[FOTO REPORTAŽA] MAKS-2017: Naše hodočašće do ruskog vazduhoplovnog svetilišta

Izvor: TangoSix.rs, 27.Jul.2017, 10:15   (ažurirano 02.Apr.2020.)

[FOTO REPORTAŽA] MAKS-2017: Naše hodočašće do ruskog vazduhoplovnog svetilišta

Odlazak na aeromiting ili bilo kakav vazduhoplovni događaj, svakom ljubitelju avijacije, bio on običan laik ili stručnjak za ovu oblast, predstavlja višeznačni ritual.
Iskustvo posete može biti posebno ukoliko je to velika, dobro organizovana manifestacija koja nije samo aeromiting sa statičkom izložbom i letenjem, već veliki sajam koji obuhvata sve segmente kako vojnog tako i civilnog vazduhoplovstva na kome se uspostavljaju značajni poslovi kontakti i potpisuju ugovori o prodaji >> Pročitaj celu vest na sajtu TangoSix.rs << vojne i civilne tehnike.
MAKS obično u danima zatvorenim za javnost obično poseti 10 do 20 hiljada ljudi, kada šira javnost može da prisustvuje bude i do 200 hiljada / Foto: Žarko Skoko, Tango Six Tango Six je boravio nekoliko dana u Moskvi, posetili smo ovogodišnji MAKS i videli letelice koje je moguće videti samo u Rusiji ili zaista retko van ove zemlje.
Najveći avion na statičkoj izložbi bio je strategijski bombarder Tu-160 / Foto: Žarko Skoko, Tango Six Svaki MAKS donosi nešto novo, organizatori se trude da bude drugačiji od prethodnog, dinamičan i zanimljiv. Tako je nesumljivo bilo i ove godine. Bilo je novih sredstava naoružanja i opreme a izložbi i nastupa posada vazduhoplova je bilo za svačiji ukus. Naravno, uvek se može zameriti zašto na salonu nisu bila izložena određena sredstva koja se nalaze u različitim fazama testiranja ili čiji je razvoj planiran. Takođe, dešava se da se ponekada ne može videti ni tehnika koja se nalazi u operativnoj upotrebi.
Letački program Glavni letački program je u prva tri dana koji su bili zatvorena za širu javnost počinjao tek oko 14 časova i trajao je obično oko tri sata. Prvi i drugi dan program je otvarala posada putničkog aviona Airbus A350-900 koji je bio izložen i na zemlji. Letenje je bilo relativno daleko od publike u odnosu na zapadne aeromitinge, u pojedinim momentima se letelo i prilično visoko.
Teška artiljerija. Deo atmosfere koja je vladala na medija-platformi / Foto: Žarko Skoko, Tango Six Zbog toga je posebnu draž predstavljao odlazak na tzv. medija platformu koja je se nalazila sa druge strane piste i na koju su obično išli spoteri koji su bili spremni da za to zadovoljstvo izdvoje 180 evra. Odatle se moglo mnogo bolje uživati u letačkom programu uz priliku za dobru fotografiju jer su vazduhoplovi leteli vrlo blizu sa čestim preletima iznad same platforme.
Formacija helikoptera koja je obično najavljivala početak letačkog programa / Foto: Žarko Skoko, Tango Six Letački program u danima otvorenim za javnost počinjao je dosta ranije, već oko 11 časova i trajao je sve do posle 17 časova. Najava uzbudljivog letenja obično je započinjala preletom formacije 10 helikoptera u kojoj su bili gotovo svi helikopteri koje ruska vazduhoplovna industrija može da ponudi na tržištu. Formaciju je predvodio teški transporter Mi-26, tu su zatim bili transporteri Mi-38, Mi-17V-5 i Mi-171A2, borbeni Mi-28NE, Mi-35M i Ka-52, laki višenamenski Ka-226 i Ansat, višenamenski spasilački Ka-32.
