7 srpskih spomenika

Izvor: Kurir, 10.Okt.2015, 06:49   (ažurirano 02.Apr.2020.)

7 srpskih spomenika

Postavljanje mnogih spomenika pratile su kontroverze, ali vremenom su prihvaćeni kao simboli gradova u kojima su izgrađeni.

Kapa kneza Mihaila

Kad je podignut spomenik ubijenom vladaru, najveći skandal izazvalo je to što je on predstavljen kao gologlav

Knez Mihailo Obrenović, vladar koji je konačno oslobodio Srbiju od Turaka, ubijen je u Košutnjaku 29. maja 1868. godine. Samo nekoliko dana kasnije, 2. juna, osnovan je Glavni odbor za sakupljanje >> Pročitaj celu vest na sajtu Kurir << priloga za spomenik blažene pameti knezu Mihailu M. Obrenoviću III.

Članovi ovog odbora planirali su da sagrade spomen-kapelu na mestu kneževe pogibije i podignu mu spomenik na trgu preko puta Narodnog pozorišta, koje je podignuto baš Mihailovom zaslugom.

Međunarodni konkurs

Vremenom se odustalo od kapele, pa je u Košutnjaku otkriveno samo neupadljivo spomen-obeležje, a za rešenje spomenika u gradu raspisan je međunarodni konkurs. Posle burnih umetničkih rasprava i polemika, posao je 1873. godine poveren italijanskom vajaru Enriku Paciju, koji je u to vreme uživao priličan ugled u Evropi.

Za spomenik, stav konja i položaj kneževe figure, Paci je uzor našao u dva spomenika konjanicima u Firenci - Kozimu i Ferdinandu Medičiju. Kip je postavio na reljefno bronzano postolje, a cela kompozicija smeštena je na drugom, nosećem postamentu, koji je obložen mermernim pločama, s ukrasima u bronzi i bronzanim pločama s imenima gradova koje je knez Mihailo oslobodio od Turaka.

Reljefne scene na bronzanom postolju izrađene su po crtežima arhitekte Konstantina Jovanovića i prikazuju Miloša Obrenovića u Takovu, Narodnu deputaciju pred knezom, Srpskog guslara i Srbe koji polažu zakletvu na grobu kneza Mihaila.

U literaturi se može naći podatak da je spomenik postavljen tako da je Mihailo licem okrenut i da rukom pokazuje ka staroj Srbiji, odnosno Prizrenu. Možda je namera odbora za postavljanje spomenika bila takva, ali jednostavna provera na Guglu danas pokazuje da je knez okrenut ka Nišu, odnosno da mu je pogled usmeren istočnije od Kosova...

Spomenik Mihailu Obrenoviću na trgu otkriven je na Svetog Nikolu 1882. godine, na slavu dinastije Obrenović.

Svečanosti je prisustvovala sveukupna beogradska elita, a iz Italije je došao i autor Enriko Paci, koji je tog dana od kralja Milana Obrenovića primio Orden viteza takovskog reda drugog stepena.

Međutim, kad je svileni pokrivač skinut sa skulpture, mnogi Beograđani bili su neprijatno iznenađeni - knez Mihailo bio je gologlav!

U ono doba, naime, svako je nosio šešir, fes, cilindar ili nešto drugo, zavisno od položaja u društvu i doba dana, ali izlazak na ulicu bez kape smatran je nekulturnim i neumesnim. A knez je bio ovekovečen baš tako!

„Samoubistvo“ autora

To je bila činjenica. Neko je na nju dodao da je posredi vajareva greška, drugi da se vajar gorko kaje i stidi... Već do večeri ceo Beograd pričao je da je Enriko Paci, zato što je izvajao gologlavog kneza, počinio samoubistvo!

Danima su se abronoše, ali i novine bavile time, iako se Paci s ordenom i isplaćenim honorarom vratio u rodnu Italiju. Ne znajući da su ga Beograđani “sahranili”, srpsku prestonicu i Srbe sačuvao je u veoma lepoj uspomeni. Umro je u osamdesetoj godini, 1899. u Firenci.

Prilikom kopanja temelja za postament spomenika, otkriveno je rimsko groblje i u njemu su pronađeni ostaci žitelja Singidunuma, sahranjenih uspravno, u grobnicama nalik na bunare. A nakon oslobođenja Beograda oktobra 1944. godine, na Trgu republike je sahranjena grupa vojnika sovjetske Crvene armije, izginulih tu u žestokom borbama za osvajanje Narodnog pozorišta. Po završetku rata oni su ekshumirani i prebačeni na Groblje oslobodilaca Beograda.

