FORMULA E – Peking: Strujom u istoriju

Izvor: TopSpeed.rs, 20.Sep.2014, 02:21   (ažurirano 02.Apr.2020.)

FORMULA E – Peking: Strujom u istoriju

Na improvizovanoj uličnoj stazi u Pekingu održana je prva trka FIA Formule E šampionata, nadmetanja u kojem učestvuju trkački jednosedi koje pokreće isključivo električna energija

Foto: Glenn Dunbar/LAT/ Formula E

Dočekali smo i to! Ne prvi Grand Prix, već ePrix! Dugo i pompezno najavljivana serija takmičenja FIA Formula E šampionata imala je premijeru na ulicama Pekinga, tačnije, na improvizovanoj uličnoj stazi u Olimpijskom selu ovog višemilionskog >> Pročitaj celu vest na sajtu TopSpeed.rs << grada, pred oko 75.000 gledalaca okupljenih oko nje i gotovo 40 miliona koliko je pratilo ovaj događaj putem medija…

Foto: Malcolm Griffiths/LAT/ Formula E

Kao pobednik prve trke bolida koje pokreće isključivo električna energija, u istoriju je ušao Lucas di Grassi. Zapravo, Brazilac je iskoristio sudar dvojice vodećih tamičara, Nicolasa Prosta i Nicka Heidfelda, koji se dogodio u poslednjem krugu, u poslednjoj krivini, kada je mladi Francuz neoprezno pokušao da osujeti pokušaj preticanja od strane nemačkog veterana. Došlo je do kontakta, nakon kojeg je bolid Heidfelda prilikom naletanja na ivičnjak bukvalo lansiran u vazduz, a potom i u ogradu. Srećom, bivši as F1 prošao je u ovom spektakularnom udesu bez povreda, ali su i on, i sin četvorostrurkog svetskog šampiona u F1, ostali bez dobrog rezultata.

Foto: Glenn Dunbar/LAT/ Formula E

Francuz Franck Montagny zauzeo je drugo mesto, dok je treći kroz cilj prošao Daniel Abt. Međutim, Nemac je nakon trke kažnjen sa dodavanjem minuta na ukupno vreme zato što je prekoračio potrošnju energije od 28 kW, što je propisima regulisano, pa je treće mesto osvojio Britanac Sam Bird. Nije samo Abt kažnjen zbog ovog propusta… I Katrin Legge i Jaime Alguersuari su, takođe, imali problema sa prevelikom potrošnjom enegrije?!

Foto: Sam Bloxham/LAT/ Formula E

A da li je ova premijera novog tamičenja pod patronatom Svetske automobilske federacije uspela? Pa, i jeste, i nije… Uspela je jer je promovisala jednu potpuno novu dimeziju automobiskog sporta, potpuno drugačije filozofije. Naime, Formula E je i osmišljena da se vozi u centrima velikih gradova, a da se istovremeno populariše nova, čista tehnologija. Nadmetanja deset timova poznatih u svetu automobilizma, sa po dva vozača, od kojih dve pripadnice lepšeg pola, trebala bi da obezbede dobru zabavu.

Foto: Sam Bloxham/LAT/ Formula E

Sistem dodele poena je isti kao i u ostalim najvažnijim FIA takmičenjma, s tim što se ovde još tri poena dobijaju za pol-poziciju, a dva za najbrži krug u trci. Zanimljivo je i to da svaki vozač na raspolaganju ima po dva bolida, jer se tokom trke, odnosno pit-stopa ne menjaju samo gume, već ceo automobil, tako što vozač u garaži prelazi iz jednog u drugi. Zamena gume dozvoljena je samo ako se pneumatik ošteti da ugrožava bezbednost ili probuši, a ista vrsta se koristi za suvu i mokru stazu!

Foto: Malcolm Griffiths/LAT/ Formula E

Inače, svi bolidi su isti i nose naziv Spark-Renault SRT_01E. Izrađuje ih francuska kompanija Spark, koju vodi Frederic Vasseur, koja zapravo “spaja” šasije Dalare i aerodinamičke delove sa ostalim komponentama. Njih obezbeđuju, između ostalih, i neki F1 timovi, McLaren, koji je zadužen za elektro-pogon i elektroniku, te Williams, koji izrađuje baterije. Petostepene sekvencijalne menjače izrađuje Hewland, kontrolne računare Renault, dok je Michelin zadužen za specijalne pneumatike od 18 cola.