Desantno-jurišni helikopter Mi-35M kompanije Rosvertol predstavlja kvalitetan izvozni artikal ruske vazduhoplovne industrije / Foto: Žarko Skoko, Tango Six Zatim bi usledili solo programi Ansata, Mi-26T2, Mi-28NE i Mi-35M, zajedničko letenje Mi-38 i Mi-171A2 nakon čega bi nastupio solo Mi-38. Najimpresivnije je svakako bilo letenje teškog transportera Mi-26T2, najvećeg helikoptera na svetu čiju su posadu činili piloti kompanije Rosvertol, veterani rata u Avganistanu od kojih je jedan leteo na Mi-8 a drugi na Mi-24.
Najimpresivniiji helikopter na nebu, teški trasnporter Mi-26T2 / Foto: Žarko Skoko, Tango Six Prvi put na MAKS-u leteo je školski avion Jak-152. Ostavio je izvanredan utisak i moglo se zaključiti da će ruske VKS dobiti dobar avion za selekciju i osnovnu obuku a saopšteno je i da će prvih 15 aviona biti predato VKS krajem 2018.
Buduća ekonomična zamena za L-39 i nadopuna za Jak-130 u ruskim VKS? Avion SR-10 / Foto: Žarko Skoko, Tango Six Publika je prvi put u letu videla i prototip mlaznog trenažera SR-10 koji je imao takođe dobar nastup a posada je svojim umećem pokazala da će taj avion u VKS biti dostojna zamena za češke L-39C ’’Albatros’’. Poslednja informacija koja je mogla da se čuje na salonu je da će prvi primerci biti uvedeni u upotrebu krajem sledeće godine.
Jak-130 odlično leti i natovaren / Foto: Žarko Skoko, Tango Six OKB ’’Jakovljev’’ se predstavio sa dva školsko-borbena aviona Jak-130 od kojih je jedan imao letački program u kome je pilot leteo kao da se nalazi u borbenom avionu pokazavši sasvim solidne manevarske karakteristike. Između ostalih manevara mogli smo videti i ’’Zvono’’. Drugi Jak-130 koji je pre razdvajanja leteo u paru, nosio je podvesni teret odnosno dva rezervoara za gorivo, lansere nevođenih raketa, samonavođene rakete vazduh-vazduh a na nosačima na krajevima krila su se nalazili kontejneri sistema za protivelektronska dejstva ’’Talisman’’.
Letenje poput borbenog aviona, putnički Suhoj SSJ / Foto: Žarko Skoko, Tango Six Putnički Suhoj Super Jet leteo je poput borbenog aviona a to je naročito bilo izraženo na poletanju kada je posada nakon odlepljivanja od piste pravila oštar zaokret na maloj visini što je podsećalo na borbeni zaokret lovca. Uobičajen trik civila sa praznom letelicom. Ovaj konkretan „civil“ imao je relativno uspešan MAKS.
Legenda Drugog svetskog rata, sovjetski jurišnik Il-2 / Foto: Žarko Skoko, Tango Six Od oldtajmera je u vazduhu bio prisutan samo jedan avion, čuveni sovjetski jurišnik Iljušin Il-2 ’’Šturmovik’’ koji je bio izložen i na zemlji. Ovaj primerak je 2013. godine izvađen iz jezera u kome je ležao 70 godina, restauracija je trajala četiri godine a pri tom je iskorišćeno 65 procenata originalnih delova.
Velika nada komapnije RSK MiG, višenamenski avion MiG-29M2 / Foto: Žarko Skoko, Tango Six Iako u redovnom letnom programu nismo videli MiG-35 koji je namenjen za VKS Rusije, nismo mnogo propustili jer je leteo MiG-29M2 a sve što na nebu može da pokaže trenutni model MiG-a 35 može i MiG-29M2 čiji su piloti pokazali da ova nova verzija po manevarbilnosti gotovo da ne zaostaje za starim MiG-om 29 9.12.
Zanimljivo da je u zvaničnom programu pisalo da je MiG-u 29M2 kao rezerva bio dvosed MiG-35UB koji se povremeno mogao videti na zemlji a dešavalo se i da poleti nakon završetka letačkog programa ali van vidokruga posetilaca. I ove godine organizovan je prelet formacije borbenih aviona koju su činili taktički bombarder Su-34, višenamenski Su-35S i dva PAK-FA. Usledilo je zatim njihovo atraktivno razdvajanje a nakon toga je svoj solo nastup imala posada Suhoja 34.