Dinamitom na kosti ratnika

Spomenik posvećen pobedi u bici na Zebrnjaku kod Kumanova završen je 1937, a Bugari su ga uništili već 1942, pokušavajući da obrišu sve tragove postojanja Srba u Makedoniji

Posle rata ostaci spomenika su konzervirani, ali nikakvog ozbiljnog nadzora nije bilo. Prema tvrdnjama Srba iz Makedonije, studenti Medicinskog fakulteta u Skoplju vežbali su na kostima iz Zebrnjaka. Pobedom u bici na Zebrnjaku kod Kumanova oktobra 1912. godine, u Prvom balkanskom ratu, srpska vojska otpočela je konačno oslobođenje Makedonije i Kosova od viševekovnog turskog ropstva.

Najviši spomenik

Uoči desetogodišnjice bitke grupa srpskih starih ratnika ratnih formirala je odbor za podizanje spomenika na Zebrnjaku, ali je do ostvarenja njihove zamisli trebalo da prođe još 15 godina. Postavljen i osvećen tek na 25. godišnjicu srpske pobede, 31. oktobra 1937. godine, imao je oblik kule-obeliska visine 48,5 metara i bio najviši spomenik na celom Balkanskom poluostrvu.

U prizemlju zdanja koje je projektovao arhitekta Momir Korunović, i sam učesnik u bici, bila je kosturnica. Nad njom je bio muzej. Iznad podnožja spomenika, na 18. metru od zemlje, nalazila se memorijalna kapela. Do nje se stizalo otvorenom spiralnom rampom, duž koje su bili postavljeni autentični topovi korišćeni u Kumanovskoj bici. Pet spratova iznad kapele povezivale su drvene stepenice, a na samom vrhu kule nalazile su se jake petrolejske svetiljke - simbolična kandila za duše mrtvih, čija se svetlost noću videla izdaleka. Na vrhu čitave građevine nalazio se krst, dok je njen najviši sprat bio ukrašen grbom Kraljevine Srbije.

Na dan osvećenja spomenika u kosturnicu su položeni posmrtni ostaci oko četiri stotine stradalih pripadnika srpske vojske, koji su do tada bili čuvani u obližnjem srednjovekovnom manastiru Svetog Ðorđa, zadužbini srpskog kralja Stefana Uroša II Milutina, u Starom Nagoričinu. Kosti identifikovanih boraca bile su crnim sandučićima, a nepoznatih u belim vrećema. Meštani sela Mlado Nagoričane iznosili su ih iz crkve i polagali ih na topovski lafet, a rodbina poginulih ih je uz naricanje pokrivala cvećem. Kad su sve kosti bile iznete, topovski lafeti pokriveni su srpskom trobojkom, a zatim su ih upregnuti konji povukli ka Zebrnjaku.

Ipak, poginuli ratnici nisu našli mir. Samo tri i po godine kasnije Jugoslavija je okupirana, a Kumanovo je zapalo Bugarskoj.Na dan Ćirila i Metodija, 24. maja 1942. godine, okupator je minirao spomen-kosturnicu na Zebrnjaku.

Morbidne vežbe

“Svuda unaokolo razbacan kamen i armatura, topovi su bili oslobođeni lanaca i gurnuti u provaliju. Iza sebe su ostavili trag smrvljenog kamena i rastinja... Na stotinak metara od spomenika mogli su se primetiti delovi srpske krune dvoglavog orla kako nepomično leže u bazaltnom kamenu. Desetak metara istočno od spomenika pao je masivan mermerni krst s vrha...”

Posle rata ostaci spomenika su konzervirani, ali nikakvog ozbiljnog nadzora nije bilo. Prema tvrdnjama Srba iz Makedonije, studenti Medicinskog fakulteta u Skoplju vežbali su na kostima iz Zebrnjaka.

Zalaganjem Vlade Srbije, a uz podršku makedonskih vlasti, spomenik je delimično obnovljen uoči stogodišnjice bitke, 28. oktobra 2012. godine, a radovi se nastavljaju.

VEŽBE NA KOSTIMA

Posle rata ostaci spomenika su konzervirani, ali nikakvog ozbiljnog nadzora nije bilo. Prema tvrdnjama Srba iz Makedonije, studenti Medicinskog fakulteta u Skoplju vežbali su na kostima iz Zebrnjaka

NIKAD OŠTEĆENI

U neposrednoj blizini Derokovog zdanja, kilometar na sever prema selu Lazarevo, nalazi se Muratovo turbe, a pola kilometra ka jugu Gazimestan ili Barjakrarevo turbe. To su grobovi turskog cara i njegovog visokog vojskovođe. Kroz istoriju nikad nisu bili oštećeni...

BANOVIĆ STRAHINJA

Skulptura koju je Meštrović nazvao “Banović Strahinja” posle izložbe 1915. godine ostala je u galeriji Tejt u Londonu, i danas je izložena pod imenom “Muški torzo”

Goli Pobednik

Postavljanje najčuvenijeg spomenika Beograda pratili su skandali zbog “izrazite muškosti”, pa je, umesto na Terazijama, izgrađen na Kalemegdanu

Predsednik Beogradske opštine Ljuba Davidović pisao je početkom 1913. godine tad već slavnom vajaru Ivanu Meštroviću da srpska prestonica u čast pobede u Balkanskom ratu namerava da na Terazijama postavi spomen-česmu i da su odbornici rešili da se izrada njemu poveri.

