su radili i na modifikacijama britanskih helikoptera Puma HC4.
Rumunija je pokušala i sa proizvodnjom ruskih helikoptera. Sa SSSR je 1984. godine potpisan ugovor o saradnji u oblasti vazduhoplovne tehnike koji je obuhvatao i proizvodnju helikoptera koji bi se konstruisao na bazi poznatog sovjetskog helikoptera Kamov Ka-26.
Oktobra 1985. potpisan je ugovor o razvoju jednomotornog lakog višenamenskog helikoptera sa oznakom Ka-126. Sledeće 1986. IAR je započeo pripreme za proizvodnju a 22. decembra 1988. je poleteo prototip. Serijska proizvodnja započela je 1989. a nakon samo 17 proizvedenih helikoptera program je prekinut 1991. godine.
Šta je za to vreme rađeno u Jugoslaviji i Srbiji?SFRJ je početkom 70-tih pokazala interesovanje za nabavku francuskog lakog višenamenskog helikoptera Aerospatiale SA-341 “Gazelle“ i 1971. potpisala ugovor za licencnu proizvodnju. To je u početku bila delimična licenca sa kooperacijom da bi se ubrzala proizvodnja i uvođenje u naoružanje.
Prvi od 21 helikoptera je nabavljen u Francuskoj u varijanti SA-341G a stigli su u periodu 1973-1976. Licencna proizvodnja 1978. godine počinje u fabrici SOKO-Mostar dok su motori ’’Astazou IIIB’’ proizvođeni u fabrici ’’21. maj’’ u Rakovici. Prvi jugoslovenski primerak predat je na ispitivanje decembra 1978.
Laki višenamenski helikopter HO-45 Vojske Srbije / Foto: Aleksandar MiloševićProizvođena je prvobitno varijanta SA-341H, ukupno 94 helikoptera. Remont je osvojen u Vazduhoplovnom zavodu ’’Moma Stanojlović’’ na Batajnici. Jugoslovenske varijante, od kojih su neke posebno razvijane, su nosile oznake HO-42 (helikopter-opšti, 36 helikoptera), Hi-42 HERA (helikopter-izviđač), Hs-42 (helikopter-sanitetski, 6 helikoptera), HN-42M GAMA (helikopter-naoružani, 36 helikoptera).
Od 1986. do 1991. SOKO je proizveo 63 dodatna helikoptera varijante SA-342L sa jačim motorom ’’Astazou XIVM’’. Od toga 20 je bilo u varijanti HO-45 (helikopter-osnovni) i 43 HN-45M GAMA (helikopter-naoružani).

The post Komšije napreduju: Rumunija dobila proizvodnju helikoptera Super Puma appeared first on Tango Six.

Nastavak na TangoSix.rs...






Povezane vesti

Njemački „Semak“ gradi fabriku u Štipu

Izvor: Capital.ba, 27.Nov.2015

SKOPLJE, Njemačka kompanija „Semak“, koja već dvije decenije posluje u Makedoniji, započela je izgradnju fabrike u industrijskoj zoni u Štipu, na istoku zemlje, u koju će biti uloženo tri miliona evra, prenose makedonski mediji. Fabrika „Semak fešn“ zauzeće površinu od 5.000 metara kvadratnih. U...

Nastavak na Capital.ba...

Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta TangoSix.rs. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta TangoSix.rs. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.