Moćni taktički bombarder Su-34 leteo je sa ne baš malim teretom / Foto: Žarko Skoko, Tango Six Su-34 je leteo sa podvesnim teretom koji su činili gabaritno težinski modeli dve rakete H-31, jedne H-59, dve R-27 i dve R-73 ali to nije smetalo da piloti pokažu da je avion izuzetno agilan čak i kada je opterećen naoružanjem. Nakon njega nastupio je Suhoj 35S koji je ubedljivo bio najbučniji vazduhopolov na MAKS-u.
Ubedljivo najbučniji i jedan od najmanevarbilnijih aviona na MAKS-2017 / Foto: Žarko Skoko, Tango Six Pilot je izvukao maksimum iz aviona a u manevrima je često upotrebljavao vektorisani potisak motora i izvodio neke do sada neviđene figure koje predstavljaju modifikacije već poznatih manevara poput npr. ’’Kulbita’’ i ’’Kobre’’. Po završetku njegovog programa na scenu su ušli piloti dva Suhoja T-50 koji su posle nekoliko preleta u paru i efektnog razdvajanja prikazali blisku vazdušnu borbu.
Vrlo atraktivna maskirna šema farbanja na donjoj strani mornaričkog Su-30SM / Foto: Žarko Skoko, Tango Six MAKS-2017 će ostati upamćen po tome što su na njemu Rusi prvi put prikazali blisku manevarsku borbu sa avionima koji imaju motore sa vektorisanim potiskom.
Ne samo da je to pokazano operativnim avionima koji se nalaze u jedinicama, poput Su-30SM i Su-35S već smo na nebu iznad Žukovskog mogli videti i borbu dva aviona 5. generacije – PAK-FA. I pored toga što je reč o Suhojima 30 i 35 koji su stigli iz jedinica Vazdušno-kosmičkih snaga (VKS) Rusije ipak treba naglasiti da su njima upravljali optini piloti, piloti iz Centara za obuku kao i fabrički piloti.
Prvi put viđen u vazdušnom boju, Suhoj T-50 PAK-FA / Foto: Žarko Skoko, Tango Six Sva tri tipa pomenutih ruskih borbenih aviona ostavila su odličan utisak. Velika pokretljivosti uz ogroman višak energije koji je postignut zahvaljujući snažnim motorima, aerodinamici i dobrim odnosom potiska motora i mase aviona. Akro grupa ’’Sokolovi Rusije’’ izvela je borbu dva na dva avionima Su-35S, opitni piloti korporacije ’’Irkut’’ leteli su na dva mornarička Su-30SM dok su opitni piloti OKB ’’Suhoj’’ prikazala mogućnosti dva prototipa Suhoja T-50 (PAK-FA). Stekao se utisak da su najagilniji bili piloti Su-30SM dok su najmanji prostor koristili piloti T-50.
Akro grupe i ’’Festival brzine’’ Nastup akro-grupa je ove godine bio nešto siromašniji, nismo videli dve ruske akro-grupe za koje se moglo očekivati da će biti prisutne – “Krila Tavridi“ na školsko-borbenim Jak-130 i helikoptersku akro-grupu “Berkuti“ na borbenim Mi-28N.
Na aerodromu Žukovski bili su bazirani avioni iz litvanskog tima “Baltic Bees“ (L-39), emiratskog “Al Fursan“ (MB-339) i ruskih akro-grupa “Rus“ (L-39), “Pervij polet“ (Jak-52, Jak-54 i Pa) i “ČelAvia tim“ (P2002). Ostale akro-grupe su doletale iz matičnih baza u koje su se i vraćali nakon završetka programa.