Fontana

Već sredinom 1913. godine Meštrović je Opštinskom odboru dostavio model fontane na razmatranje, a nakon usvajanja rešenja, počeo je i sa radom na spomeniku. Osam meseci je vajao u fiskulturnoj sali osnovne škole u Ulici kralja Petra I, ali ga je izbijanje Prvog svetskog rata omelo da posao privede kraju.

U okupiranom Beogradu delovi fontane su uništeni, ali je centralna figura kompozicije, figura Pobednika, bila ranije poslata na livenje u Češku i tako spasena.

Po oslobođenju Pobednik izliven u bronzi vraćen je u Beograd i uskladišten u jednoj šupi. Zemlja je iz rata izašla razorena, i nije bilo para ni za mnogo preče stvari od spomenika...

Meštrovićevog dela setili su se tek 1927. godine, kad su počele pripreme za obeležavanje desetogodišnjice proboja Solunskog fronta. Novi predsednik Beogradske opštine Kosta Komanudi najavio je njegovo postavljanje na Terazijama, ali je tad izbio skandal!

Izvesni Petar Odavić, ne mnogo uspešan književnik, čovek zadrt i teške naravi, u dnevnom listu Pravda u aprilu 1927. godine objavio je napad na Meštrovića kao umetnika, ustvrdivši kao “poznavalac vajarstva” za lice Pobednika da je “direktna uvreda srpskog naroda i srpskih narodnih tradicija od Kosova pa do danas” pošto to nije srpsko lice nego “nekakvoga apsurdno stilizovanog Asirca”.

Ubrzo su se javili i drugi, pa se u štampi povela rasprava može li simbol srpske pobede da bude bez šajkače i opanaka, da li je izradu jednog spomenika toliko važnog Srbima trebalo poveriti Hrvatu, pa kako da bude okrenut - da li da gleda ka Slaviji, odakle je ušla pobednička vojska, ili ka Kalemegdanu, kao vojskovođa... Ipak, najžučnije se diskutovalo o tome da li Pobednik, “nepristojan zbog svoje izrazite muškosti”, vređa moral.

“Zar tu srpsku devojku da nateramo da više ne gleda preda se... i kad spazi izvesne nepriličnosti u golotinji naših javnih spomenika, da ga, sva rumena od stida, brže-bolje opet spušta dole”, pisao je pesnik Vojislav J. Ilić Mlađi. Ovaj branilac morala nije bio ni u kakvom srodstvu s čuvenom pesničkom familijom Ilić, a petnaest godina ranije ubio je svoju ženu u nastupu ljubomore...

Branioci dela

Naravno, javili su se i branioci Meštrovićevog dela, najugledniji tadašnji intelektualci - Bogdan Popović, Stevan Hristić, Branislav Petronijević, Ksenija Atanasijević, Zora Petrović, Beta Vukanović, ali su opštinari ipak podlegli pritisku konzervativnih krugova i doneli odluku da se Pobednik postavi na Kalemegdanu.

Najzad je, u sklopu velike proslave desetogodišnjice proboja Solunskog fronta, 7. oktobra 1928. godine, tačno u podne, Kosta Komanudi otkrio spomenik - golu figuru Pobednika, koji u jednoj ruci drži mač, a u drugoj sivog sokola, i to na visini od 17,5 metara.

Tadašnja Politika pisala je da je to učinjeno “ne zato da se što bolje vidi, već da se vidi što manje. Pošto se opštini i ta mera učinila nedovoljno predostrožna, oko Pobednika je podignuta ograda tako da se zaista ništa ne vidi”.

DA SE MANJE VIDI

Figura Pobednika postavljena je na 17,5 metara visine, ali “ne zato da se što bolje vidi, već da se vidi što manje. Pošto se opštini i ta mera učinila nedovoljno predostrožna, oko Pobednika je podignuta ograda, tako da se zaista ništa ne vidi”

UTICAJ NA BEOGRAD

Francuskoj je, naime, bilo veoma stalo da obeleži svoje prisustvo u prestonici države od koje je očekivala da bude eksponent njene politike na Balkanu

PO ROMANU DANKA POPOVIĆA

Osamdesetih godina prošlog veka, posle velikog uspeha romana Danka Popovića “Knjiga o Milutinu”, Spomenik srpskom ratniku u Kraljevu sve češće se naziva “Milutinom”

Autor: Momčilo Petrović,Foto: Shutterstock,Foto: Profimedia,Foto: Wikipedia,Foto: Fonet

Nastavak na Kurir...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Kurir. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Kurir. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.