Foto: Malcolm Griffiths/LAT/ Formula E

Bolidi ne smeju biti duži od 5.000, širi od 1.800, niti viši od 1.250 mm, dok je maksimalni klirens 75 milimetara. Ukupna masa bolida iznosi 888 kilograma, od kojih 320 kg čine baterije. Maksimalna snaga bolida je 200 kW, odnosno 270 KS, ali u „trkačkom modu“ ona je 202,5 KS. FIA tu sada uvodi novinu u vidu „fan-boosta, gde na osnovu glasova publike koji se dodeljuju pre starta, troje vozača dobija mogućnost da jednom u toku trke koristi dodatnih 40,5 konjskih snaga na 5 sekundi. Inače, bolidi Formule E ubrzavaju od 0 do 100 km/h za 3 sekunde i dostižu maksimalnih 225 kilometara na čas.

Foto: Sam Bloxham/LAT/ Formula E

Opet, možda sve ovo nije dovoljno da se duže zadrži pažnja poklonika automobilskih trka. Brzine koje bolidi sa električnim pogonom postižu su, u poređenju sa drugim takmičenjima, relativno niske. Nekih posebno spektakularnih duela na stazi u Pekingu baš i nije bilo, i da se nije dogodio sudar na kraju, malo šta bi, osim činjenice da je ovo debi jedne serije, ostalo upamćeno. Mada, spektakla je sve manje i u, recimo, F1, ali ne treba zaboraviti da je upravo hibridna tehnologija značajno umanjila doživljaj „sprint“ trka i pretvorila ih u „endurance“.

Foto: Glenn Dunbar/LAT/ Formula E

Zato bi Formula E mogla da posluži kao dobra „izlazna strategija“ FIA-e za ne baš uspeo eksperiment sa F1. Međutim, ovde je u pitanju, ipak, čista električna energija, kao pogon bolida, a ne hibridna tehologija, odnosno kombinacija sa SUS motorima. Možda neke predstojeće trke i donesu uzbuđenja, pa ova serija takmičenja i opstane… Možda?! Konačno, možda nekim novim generacijama koje ne pamte miris benzina i spaljene gume, kao i buku V12 motora, pa im samim tim to i ništa ne znači, šum ovakvih bolida i „protok energije uz glasove preko interneta bude privlačniji. Ko, zna… Videćemo?! U svakom slučaju, naredna trka FIA Formula E šampionata vozi se u malezijskom gradu Putrajaja, 22. novembra.

Zoran Živkov/TopSpeed

Foto: Malcolm Griffiths/LAT/ Formula E

Rezultati Bejing ePrix

1. L. di Grassi BRA (Audi Sport ABT) – 52 min 23,413 s (=127,5 km/h)

2. F. Montagny FRA (Andretti Autosport) + 2,867 s

3. S. Bird GBR (Virgin Racing) + 6,559 s

4. C. Pic FRA (Andretti Autosport) + 19,301 s

5. K. Chandhok IND (Mahindra Racing) + 23,952 s

6. J. d’Ambrosio BEL (Dragon Racing) + 31,664 s

7. O. Servia ESP (Dragon Racing) + 41,968 s

8. N. Piquet JR BRA (China Racing) + 43,896 s

9. S. Sarrazin FRA (Venturi) + 43,975 s

10. D. Abt GER (Audi Sport ABT) + 1 min 2,507 s

11. J. Alguersuari ESP (Virgin Racing) + 2 min 0,613 s

12. N. Prost FRA (Team e.dams Renault) + 1 krug

13. N. Heidfeld GER (Venturi) + 1 krug

14. M. Cerruti ITA (Trulli) + 1 krug

15. K. Legge GBR (Amlin Aguri) + 1 krug

16. Ho-Pin Tung CHN (China Racing) + 2 kruga zaostatka

bez plasmana

T. Sato JPN (Amlin Aguri) – 21. krug

S. Buemi SWI (Team e.dams Renault) – 14. krug

J. Trulli ITA (Trulli) – 2. krug

B. Senna BRA (Mahindra Racing) – nije startovao

najbrži krug

N. Prost (kvalifikacije) – 1 min 42,200 s (=156,9 km/h)

T. Sato (trka) – 1 min 45,101 (=152,5 km/h)

GENERALNI PLASMAN VOZAČA (nakon 1. od 10 takmičenja)

1. di Grassi 25, 2. Montagny 18, 3. Bird 15, 4. Pic 12, 5. Chandhok 10, 6. d’Ambrosio 8, 7. Servia 6, 8. Piquet JR 4, 9. Prost 3, 10. Sarrazin 2, 11. Sato 2, 12. Abt 1 poena

GENERALNI PLASMAN EKIPA

1. Andretti Autosport 30, 2. Audi Sport ABT 26, 3. Virgin Racing 15, 4. Dragon Racing 14, 5. Mahindra 10, 6. China Racing 4, 7. e.dams Renault 3, 8. Venturi 2, 9. Amlin Aguri 2 poena

.

Nastavak na TopSpeed.rs...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta TopSpeed.rs. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta TopSpeed.rs. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.