Od “Ruskih vitezova“ se na Su-30SM više očekivalo / Foto: Žarko Skoko Čuveni i nama dobro poznati “Striži“ su na MiG-ovima 29 9.13 i 9.51 imali neki svoj standardni i iskreno ne baš toliko uzbudljiv program. U toku održavanja salona je saopšteno da će rusko Ministarstvo odbrane uskoro naručiti 24 višenamenska borbena aviona MiG-35 od kojih će 6 biti predato upravo ovoj akro-grupi. Oni koji redovno prate “Ruske Vitezove“ verovatno su očekivali bolji i sadržajniji letački program. Prvi put na MAKS-u su nastupili na novim avionima Su-30SM a može se slobodno reći da je ovo bilo njihovo nešto slabije izdanje u odnosu na ono što smo navikli da gledamo dok su leteli na Su-27.
Već smo spomenuli da su “Sokolovi Rusije“ na svoja 4 Su-35S pokazali blisku manevarsku borbu dva na dva uz povremeno korišćenje vektorisanog potiska motora. Prethodno su izveli nekoliko preleta i manevara u različitim formacijama. Albatrosi akro-grupa “Baltic Bees“ i “Rus“ su leteli sasvim solidno ali nisu privlačili toliko pažnje kao MiG-ovi i Suhoji iako su piloti izuzetno uvežbani a programi osmišljeni u skladu sa mogućnostima aviona.
Najbolji utisak među akro grupama ostavila su emiratski vitezovi, “Al Fursan“ / Foto: Žarko Skoko, Tango Six Za razliku od njih emiratski tim “Al Fursan“ je izazivao oduševljenje i aplauze publike, nastupali su gotovo svaki dan a svojim letenjem su veoma podsećali na italijanske “Frecce Tricolori“ koji su u prošlosti takođe nastupali na MAKS-u i čiji program je gotovo u potpunosti prekopiran i uvežban ali sa nešto manje aviona (Italijani lete na 9-10 aviona, “Al Fursan“ na 7). To se moglo i očekivati s obzirom da su pilote upravo obučili Italijani a na Žukovskom se moglo videti da su Emiraćani bili dobri učenici. Formacije su bile besprekorne, zbijene, letenje je bilo precizno i sinhronizovano.
Veoma redak primerak MiG-a 29, avion MiG-29UBM kompanije RSK MiG / Foto: Žarko Skoko, Tango Six Kompanija “Audi“ organizovala je tzv. “Festival brzine“ na kome su se trkali piloti aviona i vozači automobila. U svakodnevnim trkama su nastupala tri aviona i to lovac MiG-29, akrobatski Jak-54 i Extra EA-300L a od četvorotočkaša smo videli Audi R8, trkački “Seat“ i jedan bolid. Trka je bila tako osmišljena da su avioni i automobili na polovini trke morali da naprave polukružno skretanje, avioni u vazduhu a automobili naravno na pisti.
Popust za čitaoce Tango Six portala Najzanimljiva je bilo “odmeravanje snaga“ MiG-a 29 i Audija R8 u kojoj automobil naravno nije imao šanse. Na kraju staze bi posada MiG-a obično poletala i nakon nekoliko krugova kretala na sletanje. Zanimljivo je da je korišćen tamno sivo ofarbani dvosed MiG-29 u retkoj varijanti UBM (9.53) sa evidencijskim brojem 139 koji pripada kompaniji RSK MiG. Ova letelica osim što ima interesantnu šemu sasvim moguće poseduje i radar jer na nosu ima znakove za radioaktivnost.
Pilot Jak-54 je obično gubio od Seata dok je čuveni ruski akrobatski pilot Svetlana Kapanjina u svom EA-300L uglavnom bila brža od automobila.
Statika Izložba vazduhoplova na zemlji je za redovne posetioce MAKS-a verovatno bila nešto siromašnija jer na njoj ove godine nije bilo nekih tipova aviona koji se odavno nalaze u naoružanju VKS. Tako nismo videli taktički bombarder Su-24, jurišnik Su-25 i lovca-presretača MiG-31 koji su na prethodnim salonima redovno bili prisutni. OKB ’’MiG’’ je  izložio samo dva aviona – prototip palubnog višenamenskog MiG-a 29K 9.41 i prototip MiG-a 29SMT 9.19.
„Nova“ nada – MiG-35 / Foto: Živojin Banković, Tango Six Izdvojeno, između hala, na posebnom postolju, bio je postavljen MiG-35UB (9.47SM) koji je imao i interesantno predstavljanje putem dva robota na kojima su bili postavljeni veliki ekrani na kojima su posetioci mogli da vide odličnu prezentaciju aviona.
Su-35S sa kontejnerom T220 (ispod gondole desnog motora) i gabaritno-težinskim modelima raketa vazduh-vazduh R-77 (između gondola motora) i rakete vazduh-zemlja H-38M (ispod gondole levog motora) / Foto: Živojin Banković, Tango Six Na delu izložbe OKB ’’Suhoj’’ bili su parkirani taktički bombarder Su-34, višenamenski Su-35S, oba sa podvešenim naoružanjem. Posebno je bio zanimljiv Su-35S na kome smo prvi put videli dvostruke nosače raketa vazduh-vazduh R-77, dva takva nosača za 4 rakete su bila postavljena na podvesnim tačkama između gondola motora. Još jedna novost je i to što je na nosaču na desnoj gondoli motora bio postavljen i nišanski kontejner T220 koji je do sada viđan samo na MiG-ovima 29M/M2 i MiG-35.
Modifikovan nos aviona jak-130 sa laserkim daljinomerom / Foto: Živojin Banković, Tango Six OKB ’’Jak’’ pokazao je drugi prototip školskog aviona Jak-152 u čuvenoj crveno-beloj retro šemi farbanja. Prisustvo opitnog školsko-borbenog Jak-130 sa laserskim daljinomerom u nosu svedoči o tome da se i dalje radi na poboljšanju borbenih mogućnosti ovog aviona a moguće da se nije odustalo ni od razvoja jurišne varijante.
Statička izložba vazduhoplova VKS započinjala je MiG-om 29SMT(R) / Foto: Žarko Skoko, Tango Six Vazdušno-kosmičkie snage izložile su 18 aviona i helikoptera među kojima su bili školsko-borbeni Jak-130, višenamenski borbeni avioni MiG-29SMT(R) 9.19R, Su-30SM, Su-35S, taktički bombarder Su-34 koji nosi ime pilota Olega Peškova koji je poginuo iznad Sirije kada su njegov Su-24 oborili tuski F-16.
Potom je bio izložen srednji bombarder Tu-22M3, strategijski bombarderi-raketonosci Tu-95MS i Tu-160, laki transporter L410UVP-E20 koji je na točkovima imao montirane skije, zatim osmatrački An-30 i leteći radarski sistem A-50U.
Mi-8AMTŠ-VA namenjen za upotrebu u artkičkim uslovima / Foto: Živojin Banković, Tango Six Helikopteri su bili sasvim dobro zastupljeni – mogli smo videti školski Ansat-U, srednji višenamenski Mi-8MTV-5, varijantu Mi-8 za arktičke uslove Mi-8AMTŠ-VA, desantno-jurišni Mi-24VM, borbene Mi-28N i Ka-52 kao i najveći helikopter na svetu, teški transporter Mi-26.
Na posebnoj izložbi prekoputa ’’Helikopteri Rusije’’ su predstavili dva helikoptera Ansat od kojih jedan u varijanti za Policiju, zatim takođe Mi-8AMTŠ-VA, novu varijantu Mi-8 sa oznakom Mi-171Š-VN koja je napravljena na osnovu iskustava iz Sirije, novi helikopter Mi-38 koji će u daljoj budućnosti zameniti Mi-8.
Prototip tehnološkog demonstratora MiG 1.44 / Foto: Živojin Banković, Tango Six Veliko zadovoljstvo je bilo videti i neke vazduhoplove koji se više ne koriste u ruskim vazduhoplovnim snagama, različite prototipove i tehnološke demonstratore. Među njima su bili lovci-presretači MiG-21 i Su-15 u dvosedim varijantama MiG-21UM i Su-15UT, jurišnik Su-17M4, prototip lovca Su-27 u varijanti Su-27SKM, prototip školsko-borbenog MiG-AT, prototip jurišnika MiG-27 sa motorom AL-31F za koji je bila zainteresovana Indija a posebno treba izdvojiti prototip tehnološkog demonstratora MiG 1.44.
LII Gromova predstavio se sa dve varijante leteće laboratorije na bazi teškog transportera Il-76 sa oznakom Il-76LL od kojih se trenutno na jednom ispituje novi ruski turboventilatorski motor PD-14. Pored njih videli smo i avion za različite vidove testiranja Tu-154M, trenažni četvorosed Il-103 kao i leteću laboratoriju MiG-29LL na bazi dvoseda MiG-29UB.
OKB “Iljušin“ Il-76MD-90A / Foto: Žarko Skoko, Tango Six MČS Rusije je prikazalo svoj novi Suhoj Super Jet i vatrogasni i spasilački višenameski avion – amfibiju Be-200. Firma AO ’’NPP’’ ’’Radar MMS’’ izložila je leteću laboratoriju Il-114 na kojoj se ispituju različiti senzori i elektronska oprema a ovaj avion učestvovao je i u letačkom programu. OKB ’’Iljušin’’ je izložio najnoviju varijantu teškog transportera Il-76MD-90A a avio-kompanija ’’Azimuth’’ svoj najnoviji SSJ100.
Mjasiščev VM-T / Foto: Živojin Banković, Tango Six Tradicionalno je prikazan i prvi sovjetski operativni supersonični putnički avion Tu-144, čuveni ’’Konkordski’’ u koji su posetioci mogli ući. Pored njega se nalazio i specijalni transporter VM-T ’’Atlant’’ koji je služio za prevoz tereta velikih gabarita u raketno-kosmičkom programu ’’Energija-Buran’’. Dve ovakve letelice prepravljene su iz bombardera Mjasiščev 3M i služile su da se elementi programa prevezu od proizvođača u Moskvi i Kujbiševu (sada Samara) do kosmodroma Bajkonur.
Lanser 5P85SE3 raketnog sistema S-400 / Foto: Živojin Banković, Tango Six Na MAKS-2017 se na otvorenom mogla videti i tehnika namenjena jedinicama protivvazduhoplovne odbrane i vazdušnog osmatranja. Od sistema PVO tu su bili artiljerijsko-raketni sistem Pancir, po prvi put arktička verzija raketnog sitema malog dometa 9K331MDT ’’Tor-M2DT’’, radiopelengacioni meteorološki kompleks 1B77 ’’Ulibka-M’’, lanser u varijanti točkaša 9A317E raketnog PVO sistema ’’Buk-M2E’’, lanser 5P85SE3 raketnog sistema S-400 ’’Trijumf’’.
Raketa 9M317M3 u kontejneru / Foto: Živojin Banković, Tango Six Posebno su bile prikazane rakete sistema S-400 i to 9M96E, E2 i E2-1, 48N6E3, nova raketa malog dometa 9M100E a neke od pomenutih raketa su se mogle videti i u preseku kontejnera iz kojih se lansiraju. Tako su bile prikazane i rakete u raketnom modulu 9M334 sistema Tor, potom rakete 9M338K. Iako najnovija verzija sistema Buk, Buk-M3 nije prikazana, videli smo kontejner sa raketom 9M317MЕ.
Osmtarački 3D radar Protivnik-GE / Foto: Živojin Banković, Tango Six Od radara su bili izloženi 1L125E, 3D radar 1L121E, višenamenski radarski kompleks 55Ž6ME “Nebo-ME“, malogabaritni radar 1L122-1E “Garmonj“, 3D radar 55Ž6UME “Niobij“, 3D radar Protivnik-GE.
Popust za čitaoce Tango Six portala The post [FOTO REPORTAŽA] MAKS-2017: Naše hodočašće do ruskog vazduhoplovnog svetilišta appeared first on Tango Six.

Nastavak na TangoSix.rs...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta TangoSix.rs. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta TangoSix.rs. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.